Full version: Äppelträd
cremedaz
Hej.

Jag har 4st äppelträd, åkerö, risäter, aroma och transp.blanche.
Alla är ympade på A2 grundstam.
Nu till min fråga, vilket planteringsavstånd skall jag hålla mellan varje träd?
Jag vill att träden ska få växa sig stora, då de kommer att ge en behaglig skugga mot huset.

Mvh Nisse
Cilla
Åkerö och Transparente Blanche på A2 ger kronor som är ca 10-12 meter breda, 5-6 meter ut från stammen åt alla håll alltså. Man kan sätta dem tätt med ett avstånd på t ex 8 meter från varandra, då bildar de ihopväxta, täta valv så småningom. Åkerö bildar sin breda krona högre upp än Transparenten.

Risäter och Aroma är något mindre sorter, men 8 meter från varandra bildar valv med dem också.

Tätare än 8 meter från varandra brukar resultera i att man skär rätt mycket för känslan av att man vill att de ska stå friare från varandra. Där de växer in i varandra dör lite fler grenar och frukterna blir lite sämre. Men å andra sidan så är det ju bara på ena sidan om träden står fria åt andra håll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon