Full version: Vissnasjukan
cdahlberg
Min Jacmani blommade fint och ståtligt förra sommaren och denna men fick efter en tid vissnasjukan. Vad ska jag göra för att det inte ska upprepas. Finns det något botemedel?
Finn Klematis
Hej!

Hur betedde sig klematisen? Vissnade hela plantan eller bara
vissa rankor? Var klematisen nyplanterad förra året?

Finn
cdahlberg
Förra året vissnade alla stänglar (3 st) innnan den egentligen hann blomma, I år kom det en stängel och blommorna slog ut, nu har den vissnat. Så svaret är ju egentligen att alla stänglar som funnits har vissnat. Jag trodde att den var död efter förra årets vissning...och blev glatt överraskad att den kom i gen i våras.
Jag har egentligen inte satt den på dess framtida plats utan mer eller mindra jordslagit den i landet bredvid rabarbern, så det finnns alla möjligheter att byta plats på den om den vill och om det vore bra.
Finn Klematis
Hej!

Du får ursäkta men jag utgick från planterings slarv.
Plantera om. Stor planterigsgrop, bra jord OCH sära
på röttern. Det går kanske att rädda den.

Finn

Ezereht
Dom behöver ganska mycket vatten också. Två av mina har torkat i sommar. Inte alla rankor men en del.
cdahlberg
Tack ska ni ha, jag ska försöka pyssla om den bättre och framför allt göra en välgenomtänkt plantering åt den. Det borde vara en bra tid på hösten för omplantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon