AnniP
Har i dag varit på plantskolan och köpte där ett exemplar av Pieris japonicum `mountain fire´, en japansk buskrosling. På skötselråden stod det endast att den skulle planteras med "tillräcklig jord" och i sol till halvskugga. Frågade personalen om växten och de sa att den var ungefär som buxbom när det gällde skötsel.
Nu när jag kommit hem och läser om den på nätet så hittar jag att den är en surjordsväxt och endast härdig till zon två i skyddade lägen. Jag bor i Linköping och här har vi zon två. Kan nog skaka fram ett skyddat läge till den men när det gäller surjord blir det lite mer pyssel. Naturligt har vi det inte i trädgården och vi har därför hittills valt att inte plantera några surjordsväxter.
Är det någon som har erfarenhet av denna buske? Kan den klara sig utan att växa i surjord? Vi har ett 60 cm djupt lager planteringsjord över lerjord.
Skulle bli så tacksam om ngn hade tid att svara på detta.

Mvh Anni
Alexander-VG-zon3
Mina som jag haft utan jord med lågt ph har blivit väldigt gula och fula i bladen. Men dom som varit i luckerjord med lågt ph har blommat bättre och sett bättre ut i bladen. Jätte skyddat läge behöver den inte, men bara det inte är ett blåsigt läge och kalltläge där vårsolen tar hårt. Har sett en del buskar här (zon 3-4) i och i Borås (zon 4) som klarat dessa två senaste vintrar med bara lättare skador främst blad skador men har blommat normalt och återhämtat sig väl.

Dom som jag hade i trädgården (skåne zon 1-2) i fel läge med fel jord fick svåra vinterskador redan under normala vintrar medan vissa vintrar inga skador alls, dock inte friska blad. När mormor fick dessa i ett öppet men lite mer vindskyddat öst läge med rät tjord så trivs dom väldigt bra och fick inga skador efter den senaste vintern.

Har du hittat läget så kanske du kan odla upphöjt och där anpassa jorden ?
AnniP
Tack så jättemycket för svaret!! Vi beslöt att lämna tillbaka den. Har tillräckligt att pyssla med i trädgården som det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon