Bonusbloggen
Köpte 3 st krukörter, basilika, persilja och gräslök. De växte först jättefint men nu så ser det inte lika kul ut. Persiljan växer bra, men basilikan börjar se lite blek ut och jag vet inte om det har med att jag borde dragit upp vissa blad etc men nu är det flera blad som ligger i jordnivå och halvt förmultnar. Gräslöken ser helt hemsk ut.

Jag vet inte riktigt hur ofta jag ska vattna. Det är alltså minikrukor på 5-6 cm i diameter. Finns det någon sorts växtnäring eller sånt för att de ska få sig ett litet ryck?

Någon som har ett passande vattningsschema? Tycker att jag håller jorden fuktig just nu men samtidigt vet jag ju inte om min definition va fuktig jord skiljer sig ifrån andras.
Eva i Skåne
Om du ska få krukörter att överleva mer än nån vecka eller så måste du plantera om dom så dom får lite näringsrik jord att utvecklas i. Det är inte alltid dom överlever ändå, men om du köpt dom med förhoppning att spara/växa vidare måste det till jord. Jag hade använt vanlig blomjord av god kvalité
Det räcker inte att bara vattna som det är nu. I dom små plastkrukorna finns bara rötter och där behövs vatten för jämnt för att hålla rötterna fuktiga, men inte så mycket att det rinner om dom eller känns sjöblött.
Större krukor, jord och fuktig jord så kanske det går. Överlever dom de första veckorna kan det sen vara läge för lite gödning.
Bonusbloggen
CITAT (Eva i Skåne @ 28-08-2011, 14:11) *
Om du ska få krukörter att överleva mer än nån vecka eller så måste du plantera om dom så dom får lite näringsrik jord att utvecklas i. Det är inte alltid dom överlever ändå, men om du köpt dom med förhoppning att spara/växa vidare måste det till jord. Jag hade använt vanlig blomjord av god kvalité
Det räcker inte att bara vattna som det är nu. I dom små plastkrukorna finns bara rötter och där behövs vatten för jämnt för att hålla rötterna fuktiga, men inte så mycket att det rinner om dom eller känns sjöblött.
Större krukor, jord och fuktig jord så kanske det går. Överlever dom de första veckorna kan det sen vara läge för lite gödning.


Fast jag sa aldrig att de var köpta krukväxter. Jag fick ett set med blomjord, krukor och frön och kanske nån näring i eller så. Så de har vuxit upp från scatch hos mig.

Eftersom rötterna är i botten av krukan så är det svårt att känna. Gödning? Vad ska jag köpa för det?
Eva i Skåne
Aha, jag missförstod. Trodde du köpt örter i grönsaksdisken

Det finns speciell grönsaksgödning, men jag hade nog kört samma som till vanliga krukväxter. Sen är det kanske ändå dags att plantera om i lite större krukor, beroende på hur stora dina örter hunnit bli och när du sådde. 5-6cm krukor är inte stort.
Bonusbloggen
CITAT (Eva i Skåne @ 28-08-2011, 14:34) *
Aha, jag missförstod. Trodde du köpt örter i grönsaksdisken

Det finns speciell grönsaksgödning, men jag hade nog kört samma som till vanliga krukväxter. Sen är det kanske ändå dags att plantera om i lite större krukor, beroende på hur stora dina örter hunnit bli och när du sådde. 5-6cm krukor är inte stort.


Allright, men jag funderar på om man vågar gräva i jorden eller liknande kanske? Det måste väl vara stor risk att de pajar plantorna när de ju bara är 2-3 veckor gamla eller så? Det är inte jättestora än och de växte först rätt dåligt i kanske andra veckan eftersom det verkar som jag inte vattnade så bra.
Eva i Skåne
Nä, 2-3veckor gamla hade jag inte heller grävt upp och planterat om.
Fuktig jord får inte kännas våt, en lite skvätt kanske varannan dag. Står dom i fönster så dom får ljus?
Kanske du kan prova med näringspinnar, läs på förpackningen så det inte blir för starkt. Säkert inte mer än en halv till så små krukor.
Bonusbloggen
CITAT (Eva i Skåne @ 28-08-2011, 14:50) *
Nä, 2-3veckor gamla hade jag inte heller grävt upp och planterat om.
Fuktig jord får inte kännas våt, en lite skvätt kanske varannan dag. Står dom i fönster så dom får ljus?
Kanske du kan prova med näringspinnar, läs på förpackningen så det inte blir för starkt. Säkert inte mer än en halv till så små krukor.


Ahh tack! Vart köper man såna pinnar?
Eva i Skåne
De flesta någorlunda stora livsmedelsaffärer tror jag har. Nån liten hörna med jord, krukor mm har de nog. Annars växtvaruhus och kanske blomsteraffärer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon