Full version: Ska jag klippa till?
gunsta
Hej!

Tänkte fråga expertisen här på forumet om en sak som jag grunnar på just nu, gäller klematis.
Vi har haft en mycket torr och het sommar där jag bor (zon 4), det har fått till följd att jag inte har kunnat plantera några klematisar under juni och juli, istället har jag satt dom nu i slutet av augusti. Det gäller flera sorter men främst viticella. Nu ser de nyplanterade ut att trivas och skjuter villigt skott.
Frågan är om jag ska låta dom växa tills frosten tar dom eller ska jag klippa ner dom nu? - Så att dom avstannar s a s.


Vänligen Gunstagubben
ingrids
De är troligt att de inte avstannar av att klippas nu utan skickar ut två rankor strax under snittet. Fast det är ju å andra sidan inte helt bra att de drar iväg metervis.
Finn Klematis
Hej!

Klippte Du dom när Du planterade dom?
Om inte klipp dom 50 cm. över marken.
Växer dom kraftigt, inte troligt så här sent,
klipp dom när dom blir 1 m. 50 cm. över
marken

Finn
gunsta
Tack snälla ni för bra svar. Ja jag klippte dom när dom planterades och jag har idag klippt tillbaka Viticella som hade skjutit långa rankor på det redan klippta. Dom andra låter jag vara så länge. Mycket sätter fart nu tack vare det regn vi fått, annars har allt stått stilla eller torkat i denna heta och mycket torra sommar.


Vänligen Gunstagubben
Finn Klematis
CITAT (gunsta @ 02-09-2011, 11:49) *
Tack snälla ni för bra svar. Ja jag klippte dom när dom planterades och jag har idag klippt tillbaka Viticella som hade skjutit långa rankor på det redan klippta. Dom andra låter jag vara så länge. Mycket sätter fart nu tack vare det regn vi fått, annars har allt stått stilla eller torkat i denna heta och mycket torra sommar.
Vänligen Gunstagubben

Bra!

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon