theresen
hej.

jag fick en mynta bit av min lott granne och jag påtade ner den i en av lådorna. ska tömma lådorna och vända runt jorden så jag tänkte ta myntan och sätta i kruka på balkongen i ett litet växthus över vintern. och sen odla vidare på balkongen.
undrar om det kan gå bra och vilken jord ska den stå i tro? och hur mycket vatten ska den ha tills det fryser och sen under sommaren?

vet inte vilken stort det är men de flesta av mina lott grannar är araber så jag antar att det är en sort de är bekanta med.
evaisa
Det där med övervintring i krukor beror väldigt mycket på vilken slags balkong, vilket väder samt hur stor krukan är. Jag har två stormiga balkongen i ett höghus, så högt upp blir klimatet bistert. De första åren överlevde oreganon och lavendeln i mina ganska stora krukor. Men de två senaste åren tog frosten lavendeln.

Om din kruka får regn på sig så tror jag inte du behöver vattna förrän till sommaren :-)

Om krukan fryser rakt igenom - bottenfryser?, så fryser väl även myntan ihjäl, tror jag.

Blir det en hård vinter tro jag att du skall isolera krukan, genom att vira isolering runt samt även täcka den på något vis.


Bassam
Hej

Jag har några som jag fick dem från min kompis före 6 år , de står på balkongen under regn och jag ger dem ibland lite vatten när blir vädret torr och lite naturliga gödsel plus gräva lite för att lufta dem , jag bor i Stockholm och mina kompisar som har radhuset säger du måste täcka jorden under vinter tid , men jag lyssnar inte på dem, men mina växter kommer mycket fina varje år. Stockholm ligger i zon tre.

H.Bassam
Peztis
Varför gräver du inte upp, vänder jorden och sedan gräver ned igen? Tror det är det bästa för plantan.

Eller är orsaken att du vill kunna skörda nära där du bor?
Bassam
Hej

Jag får varje år bra skörd från dem , varför ska jag jobbar mera .

H:Bassam
theresen
evaisa:
har ganska skyddad balkong på 2:a vån, tak och väggar i sydväst aktigt läge.
har skaffat ett minivxthus och tänkte även ställa in mina granatäppel där, tänkte packa in själva krukan i tidningspapper. den får nog en lagom stor plastkruka.

peztis:
lotten är ju ny så jag vill vända runt alltihopa och sen har jag inte bestämt mig hur mina kragar ska stå, beror på hur många kragar mina far lyckas skramla ihop.
sen är det ju också enklare att gå ut på balkongen och ta lite till det man behöver, har även kryddor på balkongen fast ohyran tog dom så de åkte ut.
LottaPB
Mina på friland växande myntor har så gott som alltid övervintrat mycket snällt.
Någon mynta har dött - antagligen på grund av att det blev för trångt för rötterna i den 10-litershink utan botten som jag grävt ner runt dem i jorden. Att jag har en hink utan botten som de får växa i, är för att de inte ska sprida sig så hemskt.
Under de senaste två väldigt snörika och kalla, långa vintrarna har jag haft myntor i mindre oisolerad kruka som stått ute. De har inte överlevt.
Vill man övervintra myntorna i kruka så är det bättre ju större kruka man väljer till dem. Dessutom ska man isolera dem för att optimera övervintringen. Det gör man enkelt och billigt om man har tillgång till bubbelplast som ju kan återbrukas på detta vis, eller om man kör med fiberduk och något luftigt som ligger mellan duken och krukans väggar. Till exempel löv eller halm eller annat torrt och luftigt material. Jag tänkte att en gammal trasmatta nog skulle vara perfekt.

Jag var på höstlökskurs på Plantagen igår kväll och där visade de krukisolering som man kan packa in krukorna i. Det kostar om man vill investera, men den borde ju vara den optimala lösningen.

Är man snäll mot myntan även ovan jord, lägger man löv och granris på toppen och öser snö över och runt. Snö fungerar ju som en mycket bra isolering.
theresen
lotta:
CITAT (theresen @ 16-09-2011, 11:02) *
har ganska skyddad balkong på 2:a vån, tak och väggar i sydväst aktigt läge.
har skaffat ett minivxthus och tänkte även ställa in mina granatäppel där, tänkte packa in själva krukan i tidningspapper. den får nog en lagom stor plastkruka.


kanske ska ta nån storlek större på krukan då?
LottaK
Jag har fått en mynta av vänner på grannkolonilotten. Den sprider sig väldigt mycket. Så jag har tagit upp den och satt den i en kruka för att slippa hejda spridning i hela landet.
Den har nu varit i sin kruka flera år och står ute hela året, inte under tak. Snön täcker den om vädret är sånt. Den vattnas samtidigt som annat i grönsakslandet, annars inte alls. Inga problem med det.
Hur mycket mynta man vill ha avgör krukstorleken eller antalet krukor tycker jag.
theresen
lotta k:


CITAT (theresen @ 03-09-2011, 23:38) *
hej.

jag fick en mynta bit av min lott granne och jag påtade ner den i en av lådorna. ska tömma lådorna och vända runt jorden så jag tänkte ta myntan och sätta i kruka på balkongen i ett litet växthus över vintern. och sen odla vidare på balkongen.
undrar om det kan gå bra och vilken jord ska den stå i tro? och hur mycket vatten ska den ha tills det fryser och sen under sommaren?

vet inte vilken stort det är men de flesta av mina lott grannar är araber så jag antar att det är en sort de är bekanta med.

har ganska skyddad balkong på 2:a vån, tak och väggar i sydväst aktigt läge.
har skaffat ett minivxthus och tänkte även ställa in mina granatäppel där, tänkte packa in själva krukan i tidningspapper. den får nog en lagom stor plastkruka.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon