LottaJo
Hej,
jag har några fina Ullungrönnar som planterades för 4 år sedan. Två av dem skulle tyvärr behöva flyttas in en bit på tomten för att inte hamna mitt i avenbokshäcken (som planteras för att hålla rådjuren borta...). Någon som har erfarenhet av att flytta lite större träd? Skulle de öht överleva det och hur går jag isf till väga? Hur stort kan rotsystemet hunnit bli? Läste nånstans att man skulle skära med en spade runt trädets rötter redan under hösten och sedan flytta tidig vår.
Tacksam för tips och idéer!
LottaJo
CillaM
Hur stora är rönnarna nu till att börja med?? Är de bara några meter höga (3-4 meter o uppåt) så antar jag att det går men med grävmaskin (rekommenderas då rotsystemet är tungt)
Cilla
Man kan ha träd mitt i häckar, men här kanske det inte passar. Om man vill att både häck och träd ska kunna utvecklas stammar man upp träden en bit ovanför häcken, dvs tar bort de nedersta grenarna så att de inte skuggar häcken. Bra tid för sådan beskärning är nu.

Man kan flytta stora träd men om man ska göra det direkt efter uppgrävning eller göra rotbeskärning först och flytta sedan går att säga först när man ser hur snabbt de utvecklats.

Om de är lite större och därmed har lite större rotsystem så är det lite tidigare på säsongen man gör rotbeskärning som ett dike runt den rotklump man sedan förmår flytta. Lägger man god jord i diket så nybildas finrötter där, och trädet får lättare att acklimatisera sig på den nya platsen efter flytt. Rötterna växer mest under sommaren.

Men är träden lite större är en dikesgrävning nu och flytt nästa säsong ofta bättre än att flytta direkt.

Oavsett när man flyttar så är det bra att göra iordning de nya växtbäddarna först. Gräv inte djupare än de rotklumpar du tänker flytta, men gräv rejält bredare. Och förbered bevattning så att du hela nästa bladsäsong kan ge dem ca 50 liter i veckan.
LottaJo
Tack för tipsen, det är kanon att kunna få expertråd här! Jag tycker träden är så vackra på hösten så vill helst varken stamma upp dem eller att de ska "försvinna" i häcken om några år. Än så länge är de bara runt 3m höga. De stod i 32cm diameter krukor när jag köpte dem så de har förhoppningsvis inte hunnit få ohanterbart stora rotsystem än, men bävar lite för att behöva gräva för att få reda på det... De ska inte flyttas långt, bara ca 1,5m så jag hoppas att det ska gå utan grävmaskin. :-) [attachment=64507:IMG_7147_1.JPG]
Bassam
Hej

Om du ritar cirkel omkring krona så på cirkel linje lägger mera än 90% av sug rötter .

H.Bassam
LottaJo
Aha, det är ju inte så farligt stort! Tack! smile.gif
Cilla
Det här skulle jag se som gränsen för vad som är lämpligt att flytta i endast ett steg, dvs utan att först rotbeskära, sedan gräva dike där finrötter ska bildas under en tid, och sedan flytta säsongen därpå.

OM du chansar och flyttar i ett steg; räna med att det är ett litet projekt som tar sin lilla tid och att det är bra att vara flera.
- gräv nya bäddarna först - breda, inte djupa. Vattna rejält.
- sätt rejäla stödpålar i ytterkant av nya bäddarna, de ska inte röra sig när du tar tag i dem (man gräver djupare för stolparna än för trädet för att få dem att sitta stabilt), tre stoplar
- vässa spaden med bryne, gräv runt trädet så stor jordklump som du tror att du klarar att välta med trädet, sedan dra fram till nya stället och där välta upp igen
- när du grävt runt och sist under trädet, vält trädet, vattna rotklumpen med fin stril
- renskär snitten med sekatör. Fnasiga snitt blir rötskadade och tar längre tid på sig att ge finrötter
- rulla upp rotklumpen på pressenning, dra fram till nya stället (att lyfta också korta sträckor kräver mindre rotklump)
- ställ trädet upp, bädden ska inte vara djupare än rotklumpen och trädet hellre stå på liten kulle än nedsänkt
- fyll igen med befintlig jord först, sedan på toppen med kogödsel eller köpejord. Vattna
- fäst trädet vid stolparna, breda band runt stammen, på höjd av halva stammen (det är rötterna som inte ska röra sig)
- håll stödvattning hela första bladsäsongen från knoppsprickning, ca 50 liter i veckan
LottaJo
Tack Cilla, du är guld värd, både när det gäller kunskap och vilja att dela med dig av den!!!

Kan jag gräva diket runt den nu, fylla med finjord och flytta till våren, eller ska jag vänta till våren med att gräva diket och flytta den först i slutet av sommaren, eller när? Jag vill så verkligen att de ska klara sig så jag samlar nog några vänner och tar med så stor jordklump vi bara mäktar med att rulla...

Kan jag jordförbättra planteringsbädden lite på djupet om jag gör det redan nu så det hinner sätta sig till omplanteringen? Det är tung lerjord idag, och jag förbättrade den lite när jag planterade dem första gången. Ungefär hur djup kan jag räkna med att rotklumpen blir när jag flyttar den så jag vet ungefär hur planteringsbädden ska se ut? Växer rönnar mest på bredden eller har de djupgående rötter?
Bassam
Hej

Vi sa till dig tänker inte på djup så mycket på grund att sugrötter står på sidan området , men när ska gräva omkring ,du kan göra nu eller på våren för att du hjälper mera sug rötter kommer och blir bra för flyttning, men gödsling vi säger alltid gödsla inte under hösten för att du bara skada miljö grund vatten.

H.Bassam
Cilla
CITAT (LottaJo @ 10-09-2011, 10:34) *
Tack Cilla, du är guld värd, både när det gäller kunskap och vilja att dela med dig av den!!!

Kan jag gräva diket runt den nu, fylla med finjord och flytta till våren, eller ska jag vänta till våren med att gräva diket och flytta den först i slutet av sommaren, eller när? Jag vill så verkligen att de ska klara sig så jag samlar nog några vänner och tar med så stor jordklump vi bara mäktar med att rulla...

Kan jag jordförbättra planteringsbädden lite på djupet om jag gör det redan nu så det hinner sätta sig till omplanteringen? Det är tung lerjord idag, och jag förbättrade den lite när jag planterade dem första gången. Ungefär hur djup kan jag räkna med att rotklumpen blir när jag flyttar den så jag vet ungefär hur planteringsbädden ska se ut? Växer rönnar mest på bredden eller har de djupgående rötter?


Ursäkta sent svar!

Jag skulle ha grävt diket nu och resonerat att ju längre tid för rotbildning desto bättre.
När du lägger mysjord (lucker, fiinfördelat, mullrik och vattnat) vid rötterna finns liten risk att trädet kan växa med någon cm som sedadn fryser in, men med tanke på att det kommer att bli rotbeskuret tror jag inte det. Dessutom är en ev tilväxt nu som dör något som trädet lätt reparerar under nästa säsong.

Japp, du kan jordförbättra lerjorden i nya växtbäddarna redan nu, det är bra och det hinner sätta sig en hel del till slutet av nästa sommar. Liten varning för grov näringsrik kompost (matrester) och löv (som bryts ned långsamt nere på djup av 30 cm och lägre). Grus brukar vara bra att blanda med och ett tjockt lager kompost på toppen gör att maskar och andra jordedjur håller bädden luftig och levande.

Man brukar för hand klara att gräva ca 40-50 cm djupt dike och skära av rötterna en bit snett inåt mot stammen, men att skära loss helt under stammen är det bättre att vänta med. Det är rötterna som växer ut och ganska ytligt som brukar ha flest finrötter. Dessutom är det bra för trädet att ha några rötter intakta när man skär av de viktigaste.

Senast jag flyttade ett 5-årigt ganska kraftigt träd orkade jag gräva ca 30-40 cm tjock/djup jordklump. Jag satsade djupare men i slutändan slets det av så mycket att det var denna tjocklek det blev. Växtbädden behöver inte vara mer än 10 cm mer luckrad på djupet än jordklumpen är tjock, och trädet ska stå på liten kulle när man är klar så att dete inte sjunker ned när jorden kompakteras. När man flyttar träd är det till och med vanligare än med nyplanterade träd att de sjunker ned och hamnar i en kall, våt svacka som de inte alls gillar.

Sedan behövs vatten i mängder första säsongen. Och då brukar det oftast gå riktigt bra! Vissa träd växer snabbt till och med bättre på nya stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon