tepa
Hej

Jag planterade en ny sorts Roddis fjol våras. Den såg väl inte riktigt lika bedrövlig ut i fjolhöstas som den gör nu. Det är inte den där vanligaste sorten, ni vet säkert vilken, utan en...vet inte. Men ni kanske känner igen den och vet om det är normalt att den ser ut såhär vid denna årstiden? Tror nog den hade någon blomma iår. Eller så var det kanske den Roddisen som står bredvid, det är den vanliga sorten. Inte riktigt säker nu...Den står iaf i surjord och Roddisen bredvid växer och mår bra, som sagt, den vanliga sorten. Har nog lappen kvar, om jag behöver ta reda på vilken sort.

Hälsn Tepa
Fågelvägen
Hmm, undrar vad som har hänt. Den ser ju ut att ha vuxit, gjort nya skott under sommaren. Nu slokar de nya bladen riktigt sorgligt. Om detta vore ett tillfälligt problem skulle jag gissa på att plantan fått alldeles för lite vatten.
Du skrev att denhär plantan såg dålig ut redan förra hösten. Kan rötterna ha varit klena eller misshandlade på något sätt redan då du köpte den?
tepa
Oj, jag vet inte jag. Brukar handla i den butiken och de har nog bara bra varor vad jag vet. Men detta är en "annan sorts" Roddis, borde ta reda på vad det är kanske? Bladen är jättehårda. Lite vatten tror jag inte, alltid fuktigt där i skuggan...Bladen hängde nog ner lite förra hösten också, men jag tycker själva plantan ser risigare ut nu än då.

Hälsn Tepa
Gröna mormor
Jag hade nog vattnat den rejält nu. Kolla även om grenarna är friska, dvs inte har torkat helt.
tepa
Tack Gröna Mormor. Ska hälla några ämbar vatten på den idag... Men det är ordentligt blött där tycker jag. Det har ju regnat ganska så bra här...

Hälsn Tepa
Jan Lindgren
Hej!
Svampangrepp i stam eller rötter. Försent att göra något nu. Utan specialutbildning får man inte använda något växtskyddsmedel som kanske hjälpt.
MVH
Jan Lindgren
Anders zon 1
Det är helt klart något fel på den (inte vattenbrist). Håller med Jan, det kan vara svampangrepp och då är det inte mycket att göra när det gått så här långt. Det finns flera olika typer av svampar som kan angripa rhododendron. Kolla t ex de här länkarna: http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/3000/3043.html http://stud.epsilon.slu.se/1185/1/blomberg_c_100516.pdf

Det skulle dock kunna vara något annat också, t ex insektslarver eller dylikt (larver av öronvivel kan t ex ringbarka rothalsen och då är det inget att göra). Kolla rötterna och stammen när du gräver upp den.

Du bör nog inte plantera en ny rhododendron på samma plats utan att byta jorden där eftersom en eventuell svampsjukdom kan finnas kvar i jorden. Kolla också så att dräneringen inte är för dålig. Rhododendron vill ha fuktigt men inte stillastående väta. Dålig dränering kan orsaka svampangrepp.
Bassam
Hej

Om du ger den vatten och den kommer inte så du kan se på rötter om det finns några larvar om det finns inte det är Svamp sjukdom så det är bättre om du kastar den eller ta bort skadad rötter torka rötter och sen plantera i nya jord.

H.Bassam
anki/ronninge
eller så står den med rötterna i för mycket vatten, har ju regnat en del i sommar.
jag tror inte den fått för lite vatten, ser lixom inte ut så riktigt,
har ju 5 roddar själv.
jorden kanske är för kompakt

vore roligt att veta om något hjälpt av de råd du fått

så får man lära sig nått nytt smile.gif
tepa
Hej

Jag slängde en hink vatten på den....Kanske onödigt. Borde inte vara dåligt dränerat, tror där är en massa grus under kompostjorden. Men måste nog fråga maken som grävt det där landet åt mig. Är nog inte så kunnig på det där med att kolla rötter. Och svampangrepp vet jag inget om?! Har bara haft bladmögel på Temynta och de vanliga lössen på rabattrosorna (tills jag hunnit åtgärda med tallsåpsblandningen). Men jag skulle kanske inte varit så kaxig och köpt en annan sorts Roddis, tydligen något jag inte behärskar.

Men ska jag gräva upp den nu eller vänta till våren? Det andra som växer där i landet mår bra, det är en vanlig Roddis, Fänrikshjärtan, Hortensia Endless Summer mm.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej

odränerat jord som skaffa Svampen till rötter ofta .


H.Bassam



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon