Full version: passionsblomma
ingasträdgård
Kan jag övervintra min passionsblomma i mörker eller måste den ha ljus?
anette
Bassam
Hej

Jag läste att du kan övervintra den i utrum utan frost med +7 till +10 och du ska inte lämna den torka .

H.Bassam
mamamaggan
Jag övervintrar min i växthusmiljö som i stort sett aldrig har under +15 . Har extraljus till andra plantor och då får den lite den också men jag vet inte om det krävs.

Min håller sig grön hela tiden men växer inte så mycket.
Alexander-VG-zon3
Jag tycker det är lättare att övervintra dom där det är mer ljust (extraljus) även om jag har lyckas med bara fönster ljus. I helt mörka utrymmen har med funkat men då har rankorna vissnat och det har varit svårare att vattna (någon har dött av torka och andra av för mycket vatten). Annars kallare det är mer mörker kan dom ha.

Vilken temperatur dom ska övervintras i är både sort och art beroende en del vill ha ner till 0c +5c andra inte under +15c +20c för att trivas.
CillaM
Jag har gjort som flaxss, övervintrat mina med extraljus. Men nu har jag tröttnat på några av mina passionsblommor så jag har börjat att fundera på att kasta dom rätt på komposten. Några P. caerulea, 1 'Eynsford Gem', o en stor P. edulis.
spacepingo
Min står i rumstemperatur vintertid och ute på sommaren. Det är inte det optimala men det går. Den ser väldigt tanig och ledsen ut efter vintern men det tar den igen på sommaren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 10-09-2011, 20:18) *
Jag har gjort som flaxss, övervintrat mina med extraljus. Men nu har jag tröttnat på några av mina passionsblommor så jag har börjat att fundera på att kasta dom rätt på komposten. Några P. caerulea, 1 'Eynsford Gem', o en stor P. edulis.


Börjar med tröttna på mina, och har faktiskt redan kastat många. Har dock köpt någon ny i år ändå. Men det jag tycker är jobbigt är alla dessa rankor som är svåra att hantera. Så fort jag vattnar andra växter eller ska städa så fastnar jag alltid i någon ranka och då rasar allt ner på golvet. Jag har inte mina på spalje för jag tycker det är fint att under sommaren linda om rankorna på trappräcke och staket och träd.
mamamaggan
I år har mina två fått sno sig nere på golvet runt krukan för vinrankan och så har jag bara låtit topparna få komma upp lite . Har satt fast dem i stödet för vinrankan.

Verkar inte hämma dem , de har vuxit flera meter i år.
CillaM
Blir jag inte av med mina i år får de stå under lysrör i vi vinter igen men jag måste komma ihåg att plantera om dom i tid nästa år. Troligen kommer de med på försäljningen på Surtemarknaden istället. Problemet är att jag har 22 st. citronverbenor och mintverbenor i rejäl storlek att övervintra också, plus moderplantorna till dessa. Fattar inte hur det ska gå faktiskt....
acacia
Oj, Så många exotiska blommor man har,man blir avundsjuk ha ha ha.
Saken är inte alla ofta får plats vintertid ,suck. Mina står på golvet året runt i matsalen.Jag har röd Hibiskus som fick stå ute mitt på sommaren,resten i samma plats.Fick inte längre plats vid fönstret så alla stora och höga står på golvet.Ljus får dom året runt även min Lime har inte varit ute i år och står i samma plats hela året.Vanligen dessa tropiska växter har inte någon övervintring alls i deras hemmiljö i tropicana. Det är vara vissa träd som har uppehåll och tappar blad en gång om året, 80 procent växer och blommar nästan året om alltså ingen vilo period.Även min stora julstjärna har stått i samma ställe i matsalen i några år aldrig varit ute och det växer som attan .Fick klippa många grenar annars det blir som skog.Har inte övervintring på dom flesta av mina tropiska växter. Det är problem med plötslig olika temperatur som tar kol på växten att den tappar blad. Passion blomma klipper man aldrig i tropicana och kan täcka hela häcken,fint tycker jag.
Bassam
Hej

exotiska växter är växter som kommer från Asien , och de är inte övervintra där på grund att grader går inte

under +10 och alltid finns sol och tillräcklig ljus under vinter tid så de behöver samma miljö under vinter tid i Sverige .

Obs

Alltid man ska se varifrån kommer växter från början . för att man ska ge dem miljö som de behöver .

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 11-09-2011, 20:14) *
Hej

exotiska växter är växter som kommer från Asien , och de är inte övervintra där på grund att grader går inte

under +10 och alltid finns sol och tillräcklig ljus under vinter tid så de behöver samma miljö under vinter tid i Sverige .

Obs

Alltid man ska se varifrån kommer växter från början . för att man ska ge dem miljö som de behöver .

H.Bassam

Passionsblomma kommer från Sydamerika ursprungligen... Alla exotiska växter är inte från Asien... Långt ifrån!
Alexander-VG-zon3
Dessutom finns det områden i Asien som har permafrost. Och Exotiska växter är ett ganska flytande begrepp om vad det menas.
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 11-09-2011, 21:32) *
Dessutom finns det områden i Asien som har permafrost. Och Exotiska växter är ett ganska flytande begrepp om vad det menas.

Mount Everest ligger i Asien. Många exotiska växter på den toppen! rotfl.gif
Woodii
CITAT (Kryddan03 @ 11-09-2011, 21:43) *
Mount Everest ligger i Asien. Många exotiska växter på den toppen! rotfl.gif


Bara för att det finns exotiska växter i Asien behöver det ju inte finnas exotiska växter överallt i Asien! flirting.gif

Jag har en vanlig blå passionsblomma som jag haft inomhus sedan jag köpte den i somras, tänkte nog ha den som krukväxt. Mår den bättre på glasverandan i vinter tro?
Alexander-VG-zon3
Den blåa vanliga är en som trivs med lite svalare vinter.
Kryddan03
CITAT (Woodii @ 14-09-2011, 19:39) *
Bara för att det finns exotiska växter i Asien behöver det ju inte finnas exotiska växter överallt i Asien! flirting.gif

Exakt! Det var liksom "my point". Det huvudlösa i ett kategoriskt uttalande. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon