Full version: Mögel
lillhagen
Jag har planterat en lite äppelplanta, ca 10 cm hög (planterad i år). Den står för tillfället i en pappmugg. Nu till mitt problem, jorden har börjat mögla. Jag undrar helt enkelt hur farligt för plantan det är och vad jag kan göra åt saken.
ingrids
Möglet kan nog ses som symptom. Dels är det möjligt att jorden är för våt/torkar inte upp mellan vattningarna. Testa med ett hål i botten på pappmuggen och ställ den på ett fat. Det finns också en möjlighet att möglet hänger ihop med pappret som material, odlaiter som förodlat i toapappersrullar har rapporterat mögelproblem.
lillhagen
Då gör jag ett hål och planterar om till kruka när den har växt till sig. Men hur farligt kan möglet vara?
Bassam
Hej

Mögel kan döda växter och smittar andra växter .

H.Bassam
ingrids
Njae, mögel på jorden bör inte vara något hot mot växten, det är mycket värre om det är växten som möglat. Plocka bort som mycket av den mögliga jorden det går, även på djupet och fixa bättre dränering så att du får en mögelovänlig miljö så ska det inte vara någon fara.
Cilla
Jag skulle fälja Ingrids råd. Möglet är en indikation på att vattnet/fukten är för stillastående och detta är inte bra för plantan.

Nyplanterade/nysådda träd behöver inte så mullrik och dessutom gödslad jord. Byt försiktigt jord, sandblanda kraftigt och sätt i större kruka med massor av hål eller ett stort. Nu på hösten och under vintern när bladen faller behövs bara några enstaka vattningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon