Full version: valnöt
kimmis
Hej,

jag har ett par frågor angående att odla och vilken sort är bäst.

Hur gör jag för att driva upp ett valnötsträd? Om man tar en frukt med det gröna skalet runt, ska det bort innan det sätts i jorden? Kan man sätta en valnöt som torkat med skalet eller måste det vara en färsk frukt?

Sedan undrar jag vad det finns för sorter som ger godast nötter? Och vilken växtzon är det nordligaste för dessa goda nötter?

Mvh Kim
KRT
Om man låter hela nöten, inkl det gtöna runomkring, ligga ute ett litet tag brukar det nästan falla av och man kn lätt ta ut nöten. Att få den att gro är busenkelt, släng ut den i rabatten och glöm den så tar den sig säkert till nästa år smile.gif Annars kan man köpa som färdigt träd också.....

Ang sorter så går juglans regia, äkta valnöt, utmärkt här nere i Skåne men jag vet inte hur långt upp den går. Manschurisk valnöt ska vara härdigast men om den går att äta vet jag inte.
Alexander-VG-zon3
Har för mig att äkta valnöt (i träd storlek) finns upp till stockholsområdet. Med skydd kan det givetvis gå norrut/kallare områden(zoner).

Dom kan dock frysa som små även i mildare område, har från frösådd som frös senaste vintern (fast andra äkta valnötter i området inte frös alls).
Huggorm
Kan man hitta ett valnötsträd i området där man bor att ta nötter ifrån är det ju optimalt, då vet man att den skall tåla klimatet.
Alexander-VG-zon3
Det har jag gjort, från ett gammalt träd i samma klimatområde. Men frös ändå i grenarna medan moderträdet inte fått skador.
imjoh
Köpte en liten valnötsplanta ca 25 cm hög av någon på Odla för 2 år sedan den har överlevt uteplanterad här dessa två vintrar, inte särskilt skyddat men har vuxit till ca 50 cm, bor i zon 4. Vet inte namnet men skulle vara ätbar.
Huggorm
Hur långa var löven, och ungefär hur många smålöv var varje löv sammansatt av? Alla valnötter är hur som helst ätbara, även om mängden nöt i förhållande till skal är betydligt bättre på äkta valnöten än på övriga.
kimmis
Tack för svaren. Det verkar bara att experimentera lite då. Ska bli kul att se om det blir något. Måste ju först och främst ha en trädgård. smile.gif

Ålis
På Åland växer det "vanlig valnöt". jag tog en frö sådd planta för en par år sedan från ett och det växer så det knakar om det.Man får ju hoppas att det inte fryser ner bara när det blir större. Moder plantan är väl ca 5-6 meter hög .
merlin68
Jag har ett juglans regia träd sedan några år tillbaka samt ett mandchuriskt välnötsträd. Båda har klarat sig förvånansvärt bra här i zon 3-4 i Roslagen men tillväxten är inte många cm per år än så länge iaf. Väntar med spänning på nötterna om några år smile.gif
josohl
Äkta valnöt (Juglans regia) verkar klara sig fint i zon II. Mina svärföräldrar har ett jätteträd som de tog med som pytteliten planta från Ungern för cirka 20-25 år sen. Trädet är nu enormt och ger massvis med nötter varje år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon