RitRat
Jag skrev denna fråga på "Prydnadsväxter" först, men inga svar där. Nu upprepar jag frågan på klematisavdelningen coh hoppas någon slags reaktion.
.......
Mår alpklematis bra av att läggas ned på marken över vintern? Jag bor i zon 5 och min klematis har växt ganska dåligt de 3-4 år jag haft den. Jag upplever att många tunna grenar har frusit ihjäl under vintern när de har varit uppe på spaljén. Nu tog jag ned hela växten (en del trassel att reda ut) och la den på marken intill väggen i väntan på snön.

Vad tror ni? Övervintring uppe eller nere? För- och nackdelar?
Andra erfarenheter o tips??
kerstin z5-6
Alpclematis i vårt klimat 5 o över, gynnas av snötäcke ja, men ofta tar det tre år för sen sådan att verkligen etablera sig, därefter brukar de även klara sig med att sitta uppe på spalje under vintern
Bassam

Hej

Den kan klara sig i krukan ute med täck på tidningar eller isolerar material, det fungerar till zon 6 .

H.Bassam
RitRat
Bassam, jag har den inte i kruka, utan nedplanterad i rabatten ganska nära en öst-vägg.
Kerstin, det var ju trösrikt att höra att de tar några år på sig att etablera sig. Så nu la jag ned den, och snön får täcka den. Jag får se om den mår bättre till våren än tidigare vårar, då många grenar har varit döda. Hoppas jag kommer ihåg att uppdatera den här tråden i maj!
------------
Jo, jag kom på en till sak; Stammen närmast marken verkar ganska tunn och svag. Tål klematisen att kupas upp med jord eller inte?
Bassam
Hej

JA. Tål klematisen att kupas upp med jord som alla kläng växter .



Obs

Växter som plantera i marken kan Tål mera kalt än växter som plantera i krukor på grund att jordren värma dem.

H.Bassam
kerstin z5-6
Känner inte till någon clematis som klarar krukodling i zon 5-6
Finn Klematis
Hej!

Med väl isolerade frostbeständiga krukor klarar klematis
uppdragna i Baltikum,Polen och forna Sovjet Unionen i
kruka minst zon 5.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon