Full version: böjda träd
Tapio
Halaj!

Jag undrar; varför går trädet liksom tillbaka till sin ”urspungsplats” innan den börjar att växa uppåt?
http://news.discovery.com/earth/polands-cr...ery-110628.html

varför får den formen av en böjd pipa, och inte formen av en bandyklubba?

//T
Mike R Petersen
Det är svårt att säja när inte man vet exakt hur dom blivit påverkade men då detta inte är en ovanlig teknik på bonsaiträd (och även stora formbeskurna träd i japan bla) och efter vad jag lärt mig på det området gör träden så när det är stammen som blir formad, för att skapa jämnvikt mellan kronan och rotens förankring i jorden.

Dvs om man krokar/tvingar stammen ned mot marken kommer toppen att söka tillbaka mot roten för att undvika detta bör trädets fortsatta växt styras i önskat riktning.
Gossen Ruda
Det står att man inte vet varför ägaren gjorde så här med träden men jag tror att det var för att få fina spant till träbåtar. Det kan ha varit så att man även böjde tillbaka träden för att få långa spant som Tapio frågar. En svensk parallell är ekskogen på Visingsö som planterades och träden stammades upp för att få fina bordläggningplankor till örlogsfartyg. Utvecklingen sprang ifrån träet så nu blir de till faner.
Tapio
Halaj!

CITAT (Mike R Petersen @ 17-10-2011, 03:08) *
Dvs om man krokar/tvingar stammen ned mot marken kommer toppen att söka tillbaka mot roten för att undvika detta bör trädets fortsatta växt styras i önskat riktning.


Jag är tveksam. Det verkar ju vettigt att trädet söker sig så att dess tyngdpunkt ligger mitt på rotsystemet så att det inte blir någon vridande kraft som vill välta trädet, men det finns massa träd som inte gör sådär. Speciellt björkar. De kan ju växa hur snett som helst ibland.

På wikipedia står det att det är oklart hur det är gjort. För mig var det uppenbart. Man har kapat stammen i vinkel, och sen ympat på samma stam i 90 gr. vinkel.

Men det bästa är ju att se själv. Så det gjorde jag. Så nu har jag lite fler bilder. Alla träden är nog inte manipulerade på samma sätt!

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon