Full version: Föröka ullungrönn?
KRT
Enkel fråga - kan man föröka en ullungrönn själv?
Hur gör man i så fall - kan man fröså, eller är det sticklingar som gäller? Och hur gör man rent praktiskt för att framgångsrikt sticklingföröka en ullungrönn?
CillaM
Jag är inte helt hundra på om det verkligen är ullungrönnar jag sådde förra året, men allt tyder på det iaf. O det gick väldigt bra! Första vintern i kruka, satt på jordbädd, var helt OK. Färgerna sprakade till ordentligt i år trots att de än står i sina krukor.
KRT
Sådde du bara rönnbär i vanlig jord? När i så fall och ska man rensa bort fruktköttet innan?
kerstinbern
Nej, du måste sticklingsföröka för att vara säker på att få en likadan. Annars kan den har korsats med andra rönnar.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=24599
Jan Lindgren
Hej!
Rönn är ganska knepig att sticklingsföröka. Normalt ympar eller microförökar man rönn.
MVH
Jan Lindgren
KRT
CITAT (kerstinbern @ 20-10-2011, 07:09) *
Nej, du måste sticklingsföröka för att vara säker på att få en likadan. Annars kan den har korsats med andra rönnar.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=24599

Fast jag skulle vara ganska nöjd med en 50%:ig ullungrönn smile.gif
Jag har helt enkelt en plats för ett träd, men eftersom det är en något undanskymd plats behöver det inte vara så märkvärdigt - tycker mest det hade varit kul med en ullungrönn och eftersom det finns flera stycken i närheten tänkte jag att det kund var kul att göra ett försök wink.gif

Om man ska testa sticklingar ska man ta dem på våren antar jag?
Huggorm
Även om en frösådd inte blev exakt lik en ullung så kunde det ju bli ett väldigt intressant träd i alla fall
KRT
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 17:41) *
Även om en frösådd inte blev exakt lik en ullung så kunde det ju bli ett väldigt intressant träd i alla fall

Ja, kanske ännu vackrare? Jag har några fläderhybrider (någon slags kosning mellan flikbladig o vanlig fläder) de har viss flikighet i bladen efter den flikbladiga men växer lika fort som en vanlig fläder.. Praktiskt wink.gif
Huggorm
Generellt tycker jag de flesta rönnsorter är ganska lika, så resultatet blir nog inte väldigt olikt Ullungrönnen
KRT
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 18:06) *
Generellt tycker jag de flesta rönnsorter är ganska lika, så resultatet blir nog inte väldigt olikt Ullungrönnen

Det är iofs sant, och så länge bladen blir liiiite fliktigare än en vanlig rönn så räcker de för mig! Ska gå på rönnbärsjakt i morron tummenupp.gif
CillaM
CITAT (KRT @ 19-10-2011, 22:16) *
Sådde du bara rönnbär i vanlig jord? När i så fall och ska man rensa bort fruktköttet innan?


Sådde i såjord med plantjord i botten på hösten. Rensade bort fruktköttet innan och ställde ut krukorna i jordbädden. Och även om det inte är hundra procent ullungrönn pga sådd så gör det mig inget, de små träden och färgerna de har är bara för underbara smile.gif
KRT
CITAT (CillaM @ 26-10-2011, 18:42) *
Sådde i såjord med plantjord i botten på hösten. Rensade bort fruktköttet innan och ställde ut krukorna i jordbädden. Och även om det inte är hundra procent ullungrönn pga sådd så gör det mig inget, de små träden och färgerna de har är bara för underbara smile.gif

Då får vi se vad som dyker upp i krukan till våren, jag gjorde nästan som du (rensade inte bort allt fruktkött dock). Jag satte 10 frön, så om alla gror behövs många nya hem till sommaren smile.gif
Huggorm
Fler frön kommer gro om man rensar bort fruktköttet, för det innehåller groningshämmande medel. Tanken är att bären inte skall gro för fort, utan först efter att ha passerat magen på en fågel, och fröna tvättas rena av magsyra. Då är fågeln förhoppningsvis flera kilometer från trädet, och spridningen blir optimal.
KRT
Tur att jag tryckte sönder frön då, fast å andra sidan lär bären nog förmultna i höst/vinter. Nåja, vi får se vad det blir av det smile.gif
Boxer
Jag har ympat på både en befintlig rönn och en Surbus grundstam. Båda var lätta att ympa. tummenupp.gif
Huggorm
Man kan väll till och med ympa rönn på äppelträd?
Cilla
Intressant detta, jag ska genast plocka rönnbär från min Ullungrönn imorgon, innan trastarna gör det! Vore kul att se foton sedan från era fröförkningar, för att se hur mycket av ullungrönnen som kommer att synas.

Jag roade mig att ympa äpple på rönn en tid, och det går ju, de tillhör samma familj. Säkert kan man få äppelträd att acceptera rönn också.

Mina äppelympar på rönnarna höll fem-sex år, sedan tröttnade rönnen och de torkade. En ymp hann utveckla en liten, anskrämlig frukt. Vill man busa är det nästan roligare att ympa knallrött Lobo i ett gulgrönfruktigt Oranieträd till exempel. Håller längre, ser roligare ut!
KRT
CITAT (Cilla @ 28-10-2011, 01:56) *
Intressant detta, jag ska genast plocka rönnbär från min Ullungrönn imorgon, innan trastarna gör det! Vore kul att se foton sedan från era fröförkningar, för att se hur mycket av ullungrönnen som kommer att synas

Absolut, det vore jättekul att se hur det blir och hur lika/olika de olika frösådderna utvecklas.
CillaM
Då ska jag försöka komma ihåg att fotografera mina frösådda ullringar imorgon ifall det finns blad kvar smile.gif
CillaM
Lite pinsamt är det men jag måste erkänna att jag glömt att jag köpte fröer från Konnässörsklubben 2009, där ibland Sorbus commixta ssp. nova?.... det är dessa som grott och som växer så vackert. Då vet jag garanterat att de andra plantorna av Sorbus måste vara pärlrönn som jag plockade själv. Minnet är bra men kort rolleyes.gif
Cilla
Frågan är vilka som hybridiserar, blandar sig och inte. Jag skulle tro att vissa sorter är mer benägna än andra, men det är bara gissningar.

Jag MISSADE att plocka rönnbären från min ullungrönn. Men trastarna blev glada.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon