KOTKA
Jag hänvisar för den allra tidigaste infon till en annan tråd...

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111746

... så slipper jag upprepa väldigt mycket saker.
För de som orkar ta sig igenom det och ser vad det handlar om så tog jag ikväll beslutet att plantera om alla pinnar i ny, fräsch vitmossa, och nu står de alla tillsammans i en stor glassbunke. De enda sticklingarna som verkligen har slått ut synliga rötter är pilen och ett annat träd som jag inte har en aning om vad det är. På båda dessa är blad på väg ut för fullt!

De andra har fått fräscha knoppar men har ännu inga rötter.

Det jag undrar och gärna vill ha svar på är fyra saker:

- om jag fortfarande kan vänja dem vid jord stegvis efter att de har fått ut sina rötter
- isåfall när det är dags för dem att lämna vitmossan (när rotomfånget är en viss storlek, gissar jag på, men vilken?)
- näring under tiden de står i mossan (just nu får de näring varannan dag, vanlig växtnäring med 3% kväve. Behöver jag mer?)
- Finns det en chans att de aldrig slår ut rötter men fortsätter leva eftersom det är fuktigt? Tänk julgranar... detta resultat är inte önskvärt och jag undrar om jag kan kringgå det.

Tack för alla er som orkar ta er tid att läsa allt och svara på min hög av frågor! Kan inte tänka mig ett bättre forum för att fråga sådant här.
Huggorm
Pil och andra "villiga" trädslag är nästan bättre att sätta direkt i jord, helst så lättare jord som sandjord
Bassam
Hej

Efter att de får bra rötter , du kan flytta dem till vanliga jord.

Du kan flytta dem till vanliga jord i små kruor.

De behöver inte mera näring för att kväv stärka grönskar .

Du kan lägga dem som inte fick rötter i såjord för att de behöver lätt jord för att ger rötter .

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon