jaj-51
Hur högt upp lyckas ni såga / klippa av grenar som hänger över gränsen?

Käner mig hemdlysten och är nu uppe på tio meter utan att beträda grannens tomt tummenupp.gif

Klart grannsämjan for all värdens väg.
Grannkäringen tyckte det var viktigare att behålla trädet än att jag sliper ha det hängande över min tomt.

Aboristerna varnade för att eken kan dö om allt som växer över gränsen tas bort.

Så nu hoppas jag trädet dör!

Huggorm
Ekar dör inte för att man kapar några grenar, men de kommer ju se fula ut, och eftersom det är åt ditt håll är det bara du som ser det.
merlin68
Att du vågar!!! Har själv en granne som har planterat ett bokträd en meter från tomtgränsen. Boken är nu jättestor och hotar att kväva mitt plommonträd crying.gif Har påtalat detta flera ggr de senaste åren men ingenting händer. Trädet bara växer och växer..... help.gif
Gossen Ruda
CITAT (merlin68 @ 13-11-2011, 20:23) *
Att du vågar!!! Har själv en granne som har planterat ett bokträd en meter från tomtgränsen. Boken är nu jättestor och hotar att kväva mitt plommonträd crying.gif Har påtalat detta flera ggr de senaste åren men ingenting händer. Trädet bara växer och växer..... help.gif

En bok av alla j.... träd, de blir ju enorma! Säg till att du kapar grenarna över din tomt om inte ägaren gör något och kapa sen efter ett tag. Du kan fräsa upp alla rötter som tränger in på din tomt också. Varför är en del så hänsynslösa och försöker utnyttja andras tomter?
Bassam
Hej

Väter kan inte dö som en följd av beskärning .

H.Bassam
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 13-11-2011, 20:18) *
Ekar dör inte för att man kapar några grenar, men de kommer ju se fula ut, och eftersom det är åt ditt håll är det bara du som ser det.


Håller med men hur slutar det EK:en har två stammar och den ena lutar in åt min tomt och hotar mitt växthus ...

Höjden på träden är 14 meter och kärringa bor tyvärr söder om min tomt.
Hon har två björkar brevid ekn tyvärr är dessa 14 meter också.

Björkarna är toppade på 6 meters höj för tio årsen och har en massa grenar som växer upp i det blå.

Helhetsintyrycket är ganska taskigt även om man gillar träd.

Aboristerna var där och reducerade lite, med facit i hand så blev hon blåst eller ....
CillaM
CITAT (jaj-51 @ 13-11-2011, 19:56) *
Hur högt upp lyckas ni såga / klippa av grenar som hänger över gränsen?

Käner mig hemdlysten och är nu uppe på tio meter utan att beträda grannens tomt tummenupp.gif

Klart grannsämjan for all värdens väg.
Grannkäringen tyckte det var viktigare att behålla trädet än att jag sliper ha det hängande över min tomt.

Aboristerna varnade för att eken kan dö om allt som växer över gränsen tas bort.

Så nu hoppas jag trädet dör!


Det är faktiskt inte tillåtet att göra som du gör, och det kan bli dyrt för dig i slutändan. Och att fräsa rötter som rudan skrev, även om det är på din egen tomt, det är skadegörelse på annans egendom. Finns många fall där trädägaren fått rätt. Jag misstänker också att trädet fanns där långt innan du flyttade dit och undrar i så fall varför du överhuvudtaget köpte stället? Att få gehör här för att kunna vandalisera är riktigt småaktigt.
Huggorm
En bra kompromiss vore att ta ner de stympade björkarna men låta eken vara kvar
jaj-51
CITAT (CillaM @ 13-11-2011, 20:49) *
Det är faktiskt inte tillåtet att göra som du gör, och det kan bli dyrt för dig i slutändan. Och att fräsa rötter som rudan skrev, även om det är på din egen tomt, det är skadegörelse på annans egendom. Finns många fall där trädägaren fått rätt. Jag misstänker också att trädet fanns där långt innan du flyttade dit och undrar i så fall varför du överhuvudtaget köpte stället? Att få gehör här för att kunna vandalisera är riktigt småaktigt.


Hej.
Jordabalken 3 paragrafen 1 stycket ger mig rätt att kapaallt som hänger över och in på min tomt.

Trädet har vuxit upp när jag bott här.
Nu är det 3 ägaren sen jag flyttat in "gubbarna" har hålt efter träden så länge de varit friska och krya.
Änkorna är inte lika duktiga ....

Hur tänker du CillaM ? Är du också en grannen som utan hänsyn tar av omgivningen utan hänsyn till dina grannar?
Huggorm
CITAT (jaj-51 @ 13-11-2011, 21:11) *
Hej.
Jordabalken 3 paragrafen 1 stycket ger mig rätt att kapaallt som hänger över och in på min tomt.

Du måste först be grannen ta bort överhänget själv, och först sedan denne vägrat så får du göra det själv. Men jag antar att du påpekat saken för dem ett antal gånger genom åren utan att det hänt så mycket.
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 13-11-2011, 21:18) *
Du måste först be grannen ta bort överhänget själv, och först sedan denne vägrat så får du göra det själv. Men jag antar att du påpekat saken för dem ett antal gånger genom åren utan att det hänt så mycket.


Hej.
Ja vist, aboristerna och jag talade med kärringen men hon vil ha sina träd även om det måste växa in över min tomt.
Alltid bra att vara på läst och följa paragraferna.
jaj-51
Tackar för mnga tips via pm.

Kastsågen
CillaM
Det finns en tråd här på odla som är gammal men som är väl värd att läsa http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t72107.html. Thomas Wahlqvist skriver många kloka ord där.

Själv har jag bott i området i 44 år varav 16 i detta hus med stor tomt. Först för ca 7-8 år sen började stadsfolk flytta hit med allt vad det innebar. Jag har min trädgård, jag har mina träd, och det är många stora, ek, bok, björk, gran och fler andra sorter håller på att växa upp. Några nyare inflyttade gör precis som jag, medans andra gnäller som du. Men det är faktiskt bara att gilla läget om man flyttar till en trädgård eller landet.

Jordabalken ger dig rätt i slutändan men det är en lång väg dit. Läs gärna bifogade länken så slipper vi tjafsa.

Och jag bryr mig faktiskt inte om vad mina grannar tycker eller anser, några av dom har redan trätt över gränsen, bokstavligt, genom att asfaltera på min mark. En annan sprängde olagligt med en raserad terrass hos mig som följd.

Jag hoppas att din granne får reda på vad du gör, kallar henne och så vidare. Lite hyfs (läs respekt) kan man väl ändå visa här även om du inte visar den mot din granne IRL?
Gossen Ruda
CITAT (CillaM @ 13-11-2011, 20:49) *
Det är faktiskt inte tillåtet att göra som du gör, och det kan bli dyrt för dig i slutändan. Och att fräsa rötter som rudan skrev, även om det är på din egen tomt, det är skadegörelse på annans egendom. Finns många fall där trädägaren fått rätt. Jag misstänker också att trädet fanns där långt innan du flyttade dit och undrar i så fall varför du överhuvudtaget köpte stället? Att få gehör här för att kunna vandalisera är riktigt småaktigt.

Ta det nu lite lugnt. Jordabalken är ganska klar på punkten. Först skall man ge grannen möjlighet att ordna saken exempelvis via ett rekommenderat brev. Händer inget är det bara att plocka fram sågen eller jordfräsen men det skall göras proffsigt. Det är helt fantastiskt att du anser att en person skulle ha rätt att utnyttja en grannes tomt. Kan du plocka fram några rättsfall som styrker din inställning?
jaj-51
CITAT (CillaM @ 13-11-2011, 21:47) *
Jordabalken ger dig rätt i slutändan men det är en lång väg dit.

Och jag bryr mig faktiskt inte om vad mina grannar tycker


Hej, hoppas du trivs och har det bra.
mamamaggan
Ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig.

Vi har haft en granne vid sommarstugan som t o m vägrade ta ner helt döda träd . Inte ens när vi talade om för honom att han skulle bli ersättningsskyldig om/när de blåste ner över våra byggnader gjorde han något åt det .

Ett träd blåste så småningom ner över vårt uthus men grannen hade tur för det blev inga stora skador .

Nåväl , summan av kardemumman blev att vi till slut köpte stället av honom och, till många grannars glädje , avverkade ett 50- tal stora träd.
CillaM
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2011, 21:59) *
Ta det nu lite lugnt. Jordabalken är ganska klar på punkten. Först skall man ge grannen möjlighet att ordna saken exempelvis via ett rekommenderat brev. Händer inget är det bara att plocka fram sågen eller jordfräsen men det skall göras proffsigt. Det är helt fantastiskt att du anser att en person skulle ha rätt att utnyttja en grannes tomt. Kan du plocka fram några rättsfall som styrker din inställning?


Ta det lite lugnt själv och skärp dig rudan och läs vad jag skrev istället för att försöka få in nåt jag inte skrivit. INTE nånstans skrev jag att "en person skulle ha rätt att utnyttja en grannes tomt".
Gossen Ruda
CITAT (CillaM @ 13-11-2011, 22:19) *
Ta det lite lugnt själv och skärp dig rudan och läs vad jag skrev istället för att försöka få in nåt jag inte skrivit. INTE nånstans skrev jag att "en person skulle ha rätt att utnyttja en grannes tomt".

Jag är kolugn, men det blir kontentan av det du skriver. Sen efterlyste jag några av de rättsfall du hänvisar till.
CillaM
Du läser vad andra skriver som fan läser bibeln, med andra ord det som passar dig. Att du inte kan få huvudinnehållet i det jag skrev att fungera i skallen på dig är knappast mitt problem, och jag är hjärtligt trött på ditt tjafs och översitteri i nästan varenda tråd. Du är kunnig i många saker men du är också som en cementvägg när det gäller andra.

Verkar som om det enda sättet är att hävda dig gentemot andra, speciellt de som tycker eller vet annat än vad du gör. Googla så får du se, inga rättsfall ligger öppna men det finns gott om bråk som blivit juridiskt behandlade. Sedan finns det också mängder med trådar både här och på andra ställen med hus och trädgård som tema. Nu går jag inte ut i nån mer pennfejd med dig.
Gossen Ruda
CITAT (CillaM @ 14-11-2011, 16:06) *
Du läser vad andra skriver som fan läser bibeln, med andra ord det som passar dig. Att du inte kan få huvudinnehållet i det jag skrev att fungera i skallen på dig är knappast mitt problem, och jag är hjärtligt trött på ditt tjafs och översitteri i nästan varenda tråd. Du är kunnig i många saker men du är också som en cementvägg när det gäller andra.

Verkar som om det enda sättet är att hävda dig gentemot andra, speciellt de som tycker eller vet annat än vad du gör. Googla så får du se, inga rättsfall ligger öppna men det finns gott om bråk som blivit juridiskt behandlade. Sedan finns det också mängder med trådar både här och på andra ställen med hus och trädgård som tema. Nu går jag inte ut i nån mer pennfejd med dig.

Om jag har problem är det inget mot vad du har, tydligen vill du bara ha rätt. Du hänvisar till rättsfall som tydligen är tvärtemot vad som står i Jordabalken och då vill jag givetvis veta mer om detta. Finns rättsfallen eller hittar du bara på? Om nån går in på annans mark och fäller träd är givetvis förbjudet men det är en annan sak, vad man gör på eller från egen tomt har ingen granne med att göra inklusive att plantera för stora träd. Det är därför man får de här tvisterna. Jag inser att du är trädvän men det finns gränser. Tomtgränser exempelvis.
Peztis
Vad olika vi är!
Vi sprang ut och stoppade grannen när han satte igång och fälla träd på sin tomt!

Jag undrar en sak, dock. Jordabalken säger då att först och främst så ska grannen få kunna göra det själv och om denne inte gör det så får man själv göra det.
Men om en arborist intygar att en kapning av grenar med största sannolikhet kommer att orsaka trädets död, kan detta verkligen gälla då? Att grenarna ska kapas ändå och grannen/trädägaren får skylla sig själv, liksom?

Tycker det låter jättekonstigt. Men lagen är ju hur konstig som helst ibland...
jaj-51
CITAT (Peztis @ 14-11-2011, 19:28) *
Vad olika vi är!
Vi sprang ut och stoppade grannen när han satte igång och fälla träd på sin tomt!

Jag undrar en sak, dock. Jordabalken säger då att först och främst så ska grannen få kunna göra det själv och om denne inte gör det så får man själv göra det.
Men om en arborist intygar att en kapning av grenar med största sannolikhet kommer att orsaka trädets död, kan detta verkligen gälla då? Att grenarna ska kapas ändå och grannen/trädägaren får skylla sig själv, liksom?

Tycker det låter jättekonstigt. Men lagen är ju hur konstig som helst ibland...


Hej.
Nja skulle väl vara konstigt om grannen skulle få breda ut sig med sina odlingar.
Borde väl snarst vara så att grannen utan snack höll ordning på sina träd.
Om trädet blir en fara för omgivningen kan det bli vitesförelägande att ta ner det här kommer aboristens utlåtande att beaktas.

Bönderna får ju betalt för att hålla landskapet öppet.
Äppleodlarna har historiskt fåt betalt för att fälla sina äppleträ.

Det kan finnas bestämelser lokalt som ytterligare begränsar ex träd i planerade områden

Gossen Ruda
Jag tycker det handlar om hänsyn och respekt, men åt båda håll. En del tycks förespråka att man bara skall respektera den som äger trädet men denne behöver inte respektera att grannar inte tycker likadant. För mig är det närmast självklart att man skall inte inkräkta på grannars område, då behöver det inte bli problem med grenar och rötter som tränger in hos grannen. Det är först när respekten inte finns som man behöver ta fram lagen.
Gossen Ruda
CITAT (Peztis @ 14-11-2011, 19:28) *
Vad olika vi är!
Vi sprang ut och stoppade grannen när han satte igång och fälla träd på sin tomt!

Jag undrar en sak, dock. Jordabalken säger då att först och främst så ska grannen få kunna göra det själv och om denne inte gör det så får man själv göra det.
Men om en arborist intygar att en kapning av grenar med största sannolikhet kommer att orsaka trädets död, kan detta verkligen gälla då? Att grenarna ska kapas ändå och grannen/trädägaren får skylla sig själv, liksom?

Tycker det låter jättekonstigt. Men lagen är ju hur konstig som helst ibland...

Så blir konsekvensen. Tänk dig själv vad som som skulle kunna hända, man vill gärna kunna använda sin tomt. Därför är det viktigt att tänka framåt när man planterar träd. Har du 5000 kvm ute i skogen kan du plantera vad du vill, har du en radhustomt på 25 kvm är det olämpligt med en pyramidpoppel.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2011, 21:13) *
Jag tycker det handlar om hänsyn och respekt, men åt båda håll. En del tycks förespråka att man bara skall respektera den som äger trädet men denne behöver inte respektera att grannar inte tycker likadant. För mig är det närmast självklart att man skall inte inkräkta på grannars område, då behöver det inte bli problem med grenar och rötter som tränger in hos grannen. Det är först när respekten inte finns som man behöver ta fram lagen.



Håller helt med dig.
Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om grannen kom och klagade på att jag låter mina träd växa hejdlöst både på bredd och höjd. Skulle inte ens komma på tanken ...
*Stintan*
Men kan man verkligen bara kapa i grannens träd hur som helst? Vad händer om trädet dör p.g.a. att man varit slarvig eller okunnig när man kapat grenarna?
Bör man inte också ha nån sorts bevis för att man bett grannen att själv åtgärda beskärningen samt ge grannen rimlig tid till det.
Vad jag förstår är det inte så självklart att man bara kan ta saken i egna händer.
Bock
Dra i en kopparspik i träden så löser det sig själv inom ett par år....... eller snabbare kan det gå med....
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 14-11-2011, 22:39) *
Men kan man verkligen bara kapa i grannens träd hur som helst? Vad händer om trädet dör p.g.a. att man varit slarvig eller okunnig när man kapat grenarna?
Bör man inte också ha nån sorts bevis för att man bett grannen att själv åtgärda beskärningen samt ge grannen rimlig tid till det.
Vad jag förstår är det inte så självklart att man bara kan ta saken i egna händer.


Hej.
Du har helt rätt inte hur som helst.
Men när grannen inte vil och inte tar bort det som växer över gränsen då är lagen mycket klar och tydlig.

Då är det inga bekymer bara att kapa och grannen får stå där med sina fula stympade träd och skämmas.

Det sista är väl det som svider mest, folk går för bi och pekar.
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 15-11-2011, 07:20) *
Hej.
Du har helt rätt inte hur som helst.
Men när grannen inte vil och inte tar bort det som växer över gränsen då är lagen mycket klar och tydlig.

Då är det inga bekymer bara att kapa och grannen får stå där med sina fula stympade träd och skämmas.

Det sista är väl det som svider mest, folk går för bi och pekar.


Ja då är det väl du som får skämmas och inte grannen! Om du nu måste göra så att det blir fult gjort. Fast jag förstår inte varför man inte kan fixa sånt där i samförstånd. Varför inte föreslå grannen att hon låter en arborist utföra beskärningen istället om hon nu inte klarar att utföra det själv.
Lagen är väl inte så klar och tydlig om hur man bör förfara för du får ju samtidigt inte förorsaka skada på annans egendom.
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2011, 08:08) *
Ja då är det väl du som får skämmas och inte grannen! Om du nu måste göra så att det blir fult gjort. Fast jag förstår inte varför man inte kan fixa sånt där i samförstånd. Varför inte föreslå grannen att hon låter en arborist utföra beskärningen istället om hon nu inte klarar att utföra det själv.
Lagen är väl inte så klar och tydlig om hur man bör förfara för du får ju samtidigt inte förorsaka skada på annans egendom.


Hej.
Inlägget 13-11-2011, 20:46 i bilden syns några av de sex aboristerna på plats.
Kärringas träd får inte plats på hennes tomt utan behöver tas ner enligt aboristerna.

Efter som hon valde att låt det växa över till grannen (mig) så var/är mitt val enkelt KAPA var enda gren med lagens stöd. (Gratis rådgivning av jurist på fastighetskontorer om någon undrar)

Svår att förstå de som breder ut sig och tar andras .... brukar kallas för tjuvar i alla andra lägen.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2011, 08:08) *
Ja då är det väl du som får skämmas och inte grannen! Om du nu måste göra så att det blir fult gjort. Fast jag förstår inte varför man inte kan fixa sånt där i samförstånd. Varför inte föreslå grannen att hon låter en arborist utföra beskärningen istället om hon nu inte klarar att utföra det själv.
Lagen är väl inte så klar och tydlig om hur man bör förfara för du får ju samtidigt inte förorsaka skada på annans egendom.

Samförstånd är givetvis det bästa men när inte trädägaren vill...? Man måste alltid ge denne möjlighet att utföra det själv men sen är det fritt fram. Grenarna får dock inte kapas hur som helst men å andra sidan kan man inte såga av en gren på så många sätt. Man får dock inte göra på det bästa sättet, vid grenkragen, för då är man inne på trädägarens tomt.

Jag har några buskar som står nära tomtgränsen, mamma planterade dem lite tokigt. Ibland missar jag beskärningen så grenar hänger över häcken och blir det för mycket kapar grannen in dessa. Vi har kommit överrens om detta och det funkar utmärkt.
Jan af Lisö
Man måste ju kunna planera, vilket är få förunnat. Sticker man en hästkastanj i marken 3 meter från tomtgränsen, då blir det problem 20 år senare.....Ibland måste man vara beredd att ta bort sitt stora gamla träd och ersätta det med ett nytt och mindre.

Jag tror att lagen är ganska klar, för att vara lag:
- Träden får inte ha rötter eller grenar på grannens sida utan grannens medgivande
- Träden får kasta hur mycket skugga som helst på grannens sida
- Träden får skymma hur mycket utsikt som helst (OBS, utsikt, inte sikt i vägkorsningar)
- Träden får fälla ner löv etc på grannens sida

Det här var lagen.

Sen finns det hänsyn, men den måste vara ömsesidig. "Det behövs två för att dansa tango" som det heter.
Orkidétjuven
Synd på stor fin ek. Hellre björk isåfall.

Om det nu hotar växthuset, kan man inte flytta på det då?
Det verkar finnas mycket gräsmatta till övers på bilden.

jaj-51
CITAT (Orkidétjuven @ 15-11-2011, 17:27) *
Synd på stor fin ek. Hellre björk isåfall.

Om det nu hotar växthuset, kan man inte flytta på det då?
Det verkar finnas mycket gräsmatta till övers på bilden.


Hej.
Växthuset är på 40Kvm, grunden är murad och 1,2 meter djup, dräneringar och markskivor i botten mot blåleran.

Valde i år att tabort alla (nästan) blomsterland på baksidan huset, kanske blir en ny period med mycket blommande växter igen om krafterna återvänder.

Nu sköter en robbot gräsklippningen.
Orkidétjuven
Ah, ok. Fick först för mig att det var ett sådant av ev mindre storlek, men då förstår jag.
Huggorm
Men risken för växthuset är inte speciellt stor. Ekar är mycket stormfasta, och de tar lång tid sig på att dö så de knäcker sig inte bara plötsligt. Största problemet för ek verkar vara knäckta grenar på grund av tung snö, men växthuset står ju på behörigt avstånd.
jaj-51
CITAT (Orkidétjuven @ 15-11-2011, 17:57) *
Ah, ok. Fick först för mig att det var ett sådant av ev mindre storlek, men då förstår jag.


En liten detalj men viktig det behövs bygnadstillstånd också, kanske ett för att "riva" det nuvarande också.
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 15-11-2011, 18:13) *
Men risken för växthuset är inte speciellt stor. Ekar är mycket stormfasta, och de tar lång tid sig på att dö så de knäcker sig inte bara plötsligt. Största problemet för ek verkar vara knäckta grenar på grund av tung snö, men växthuset står ju på behörigt avstånd.


Bra tröst men eken har två stammar och de drar sig från varandra mer och mer.
Aboristerna sa samma sak, ekar står stadigt med sin "pålrot" som växer djup.

De 25åren som jag pysslat om min tomt visar snare att inga rötter växer ner i blåleran.
När jag flyttade in fälde jag en Sillvergran, en lönn och två björkar alla fyra träden var för stora för en ammatörsom jag, men friskt vågat och allt vunnet besvärligast var stubbarna.
Grävde runt och kapade rötterna sedan var det bara att "lyfta" bort stubben
Förtroendet för aboristerna blev mycket begränsat när de inte ens har koll på markförhållanden utan talr om den stadiga pålroten.


Ena stammen har tagit sikte på mitt växthus och lutar mer för varje år som går.
Frånsett skuggan och alla löv som jag bara har att avnjuta så fins ett litet problem.

Robotgräsklipparens små knivblad tar skada av ekollon ...
Skit samma hela hösten har jag ändå varje morgon plockat mördadar sniglar och snäckor, så lite ekollon och kvistar är bara en bonus.

Knasigt men, det är jag som skall försäkra mitt växthus mot storm skador från grannens träd.
Huggorm
CITAT (jaj-51 @ 15-11-2011, 22:58) *
Bra tröst men eken har två stammar och de drar sig från varandra mer och mer.
Aboristerna sa samma sak, ekar står stadigt med sin "pålrot" som växer djup.

De 25åren som jag pysslat om min tomt visar snare att inga rötter växer ner i blåleran.
När jag flyttade in fälde jag en Sillvergran, en lönn och två björkar alla fyra träden var för stora för en ammatörsom jag, men friskt vågat och allt vunnet besvärligast var stubbarna.
Grävde runt och kapade rötterna sedan var det bara att "lyfta" bort stubben
Förtroendet för aboristerna blev mycket begränsat när de inte ens har koll på markförhållanden utan talr om den stadiga pålroten.

Varken silvergran, lönn eller björk har någon pålrot, så att de hade grunda rotsystem är inte konstigt. Hur djupt eken väljer att gå i leran vågar jag dock inte gissa.
Fågelvägen
"När jag flyttade in fälde jag en Sillvergran, en lönn och två björkar alla fyra träden var för stora för en ammatörsom jag, men friskt vågat och allt vunnet besvärligast var stubbarna."

Du avskyr tydligen träd, hatar din granne och föraktar arborister. Men din gräsmatta är verkligen fin.

Har du inte tänkt på att flytta till något trädlöst ställe där du kan låta bli att förarga dig varje dag?
Gossen Ruda
Jag betvivlar högeligen att man köper en trädgård för att kunna fälla träd och sen passar man på att bo i huset som råkar stå där. Man köper ett hus och anpassar det så man trivs och sen gör man samma sak med trädgården, så gott det går.
jaj-51
CITAT (Fågelvägen @ 16-11-2011, 19:52) *
"När jag flyttade in fälde jag en Sillvergran, en lönn och två björkar alla fyra träden var för stora för en ammatörsom jag, men friskt vågat och allt vunnet besvärligast var stubbarna."

Du avskyr tydligen träd, hatar din granne och föraktar arborister. Men din gräsmatta är verkligen fin.

Har du inte tänkt på att flytta till något trädlöst ställe där du kan låta bli att förarga dig varje dag?


Silvergranen stod i ett hörne och växte ut över gränsen till tre grannar.
Frugan var alergisk mot lön och björk pollon, de träden var drygt tio meter höga och växte delvis in över grannens tomt.
Kvar blev bara 8st fruktträd.

Efter som jag bor på en liten villatomt visar jag hänsyn och håller mina trädgårdodlingar på en rimlig nivå som de flesta goda grannar gör.

Min åsikt om Aborister vet du inget om. Men de jobbar för att tjäna pengar.

Ville jag ha ett trädlöst område så blev jag bonde och utkviterade skattepengar för att ta bort träden.
Brukar kallas öppnalandskap här i Sverige, samma sak kallas i bland för att skövla rengnskog.
jaj-51
Hej alla glada trevliga åsikter.

Tråden lärde mig mycket om mänsiskor och hänsyn till medmäniskor tack.

Några kul PM
Glyfosat (mer känt som Roundup) som dödar det mesta.
20 liters dunkar från ebay.de med samma höga koncentration som bönder använder till ett överkomligt pris.

Roligaste var sågen var "kastsågen"

Jobigast är rätsprocessen med vitesföreläggande.

Naturliga träd dödare, "bara" att åka och hämta smittan.

Sämsta var erbjudndet att någon kom med en motorsåg förskotsbetalning / träd ...


Tja nu skiter vi i tråden alla grenar som hängde över har jag tagit bort och är nöjd.

Ha det så bra och tack för alla goda förslag att lösa problemen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon