Full version: Blommande Yuccapalm
Linis
Gissa om jag blev förvånad när min yuccapalm (som jag haft i många år) helt plötsligt började skjuta blomskott. ohmy.gif Visste inte ens att dom kunde få blommor.

Den har stått ute hela sommaren under tak, ur direkt sol, med väldigt begränsad vattentillgång. Tog inte in den förens oktober. Men det verkar den ju gilla tongue.gif
Fick tyvärr klippa bort blommorna nu för det luktar som en hel hyacintskog här hemma. Vi gick omkring och nös allihop.

Iren
Har aldrig sett dom blomma! Kul att få se men synd för er allergi då blink.gif Tack för titten!
evaisa
Jösses!

De är väldigt lika svärmorstungeblommor, tydligen har de samma starka lukt......

Men Grattis!
Eva i Skåne
Kul att få se blommorna! Jag hade heller ingen aning om att den kunde blomma.
Azur
Det är en dracena, kanske doftdracena? Första gången jag sett en sån i blom i så fall!
Alexander-VG-zon3
Jag har sett ett några i blom, väldigt vackra när dom blommar. Ja en Doftdracena är det nog det är den som odlas mest.
Linis
En dracena alltså. Ja, det gör ju det hela lite mer logiskt wink.gif
JA, doftdracena måste det vara för oj vilken lukt. Jättegott men i mkt mindre doser. Känner aldrig av dofter annars men detta var änna övermäktigt.
VÄädigt roligt att få blommor i alla fall smile.gif
evaisa
Att det är en doftdracena förklarar varför den såg så sansevieria-aktig ut. De skall vara nära släkt.
Synd att doften inte kommer fram på nätet ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon