grisell
Hej!

Den här kaprisbusken (nytagen bild) http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=112346 börjar få nya skott nu eftersom det är "vår" för den (jag har tagit in den efter att den stått ute under hösten).

Jag har läst på nätet att kaprisbusken skall beskäras, men hur??? Jag har aldig gjort det förut och är förstås motvillig till att klippa bort grenar. Är det nu det är lämpligt med beskärning?

Jag skulle uppskatta en beskrivning av vad som skall skäras om något.
grisell
Och en fråga till: Kan jag klippa av skotten och vara säker på att det kommer nya? De är jättegoda inlagda i vinäger.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det lär inte kännas som vår för växten, dagarna är för mörka och korta, det finns knappt naturligt ljus för att våra krukväxter ska överleva såhär års och det finns inte så mycket ljus att de orkar skjuta speciellt många nya skott så vänta gärna med beskärning till feb-mars då dagarna blir längre. Skörda skott skulle jag bara göra då växten är i full tillväxt = vår-sommar
grisell
Jo, det är visst vår för den, för det har jag bestämt! smile.gif Jag glömde skriva att jag har artificiell belysning så det räcker och blir över. Som du ser på bilden så kommer det också många nya skott.
grisell
Frågan kvarstår. Om och hur beskära? Låt oss utgå ifrån att det är vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon