Full version: Ny trappa på gång
Tapio
Halaj!

Från:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=112335&st=60

CITAT (Huggorm @ 10-12-2011, 21:13) *
Jag tror inte du behöver limma sidorna. Anledningen till att det spricker är ju att det torkar ojämnt, och spänningar uppstår när det krymper i de torra delarna. Limmar man ändarna så torkar det lite jämnare. Sedan tror jag inte lärk är så sprickkänsligt som en del andra träslag heller.


Behöver och behöver. Blir det bättre så gör jag det gärna. Jämfört med jobbet att såga ut skivan och framför allt att hyvla till ytan på båda sidor är det ju gjort på ett kick att pensla på lite trälim på ändarna.
Så fick jag höra att på sågverk brukar man ta på vax på plankändar när man torkar dem.
Jag har en gammal burk med ympvax liggande så det borde bli perfekt.
Så min plan är att ta på vax på ändarna och på den ytan som ligger på skivans undersida, och sen på med trälim på den yta man går på. För på den ytan skulle ju vax försvinna på nolltid.
Det jag är nervös för är att det blir för tätt. Att skivan börjar att murkna för att vattnet inte kan avdunsta.

Tar gärna emot fler synpunkter.

För den som inte orkar klicka; det skall bli vad norrlänningar kallar bron.
Alltså den en meter långa, 10 cm tjocka skivan med två plana ytor närmast i bild.

//T
Huggorm
Som du säkert vet torkar det för fort om man lägger virket inne på elementet. Helst skall det ligga ute under tak, i skuggan, och torka i lugn och ro. Eller så kan man torka i mikrovågsugn, om man har en väldigt stor biggrin.gif

Vax är säkert bra, men tänk på att det suger in en bit i ändträt och ger en mörkare färg. Men om du ändå skall behandla med vax eller olja på slutet så spelar det ju ingen roll.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 14-12-2011, 01:28) *
Som du säkert vet torkar det för fort om man lägger virket inne på elementet. Helst skall det ligga ute under tak, i skuggan, och torka i lugn och ro. Eller så kan man torka i mikrovågsugn, om man har en väldigt stor biggrin.gif

Det går inte att torka något i micron, det börjar bara brinna.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 14-12-2011, 11:46) *
Det går inte att torka något i micron, det börjar bara brinna.

Jo, det kan man faktiskt. Man får ju vakta förstås, man kan inte köra hur länge som helst. Finessen är att mikrovågorna värmer inifrån mitten på materialet och vattnet trycks ut genom porerna. Jag har använt mikron hemma för material till knivskaft.
Bengalow
Du bör gå in på Google och titta på Träguiden. Där får du råd om ALLT som rör virke.

www.traguiden.se

Det är den bästa sidan om hur trä beter sig, och varför det gör det...sedan kan du bestämma om du skall stryka vax på ändarna, hehe.... Om du har färskt virke, så består det till viss del av vatten, och detta avdunstar vid torkning, inte bara vid ändarna. Då får du en volymminskning - träet krymper och det visar sig som sprickor - precis som med betong som torkar. Tack vare en armering i betong så kan man beräkna sprickbildningen genom att förtäta armeringen. Det lär sig inte göra med trä.

Om du skall ha så massivt trä som du sagt, så skulle jag såga upp virket i tunnare delar för att limma ihop. Jfr limträbalkar. Men OBS! När man limmar till hela balkar så är det viktigt att vända bitarna rätt!!

PS. Normalt sett använder man aldrig trä som är tjockare än 2" (50 mm) om det skall vara synligt. Förr gjorde man bjälkar av 100 mm virke eller grövre, men sådana har alltid ganska djupa torksprickor.
Tapio
Halaj!

Bild på den rivna trappan. Jag rev den med en hammare, men den var så murken att jag kunde bänt loss den med en skruvmejsel.

Jag var en sväng förbi garaget och tittade till mitt trappämne. Den hade spruckit! I båda ändar!
Inte så mycket, men ändå.
Jag förstår visst att den kunde spricka, men jag trodde att det skulle ta minst någon månad innan det börjar. Den står ju i ett kallgarage också.
Jag passade på och gjorde fem långa skåror i längsled, med cirkelsåg, på undersidan. Jag inbillar mig att det blir mindre spänningar i trät och dessutom kanske den torkar jämnare. Det är ju den ojämna torkningen som gör sprickorna.
Jag fick iden från någon sida på länken som bengalow tipsade om (tack!), och så är det gjort på baksidan på mina vindskiveplankor också.

//T
*Stintan*
Men lägg dom ute att torka istället för inne i garaget och täck ovansidan med något.
Tapio
Halaj!

Nu idag har jag varit i garaget och äntligen hyvlat och slipat klart alla ytor på trappsteget.
Vilket jobb! Jag har säkert städat bort minst 20 liter sågspån och kutterspån och slipdamm.

Så la jag på vaxet på ändarna. Jag värmde med varmluftpistol och penslade ut det. Vaxet var tjockt, men blev tunt som olja vid värmning. Funkade jättebra och sögs gott in i ändträet. Jag var tvungen att lägga på flera gånger eftersom träet inte blev mättat med en strykning.

Nu ikväll skall jag lägga på Roslagsmahogny på konsolerna som skall hålla trappsteget. De står nu på tork på ett elelement.

//T
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 23-12-2011, 23:43) *
Men lägg dom ute att torka istället för inne i garaget och täck ovansidan med något.


Halaj!

Jag har nu förseglat alla ytor utom den man skall gå på, med ympvax.
Enligt träguiden.se är alla träkonstruktioner utomhus fuktiga hela vintern igenom, men eftersom betingelserna för röta är obefintliga spelar det ingen roll.
Så jag funderar på att ställa steget nånstans utsatt för regn och snö. Med den obehandlade ytan uppåt. Allt för att försena uttorkningen.

//T
Tapio
Halaj!

Eftersom jag mest håller på på helgen går det saktare fram än önskat.
Nu ska iaf. reglerna som skall hålla upp trappstegen upp. Jag fick ta paus för skruvdragaren tröttnade.
Jag har gjort om också. Satte dit reglarna med alla plåtkonsoler, men med trappskivan på plats blev det för högt. Steget hade passat bra att sitta och dricka morgonkaffe på.
Gör om, gör rätt. Jag fick sätta dit den ljusa regel som syns längst ner för att sänka arrangemanget lite.

Jag bara undrar; hur gjorde man förr, innan pannlampan?

//T
Tapio
Halaj!

Nu har jag äntligen fått ditt reglarna.
Som den orm i paradiset jag är har jag gjort precis som vår Herre påbjöd:
I stoftet skall du på din mage kräla fram.
Jag ålade mig in under golvet där till vänster i bild, där det inte finns någon snö.
Blev smutsig kan jag berätta.
Men nu är den biten klar! Gôtt!

//T
Tapio
Halaj!

Äntligen fått mönstret färdigt!
Men hade jag vetat från början hur mycket jobb det blev hade jag nog hittat på något enklare, eller inget alls.
Slutlig ytbehandling har jag inte bestämt än, men det lutar åt att jag lägger på en strykning med linolja, och sen penslar jag på vattenfast trälim.

//T

Bengalow
Vaffan skall du med vattenfast trälim på ytan? Tror du det bättrar på något? Om du stryker linolja på den så kommer du att sätta dig på rumpam vid första insteget, om du inte strör finkorning sand i oljeskiiktet. Ännu ett oljeskikt, och du har en fin ytbehandling, men du skall ju gå på steget, d.v.s slita på det? Slopa oljan och lägg på 3 lager båtlack, näst sista lagret med lite sand i/på...
Tapio
Halaj!

Tack för synpunkter!
Jag skall ju naturligtvis inte lägga på mer linolja än att allt sugs in i trät. Så halka ser jag inte som ett problem. Däremot att oljan kanske kan göra så att ingen ytterligare ytbehandling vill fastna, utan lägger sig som ett ytskikt.

Jo, jag har funderat på epoxy träbåtlack också. Men jag är tveksam.
Alltså, träbåtar vrider och vränger sig i sjö. Därför är båtlack mjuk.För att inte spricka när det kränger. Det är en egenskap som jag inte behöver. Jag vill ha stryktålighet!

Men om någon har något bättre förslag blir jag glad!

//T
Bengalow
Gör som du tycker. Man skall prova sig fram, tills man inser vad man borde ha gjort.
Epoxilack är dessutom förbjudet sedan många år...
malcolm
Det här är nog det omständigaste trappbygge jag hört talas om. Köp en hög med virke och spika ihop något som fungerar vet jag.
Tapio
Halaj!

Tycker du det?
Tre reglar och en tjock skiva ovanpå, kan det bli enklare än så?

Men motivet har varit lite jobbigt.
Jag hade inga ideer alls på vad jag ville rista dit, men tänkte att det gärna skulle vara något med trädgårdsanknytning, nåt blommigt eller så.

Så då åkte jag till Bauhaus och Hornbach för att titta på dörrmattor och få lite lite inspiration.
Jag hittade inget jag gillade.

Så googlade jag på bilder på väggbonader. Jättemånga träffar, men alla var så komplicerade och dessutom kostade det pengar att gå in och kolla. Jag ville ha något enkelt, med tydliga konturer och inga skuggningar och sånt. Lite stilistiskt sådär.

Nånstans där kom det där med kompassrosen in. Det är ju väldigt poppis hos gör-det-självare som lägger klinker i hallen, att göra en kompassros mitt på golvet. Och där fick jag in trädgårdsanknytningen också, med rosen då.
Tatueringar! Det är ju en branch med stort utrymme för artistiska utsvängningar!
Jag googlade på rose tattoo. Där hittade jag äntligen vad jag sökte!
Jag tankade ner några rosbilder jag gillade.
Så med laptopen uppe bredvid försökte jag rita dit en ros på frihand. Det blev kattskit.
Så då printade jag ut bilden och med papperet på mitten tryckte jag jättehårt med pennan i rosens konturer för att få ett avtryck i träet. Det blev kattskit igen. Men då kunde jag ju inte ta en annan bild utan att först slipa ner hela skivan så att avtrycket gick bort.

Jag valde en annan, lättare ros. Det blev kattskit igen. Ny nerslipning och en ännu simplare ros.
Nu blev det bra! Jag gick omkring i garaget och kände mig lite mallig. Ända tills jag kom på att jag hade ritat dit rosen upp och ner! Faaaaan! Suck. Ny nerslipning.
Men nu sitter den där!

//T
Tapio
Halaj!

Uppdatering.
Jag har lagt på en strykning trälim på ytan och det blir jättebra! Hur transparent som helst!
Nu väntar jag på att andra strykningen skall torka innan jag kan gå vidare.
Fasst. Jag vet inte om ytan blir så hård precis. Kanske hade det varit bättre att följa bengalows råd med båtlack ändå…

Och för att lägga lite ved på malcolms brasa (bokstavligen) om att mitt trappstegsbygge är omständigt vill jag berätta att jag inte har målat dit motivet, utan jag har bränt in det!
Först försökte jag med den billiga lödkolven jag köpt på CO. Det hände ju ingenting. Den var för kall. Här krävs kraftfullare doningar!
Så jag ryckte igång min ässja och stoppade ett gäng järnstänger i den.
Jag tycker att det finns någon slags symbolik i att jag eldar upp den gamla trappan till motivet till den nya som skall bli.

//T
malcolm
--- men var är själva trappan...
Huggorm
Ytbehandlar du med trälim? Det var en ny metod
*Stintan*
Varifrån har du fått idén att ytbehandla med trälim? Det låter inte särskilt slitstarkt.
Tapio
CITAT (malcolm @ 23-03-2012, 22:09) *
--- men var är själva trappan...


Halaj!

Nu sitter den äntligen där!
Jag har bara satt dit den än så länge för jag skall snygga till under och runt också, men lite stenar och grus. Det ser för bedrövligt ut där nu.
På kanten ovan där satte jag dit en tre millimeter tjock bockad plåt som skydd. Först tänkte jag bara ha glödskalet på och så får den rosta bäst den vill, men så lackade jag den ändå med grön hammarlack.

//T
Tapio
CITAT (Huggorm @ 23-03-2012, 23:53) *
Ytbehandlar du med trälim? Det var en ny metod


Halaj!

Näe, min ide blev tungt dissad av grabbarna i garaget också.
Men som jag skrivit ovan tror jag inte riktigt på båtlack heller. Mjukt.
Går säkert att hitta parkettlack som är hårt nog.
Men man brukar ju skilja på utomhus-och inomhusfärg och lack.
Jag är tveksam till att parkettlack skulle klara av väder och vind och temperaturvariationer på kanske 60 gr. över året.
men jag är fortfarande öppen för fler ideer.

Men skulle ytan bli mjölkig eller ful fort är det ju bara att slipa ner limmet och prova nåt annat. Så många gånger jag slipat den där skivan gör inte en gång till nåt.

//T
Huggorm
Det bästa kanske är om den är trären? Så länge den får torka mellan regnskurarna så håller den. Speciellt om solen kommer åt att titta på den.
Bengalow
Varifrån har du fått att båtlack skulle vara mjukt? ALLT trä är rör sig med fuktigheten, det betyder att all lack måste följa rörelserna i träet. Sedan måste jag hålla med Malcolm, att det var ett jäkla svamlande om en "trappa", när det endast gäller ett enda trappsteg/plan. Projekt? Jajadå..
Jag hade själv lagt dit en träbit för att gå på. Obehandlad och praktiskt taget inget arbete. Och minst lika snyggt.
Ta och glöm det med parkettlack - det är INTE fuktbeständigt, endast avsett för torra utrymmen. Men som sagt, man måste försöka, för att få veta. Lycka till i experimentverkstaden, men glöm inte att goda råd redan har erfarenheter bakom sig...
Tapio
CITAT (Huggorm @ 24-03-2012, 19:24) *
Det bästa kanske är om den är trären? Så länge den får torka mellan regnskurarna så håller den. Speciellt om solen kommer åt att titta på den.


Halaj!

Men jag har inte ytbehandlat den för att öka dess rötbeständighet. Det tror jag den fixar galant själv.
När man linoljar furu så verkar det som man kan lägga på hur många strykningar som helst, träet blir aldrig riktigt riktigt mättat känns det som.
Men denna lärk verkar inte vilja suga nåt alls. Jag la på en strykning på kvällen och på morgonen efter var den precis lika blöt av linolja som när jag precis la på det.
Jag tolkar det som att träet är så fett att den inte vill ta emot vare sig olja eller vatten.

Min ytbehandling har två skäl:
Att förlänga dess torkningstid så att den inte spricker.
Att skydda motivet jag bränt in.

//T
Tapio
CITAT (Bengalow @ 24-03-2012, 20:05) *
Varifrån har du fått att båtlack skulle vara mjukt? ALLT trä är rör sig med fuktigheten, det betyder att all lack måste följa rörelserna i träet. Sedan måste jag hålla med Malcolm, att det var ett jäkla svamlande om en "trappa", när det endast gäller ett enda trappsteg/plan. Projekt? Jajadå..
Jag hade själv lagt dit en träbit för att gå på. Obehandlad och praktiskt taget inget arbete. Och minst lika snyggt.
Ta och glöm det med parkettlack - det är INTE fuktbeständigt, endast avsett för torra utrymmen. Men som sagt, man måste försöka, för att få veta. Lycka till i experimentverkstaden, men glöm inte att goda råd redan har erfarenheter bakom sig...


Halaj!

Minns inte var jag fått det från. Men det är inte fuktigheten som är buggen utan att ett båtskrov ”lever” väldigt mycket. Man kan komma upp (kortvarigt såklart) i smällar på 20 G i en planande motorbåt i hård sjö.

Jo, jag har hört de där kommentarerna i bekantskapskretsen också: skall det ta ett halvår att fixa till ett sketet trappsteg!!?? Och visst, jag hade kunnat åka till Byggmax och handla lite plank och fixat alltihop på en helg. Men hur kul/originellt är det?
Det finns de som köper platta paket med spånskivor på IKEA också, och är nöjda med det.
Good on them, men det är inte min kopp te, som engelsmännen säger.

Och vilken aggressiv ton du har! Det är inte bra för dig. Du kan spräcka en artär om det vill sig illa, när du tar i sådär. Och tänk på att det läggs på ditt karma också. Inte bra.

//T
Bengalow
Nu skriver du att det är lärkträ...Det skall överhuvudtaget inte behandlas. Det finns så mycket naturliga terpentiner och oljor i träet, att det är en illgärning att göra något extra. Det suger inte åt sig ett skit av andra medel l Tvätta med såpa när det blir mörkt, om något år eller så. Såpa innehåller vissa fetter som tränger in i träet och bibehåller den fina färgen som lärk har. MEN, trä är en naturprodukt, och förändras med regn, sol och väderlek. Det är det som räknas som materialets charm. Visst är en grå timmerstuga vacker!
!
...och du, vad är väl 20G mot en smal damklack? Om jag trycker ett 0,3 mm blyertspenna mot ett papper med 2 hektos tryck på pennan, vilket tryck utövar jag då (tryck räknas i m²).

Beträffande min aggressiva attityd, så är den snarast återhållsam. Jag tillåter mig citera ett gammalt ordspråk: "-Mycket väsen för lite ull!" sa kärringen när hon klippte grisen! Det var väl det som Malcolm försökte uttrycka.

De erfarenheter som du gjort med din planka till trapplan kanske kommer dig tillgodo i livet senare, men den som inte kan ta emot goda råd blir ofta bränd. Goda råd har du frågat efter, och fått det, men du skulle visa, att dina experiment var banbrytande...Blaha säger jag. Jag KAN trä - det kan inte du, och det tar nog 100 år innan du lär det, med din inställning. Du tänker inte trä...!
Tapio
Halaj!

CITAT (Bengalow @ 24-03-2012, 21:15) *
...och du, vad är väl 20G mot en smal damklack? Om jag trycker ett 0,3 mm blyertspenna mot ett papper med 2 hektos tryck på pennan, vilket tryck utövar jag då (tryck räknas i m²).


Jaha, lite matte såhär på lördagskvällen kan ju vara kul. Men tryck räknas inte alls i m2, utan i Pascal. Dvs P=F/A.
Dina ingångsvärden är lite knepiga, men jag skall försöka reda ut dem ändå. Jag antar ett runt avtryck med diameter 0,3 mm. Den avtryckande arean blir då r*r*pi.
Hekto är ju ett gammalt prefix och nåt jag använder vid charkdisken. Men jag antar att du menar att två hektos tryck skulle vara 20% av ett kilopond?
Med detta får man alltså att:
P=0,2*9,81/0,15/0,15/3,14=27,7 Pascal.
Vad säger detta? Jag vet inte. Jag har inte en aning.
För som vi båda är överens om så går parkettlack bort. Men sällan tror jag att kvinnor ombord på en båt går omkring i stilettklackar på däck. Och hur kommer pennan in i bilden egentligen?

CITAT (Bengalow @ 24-03-2012, 21:15) *
De erfarenheter som du gjort med din planka till trapplan kanske kommer dig tillgodo i livet senare, men den som inte kan ta emot goda råd blir ofta bränd. Goda råd har du frågat efter, och fått det, men du skulle visa, att dina experiment var banbrytande...Blaha säger jag. Jag KAN trä - det kan inte du, och det tar nog 100 år innan du lär det, med din inställning. Du tänker inte trä...!


Det var inte min karma jag tänkte på, utan din!
Jag frågade efter råd till ytan som jag trampar på, men har inte fått några andra än ditt med båtlack. Den hade jag tänkt själv, men förkastat. Som jag har förklarat.

Slutligen, jag tar inte detta så allvarligt. Det är ju lördagkväll... whistling.gif

//T
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 24-03-2012, 21:41) *
Halaj!

Men jag har inte ytbehandlat den för att öka dess rötbeständighet. Det tror jag den fixar galant själv.
När man linoljar furu så verkar det som man kan lägga på hur många strykningar som helst, träet blir aldrig riktigt riktigt mättat känns det som.
Men denna lärk verkar inte vilja suga nåt alls. Jag la på en strykning på kvällen och på morgonen efter var den precis lika blöt av linolja som när jag precis la på det.
Jag tolkar det som att träet är så fett att den inte vill ta emot vare sig olja eller vatten.

Min ytbehandling har två skäl:
Att förlänga dess torkningstid så att den inte spricker.
Att skydda motivet jag bränt in.

//T


Självklart suger inte träet åt sig oljan när inte virket är torrt! Varför alls behandla lärkträ? Torka virke tar tid och det gör man inte genom att ytbehandla det. Vart ska fukten då ta vägen?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2012, 22:55) *
Självklart suger inte träet åt sig oljan när inte virket är torrt! Varför alls behandla lärkträ? Torka virke tar tid och det gör man inte genom att ytbehandla det. Vart ska fukten då ta vägen?

Lärk torkar inte ut eftersom det inte är vatten det är fuktigt av. Det är därför det används som miljövänlig trall, det är så fett att det inte suger i sig regnvatten
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 27-03-2012, 00:03) *
Lärk torkar inte ut eftersom det inte är vatten det är fuktigt av. Det är därför det används som miljövänlig trall, det är så fett att det inte suger i sig regnvatten


Jag vet flirting.gif Det var därför jag byggde båtdäcket av lärk.
Tapio
Halaj!

Nu har jag höjt nivån lite där under trappan, med stenar. Jag grundade med ca 5 cm stenmjöl där jag tryckte i stenar så att alla har ungefär samma höjd. Sen la jag dit mer stenmjöl mellan stenarna så att allt ligger ungefär plant. Till sist toppade jag med gånggrus.
Buggen är att stenarna vickar när man går på dem.
Jag funderar på att ta en stock och banka på alltihop så att stenarna sätter sig riktigt ordentligt.
Vad tror panelen? Kommer de alltid att vicka?
Från marken och till stenarnas yta man går på är det kanske 10 cm. Är det för grunt?
Jag är inte främmande för att gräva upp alltihop och göra om ifall någon har bättre ideer.

Jag kan också hälsa att trappsteget mår prima! En tunn spricka i ändträt, men den kom nästan genast när stocken var hel, innan jag hade hunnit försegla ändträt med ympvax.
Trälimsytan man går på funkar prima! Den blir bara mjölkvit när det regnar på den, annars är den OK.

//T
Fågelvägen
Jag tror att stenmjöl inte ger tillräcklig stadga för en konstruktion som är ovanpå markytan. För att få stenarna att ligga stadigt skulle jag ha använt grovt krossgrus (t.ex. 8-16 mm) under trappsteget.

Halaj själv! Vad betyder din konstiga hälsning?
Bengalow
Alla andra, utom du, hade tagit ett första beslut att gjuta fast stenarna. Varför gör inte du det också?
Tapio
CITAT (Fågelvägen @ 12-10-2012, 19:39) *
Jag tror att stenmjöl inte ger tillräcklig stadga för en konstruktion som är ovanpå markytan. För att få stenarna att ligga stadigt skulle jag ha använt grovt krossgrus (t.ex. 8-16 mm) under trappsteget.

Halaj själv! Vad betyder din konstiga hälsning?


Halaj!

Jag läste nånstans att stenmjöl blir hårt som betong när det blir blött, och därför tänkte jag att det skulle ge ett stadigt underlag till stenarna. Mitt stenmjöl är inte köpt, utan jag fick någon kubik av det när de borrade brunn här. Det har inga fraktioner, utan är fint som bakpulver.

Men jag förstår tanken med krossgrus. Sånt har ju väldigt ful, grov yttextur och ”hakar” säkert bra i varandra och förhindrar därigenom rörelse. Jag får försöka att peta ner kross i kanterna på de förstorade hålen som vickningen har gett. Hjälper det inte så får jag väl gräva upp alltihop igen och fylla med kross istället.

Tycker du att min hälsning är konstig?
Så säger jag när jag hälsar på folk, skriver mail, svarar i telefon etc. Det är mitt ”signum”
I telefon säger jag aldrig: Hej, det är Tapio, utan jag säger: Halaj, Det är jag! Då vet alla vem som ringer.
På Konsum kan det bli konstigt. Kassörskan säger. Hej! Och jag svarar Halaj, angenämt!
Speciellt unga invandrarkvinnor börjar då prata engelska med mig!
Eftersom de saknar bakåtkompabilitet i det svenska språket vet de ju inte att ordet angenämt är en gammal, förlegad hälsningsfras som inte har använts i dagligt språkbruk sen typ 60-70-talet.

//T
Tapio
CITAT (Bengalow @ 12-10-2012, 21:02) *
Alla andra, utom du, hade tagit ett första beslut att gjuta fast stenarna. Varför gör inte du det också?


Halaj!

Jamen då kan man ju inte ändra sig! Förresten är det fusk med betong. Gör man rätt (vilket jag verkligen inte påstår att jag gjort) skall det inte behövas. Jämför med en kallmur kontra en mur som sitter ihop med betong.
Jag vet inte hur många gånger jag har stannat till vid en snyggt lagd kallmur, och undrat hur de gör. Medan en mur med betong mellan stenarna får bara mitt förakt.

Och en gång till: tänk på ditt karma! flirting.gif

//T
Fågelvägen
Bengalow, jag vet inte om din fråga var till mig? Men jag skulle inte gjuta fast stenarna för om jag om en tid skulle börja tycka att trappan är oangenäm, hal eller allmänt opraktisk så är det lättare att ta bort den om det INTE är betong under.

Tapio, på något sätt är din uthållighet med dendär trappan (trappsteget) imponerande. Fast jag fattar inte riktigt den monumentala innebörd som träbiten tycks ha för dig. Kanske jag har för mycket bakåtkompabilitet, eller för lite? Aldrig tänkt på att det kan vara något som unga invandrarkvinnor saknar.
Tapio
CITAT (Fågelvägen @ 12-10-2012, 22:02) *
[Tapio, på något sätt är din uthållighet med dendär trappan (trappsteget) imponerande. Fast jag fattar inte riktigt den monumentala innebörd som träbiten tycks ha för dig. Kanske jag har för mycket bakåtkompabilitet, eller för lite? Aldrig tänkt på att det kan vara något som unga invandrarkvinnor saknar.


Halaj!

Åhh, nej, inte du också!
Alltså, jag tyckte att det skulle vara kul att göra något lite annorlunda med trappan, istället för att bara handla en tryckt virkesbit från Bauhaus, och sätta dit, som malcolm och bengalow förespråkar.
-öööhhh, köp en planka istället, sa de. Tråkigt, säger jag.
Det finns också kopplingar hit och i allmänt husbygge, i min träbit.
Det är högsta mode att belägga hallen med klinkers, och där ingår att man skall lägga in bitar så att de bildar en kompassros.
Det tog jag fasta på.
Så brände jag in en ros i mitten på kompassrosen, med tanke på trädgård.

Allt som allt tyckte jag att min trappa platsade här eftersom den är lite annorlunda.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon