Monarda
Såg ett NGS-program i slutet av förra året där man visade en sort som hette Salix gracilistyla Meganostachys, kuromevide. Har inte hittat särskilt mycket om den när jag sökt. Någon här som känner till något om härdighet och kanske var man ev kan få tag i den.
Huggorm
Sök på melanostachys i stället, så lär du hitta lite mer. Den skall klara -34 grader enligt den amerikanska skalan, så den verkar ju ha bra härdighet

http://davesgarden.com/guides/pf/go/63948/
Monarda
Tack, Huggorm. Jag hade ju stavat fel. Fast där jag bor motsvarar zon 6 på den skalan så det är nog tveksamt om den klarar sig här.
Huggorm
CITAT (Monarda @ 13-01-2012, 19:41) *
Tack, Huggorm. Jag hade ju stavat fel. Fast där jag bor motsvarar zon 6 på den skalan så det är nog tveksamt om den klarar sig här.

Nja, den skalan går ju åt andra hållet. Bor du i USDA 6 så skall du klara en växt som är specad USDA 4. Förutsatt att det inte är ett träd som behöver långa och varma sommrar, men det brukar inte salix kräva.
Alexander-VG-zon3
Jag såg zon 5 när jag sökte, men i skyddat läge borde du väl kunna testa ? väldigt vackert inget jag kände till tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon