AnniiPannii
Hej!

Kan inte bygga mitt "riktiga" grönsaksland i år som tänk och därför behöver jag råd från er pallkrage experter tongue.gif

Mina tomater, gurkor, chillis och paprika har jag i stooora krukor men hur många pallkragar behövs för detta?

Bondböna
Salladslök
Rädisa
Plocksallad
Två sorters morot
Sockerärt
Plocksallad (annan sort)
Rödbeta
Isbergsallad
Ärt,märg
Brytsockerärt
Potatis

Resterande örter förvarar jag i krukor detta året tror jag. smile.gif

Så hur många tror ni? Och ska jag ha två på höjden till potatisen eller räcker det om jag gräver bort grässvålen utan fiberduk i smile.gif


Tacksam för svar smile.gif
thorlof
AnniiPannii,
Svårt att svara på din fråga då man inte vet hur mycket du vill ha ut av landet.
Enbart potatisen kan ju kräva minst en eller två kragar. Morötter1st/ salladslök+rädisa1st/ Plocksallad 3sort1st/
sockerärt1st/rödbeta1st/Brytsockerärt, ärt,märg,sockerärt/salladslök1st/potatis 2st/
En grov gissning kan vara 9-10st!
Vill du sedan ha Odlingstunnlar till detta finns sådana som passar pallkragar. ‹http://odlarbanken.se/produkter/
Detta en mycket grov uppskattning beroende på om du vill ha mycket elle måttligt eller bara för skojs skull.
AnniiPannii
Oj då, då var det som jag trodde. Många pallkragar! smile.gif
Får räkna på det helt enkelt och dra ner på de sorter jag kan så i omgångar som plocksaladen och rädisorna.
Tack för snabbt svar! smile.gif
Peztis
Tänk på att du kan odla saker brevid varandra. T ex kan du ju så sallat mellan morötter och rödbetor.
Jag brukar tänka på att man kan så lite tätare om man sår varannan "nedåtgrönsak" (rotfrukter) och varannan "uppåtgrönsak" (sallat). Och så får man ta i beaktande hur mycket tid de behöver. Sallat och rädisor går ju fort medan rotfrukter oftast behöver lite mer tid.

Bönor och sådant som ska klänga uppåt, behöver du en pallkrage till det? Det funkar inte att bara gräva en rundel i gräsmattan här och där och sätta en tipi (tre-fyra 2-mters störar ihopbundna i toppen) som de kan klänga på? Eller så böjer du armeringsjärn mellan kragarna och låter dem växa som en tunnel emellan? Om du kan komma åt kragarna från andra hållet kan ju det bli lite häftigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon