inglan
Hej!
Ska få ett uterum nu i vår. Det ligger i söderläge med full sol, ska bli englas och ha isolerat golv. Nu min undran, tror ni det kommer hålla frosten borta under kalla aprilnätter? Har kallväxthus också och tänkte att uterum borde ju behålla värmen bättre även på nätterna då husväggen kanske isolerar mer och golvet. Funderade på om jag kan så lite tidigare i år och ha plantorna i uterummet innan de ska ut i växthuset? Bor i zon 3 i västsverige. Någon som har erfarenhet?
Hälsningar Inglan smile.gif
Azur
Vår inglasade balkong i norra stockholm, isolerad men med englasfönster, håller ungefär 4 grader högre temperatur än utomhus, dvs jag måste ha värmare där för att hålla frostfritt när det är kallare än cirka -4 ute.

Jag skulle rekommendera att ni skaffar frostvakt eller värmefläkt med termostat och en max/min termometer (för att hålla koll).

EDIT: Kanske ska förtydliga... balkongen är cirka 4 grader varmare nattetid. Det är söderläge så på dagen när solen ligger på under våren kan jag behöva öppna för att undvika att det ska bli för varmt. Ett annat tips är att man kan hålla rätt bra koll på risken för nattfrost med hjälp av SMHI. Om man går in på deras hemsida och söker på sin ort så kan man få upp en tiodagars prognos med natt & dagtemperatur - här är prognosen för täby, där jag bor.
mamamaggan
Har också en inglasad balkong i söderläge. Har isolerat golv och även plasttaket är isolerat.

Det har alltid varit minst 10 - 15 grader varmare än ute och numera är det aldrig under 15 plusgrader p g a att vi tagit bort balkongdörren och fönsterrutorna mellan kök och balkong.

Har träpersienner som jag drar ner på sommaren för att det inte ska bli för varmt.
inglan
Tack för svar!
Har funderat på att köpa frostvakt men ville veta lite först hur det kan bli, kul att veta hur många grader det gör ungefär!
Jag sår nog lite tidigare i år då. Förstår att det kommer bli jättevarmt på sommaren, då har jag kanske inte så många blommor där, och om så är så får väl fönstren vara öppna. Men det var främst som drivhus innan man kan sätta ut som jag tänkte, har begränsad plats på mina fönsterbrädor. Bra tips med SMHI:s sida, tack!

Hälsningar Inglan smile.gif
Azur
Den köldknäpp vi har just nu har avslöjat lite brister på min balkong.

Jag har en max-min termometer som mäter dels vid golvet dels i brösthöjd, och det visade sig att min värmare hade svårt att hålla frostfritt nattetid när utetemperaturen sjönk till -16. På balkongen blev då temperaturen +2 grader i brösthöjd, och vid golvet -2 grader. Jag har fått ställa ut en byggfläkt för att hålla +5.

Till sommaren ska jag förbättra golvets isolering.
Lady Hamilton
Ett tips kan vara att ha bubbelplast som man kan sätt upp nattetid vid behov. Okej kan vara liite omständigt men kanske väl värt för någon. Jag tänkte på att man kunde ha en rulle eller en bit ihop lagd som man täcker över fönsterna. Golvet kan tillfälligt täckas med frigolitbitar som man ställer krukor eller dyligt på.
Peztis
Bubbelplasten kan ju också isolera lite mot den värsta hettan så att det jämnar ut sig under dygnet.

Beroende på hur stort det är så kan du ju ha ett litet växthus där inne där du kan ha en frosvakt så slipper du värma hela ytan.

Tips är så klart att dra ut el dit för både värme och ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon