kerstinh
Jag undrar om någon har lust att ge mig lite förslag på äppelsorter. Vi har ett Cox Orange och ett som mognar väldigt tidigt och har gula äpplen. Så nu letar vi efter en sort att komplettera med. Vi gillar inte mjöliga äpplen utan gärna ganska saftiga och så sånt som inte mognar under sommaren men som inte är lagringsäpplen för det har vi ju redan. Någon som har något bra förslag?
EKLO
Jag tycker Aroma är allra godast, frisk syrlig smak o inte mjöligt.
Huggorm
CITAT (EKLO @ 01-02-2012, 14:48) *
Jag tycker Aroma är allra godast, frisk syrlig smak o inte mjöligt.

Håller med om detta. Vissa höstar kan man hitta Aroma på fruktavdelningen i matbutikerna och då gäller det att passa på
Jan af Lisö
CITAT (EKLO @ 01-02-2012, 14:48) *
Jag tycker Aroma är allra godast, frisk syrlig smak o inte mjöligt.


Instämmer, men välj heller den helröda varianten som heter "Amorosa", förutom den goda smaken otroligt vackra, helröda frukter.

OBServera dock att Aroma/Amorsa kräver, pga sidogrensdominans, mycket bestämd beskäring.
kerstinh
Tack för era svar!

Jag köpte faktiskt ett Aroma i helgen för att prova, men tyckte det var lite mjöligt. Jag får prova igen för det kan ju alltid ha varit ett äpple som hamnade i fel hylla.
Det där Amorosa låter trevligt. Är smaken precis samma som Aroma eller skiljer de sig också?
Huggorm
Det sägs att smaken skall vara samma, men jag har aldrig provat någon amorosa
EKLO
Hej igen,

om du köpte Aroma nu i affären så tror jag inte det ger rätt smak o känsla, jag har upplevt detsamma! Aroma lagras inte bra, är min känsla. Köper/äter du i sept/oktober blir saken en annan, törs lova!
Mia i trädgården
Jan, jag blev nyfiken.... sidogrensdominans. Vad innebär det?

Finns det någon bra litteratur på hur olika sorts fruktträd skall beskäras map respektive sorts "egenheter"? T.ex. Filippa med många fruktskott och spjut som bär frukten istället för sporrar. Och din erfarenhet av aroma. Vore kul att läsa.

Tips gällande goda äpplen; Jag tycker Filippa är goda. Brukar bli stora, saftiga och mognar sept-okt. Signe tillish har jag hört är goda, lite lika Filippa tror jag.

kerstinh
Tack för alla era svar! Jag var tvungen att äta det andra Aroma jag köpte häromdagen igår efter att ha läst några av era svar. Upplevde det inte som lika mjöligt, men ganska surt. Men det är nog mycket sant som EKLO säger att äpplen smakar annorlunda när de plockas solvarma i rätt säsong. :-) Jag ångrar lite att jag inte hade bra framförhållning och gick runt och smakade lite äpplen i höstas när det var säsong, men man kan inte alltid planera så mycket... Nu orkar jag inte vänta ett år till med att plantera...
mamamaggan
Mitt förslag är Lobo . Det har vi själva och tycker det är bra. Ett höstäpple som är syrligt och inte alls mjöligt.
evelina
Jag håller också på Lobo.

Lobo tillhör de senare höstsorterna och har mörkrött skal. Ett riktigt juläpple. Ursprungligen kommer det från Canada och kom till Sverige i början av 1900-talet. Fruktköttet är mjukt och milt i smaken och sorten passar inte alls i matlagningen, utan äts naturell som mellanmål och dessert.

kerstinbern
Lobo är utsatt för Kräfta, Pezicula-rötor, mjöldagg, skorv, spinn

Och speciellt skorven gör att den inte odlas så mycket numera, det finns mycket bättre modernare sorter

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbru...04/JIN04-04.PDF
Jan af Lisö
Jag misstänker att Amorosa säljs ofta i butikerna som Aroma, för det namnet känner de flesta väl. Ser man helröda (eller nästan helröda) Aromor så är det troligen Amorosor.

Amorosa som jag odlar i södra Stockholm (Lisö, 500 meter från sjön) plockar jag 1.a eller 2.a helgen i oktober och i år höll de till 10:e januari, godast i november. Då står de utomhus så länge det är ingen fara för nattfrost och sedan i ett ouppvärmt rum i sommarstugan.

Kan tänka mig att Aromor i handeln är inte helt perfekta nu, troligen plockade för tidigt för att hålla längre.

Det där med sidogrensdominans har jag läst här om:
http://www.slu.se/Documents/externwebben/o...f04/Tr04-02.pdf
och min Amorosa har en gren som är grövre än huvudstammen och som jag måste skära ner varje vår för annars så växer den högre än toppen.
Jan af Lisö
Filipa har jag läst skall inte beskäras på traditionellt sätt. Det är ett litet träd så beskäring är inte alltid nödvändigt. Måste man ändå gallra kronan så skall man såga av hela grenar och inte röra de andra.
Referens: 100 svenska äpplen av Görel-Kristina Näslund.

Lobo har "avsågats" här tidigare. Personligen så tycker jag man skall undvika sjukbenägna sorter i amatörträdgårdar där man varken får (och troligen inte ens vill) använda bekämpningsmedel. Det enda jag använder är parafinolja tidigt på våren.

Innan jag köpte min Amorosa så gjorde jag blindtest med 6 vuxna och 2 barn som fick välja godaste äpplet av Aroma, Gravensteiner och Signe Tillish. Alla vuxna valde Aroma som godast. Visst skall man inte dra för höga växlar av ett äpple av varje sort, men ändå.
Jan af Lisö
Man läser på många ställen att Aroma släpper för lätt från trädet när de börjar mogna. Att detta problem skulle vara så stort att yrkesodlarna skulle undvika Aroma av denna anledning.

Trots att min Amorosa växer ca 600 meter från Östersjöns strand så har jag aldrig märkt detta problem. Det finns lite skog däremellan, men ändå.....
mamamaggan
CITAT (kerstinbern @ 02-02-2012, 10:44) *
Lobo är utsatt för Kräfta, Pezicula-rötor, mjöldagg, skorv, spinn

Och speciellt skorven gör att den inte odlas så mycket numera, det finns mycket bättre modernare sorter

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbru...04/JIN04-04.PDF



Varken mina föräldrar eller vi har haft några som helst problem med Lobo . Vihar haft träden drygt 30 resp 25 år . Du måste vi ha haft tur .

Har stor procent av träden med Lobo är det som har problem ?
kerstinbern
CITAT (mamamaggan @ 02-02-2012, 17:32) *
Varken mina föräldrar eller vi har haft några som helst problem med Lobo . Vihar haft träden drygt 30 resp 25 år . Du måste vi ha haft tur .

Har stor procent av träden med Lobo är det som har problem ?


Lobo kommer ursprungligen från Kanada, och det finns en del data om känsligheten i denna avhandling

http://digitool.library.mcgill.ca/R/?func=...ase=GEN01-MCG02
Peztis
Jag har ett Aroma och i år gav det för första gången en stor skörd (haft sorkinvadering på rötterna vilket jag förutsätter har hämmat trädet de senaste två åren då sorkarna åt upp hälften av rötterna).

Jag älskar äpplena! De är goda och söta med en angenäm syrlighet! Just nu ligger det många nere i min matkällare, de är nu ganska mjuka och lite svampiga men smaken är bibehållen så jag antar att de är mumsiga att göra något med. Fram till jul var de fasta men nu börjar de bli lite skrynkliga men för den skull absolut inte dåliga!
Cilla
Aroma och Amorosa är verkligen en sort som fått genomslag. Jag har det också. Bra äpple och bra träd (friskt, lättskuret, medelstort). MEN. Också en sort som man kan köpa i handeln, och säkert kommer att kunna köpa i flera decennier eftersom sorten odlas kommersiellt.

Lobo har sågats under många år ja. Också jag har sågat den pga skorvkänslighet. MEN. I Storstockholmsområdet har Lobofrukten varit friskare än många andra sorter. Och givit mängder av dess säregna frukt. Äpplena är mörkt röda med dagg, skimrar lätt i lila. Mognar ganska tidigt, slutet september i zon 2-3, kan inte lagras särskilt länge (och blir faktiskt mjöliga på slutet). Jag har från att sågat den blivit avvaktande och inte avrått från att odla den.

Signe Tillish är mångas favorit, lika poppis att ha i trädgårdarna förr som Aroma är idag. Stora, frasiga, frodiga frukter. Men ett av de svampkänsligaste - nästan inga år är frukterna skorvfria och träden får ofta kräfta.

Ribston är liksom Åkerö och några till en av mina favoriter. Gravensteiner likaså, mycket för att trädet är så stort och magnifikt. Men Ribston är lik Cox Orange som du redan har, Åkerö är senmognande och bör lagras för att bli perfekt och är dessutom vartannatårsbärande och kräftkänsligt, Gravensteiner... ja, den kanske du kan ha om du också vill ha en storväxande sort, mycket brett äppelträd! Dock känslig för kräfta, så det gäller att beskära rätt, noggrannt och med kärlek.

Gravensteiner ger stora, mångfärgade äpplen som syns lång väg. Tål att dunsa i en gräsmatta. Skvätter när man biter i dem. Ingen tillsymmelse till mjölighet. Rosa blommor länge, innan de slår ut.

Alexander är en sort som jag tycker kan få större uppmärksamhet. Spana in beskrivningen av den på t ex Ebe Plants hemsidor. Härlig röd täckfärg, övveraskande stora frukter på ganska spensligt träd.

Ja, och så har vi Fredrik och Fredrika också, de nya sorterna. Frukterna är mycket högt skattate av pomologer. Jag har satt några träd, de ser stabbiga och starka ut (E-plantmärkta förstås).

Bläddra i en pomologibok, låt dig hänryckas och kontakta din trädgårdshandel så att du beställer in ett exemplar! Elitplantmärkt förstås, www.eplanta.com.


Jan af Lisö
Jag störs inte det minsta av att Amorosa och Aroma kan köpas i handeln, de som kommer från min trädgård känns helt enkelt som en annan sort som är 10 ggr godare !!!!
Cilla
Sant, visst är det i egna trädgården godare. Men ändå... Man kan alltid vara säker på att få Aroma/Amorosa. Av grannen (dig eller mig till exempel!) eller i affären.

Och det finns ju minst 500 andra sorter, som man inte kan köpa och som därför blir alldeles särskilt exklusiva.

Sanningen att säga så mår mitt Aromaträd inte särskilt bra. Chansade på att sätta det där ett annat äppelträd stått utan att byta tillräckligt med jord. Dessutom var valet av plats inte särskilt smart med tanke på att det träd jag tog ned inte heller mådde bra... Platsen luras, det bara SER ut att vara ett bra äppelträdsställe.
Mina privata planteringar är där jag chansar mest och gör absolut mest slarviga jobb. Som tur är lär jag mig en hel del på kuppen.

Däremot mår min Amorosa-ymp bra i ett annat träd. Jag gillar växtsättet på trädet och fruktens utseende. Ett pålitligt, stabbigt och starkt äpple. Men saknar (hos mig) lite av den där speciella kryddan. Kanske för att jag kommit att äta så många av just den sorten. Jag tyckte till och med att Husmoderäpplen hade mer karaktär i höstas (som jag inte har själv)!
Mia i trädgården
Cilla, du skriver nästan lite poetiskt när du beskriver äpplena, blommen, trädstrukturen m.m.! Trevlig läsning! Jag tror minsann att du älskar träd - har jag gissat rätt? ;-)
kerstinh
Tack för alla svaren! :-)

Det verkar som om många verkar gilla Aroma och jag tycker också att det låter väldigt trevligt. Men när jag plöjde igenom min stora trädgårdsbok idag såg jag att det där ansågs vara lagringsäpple som är godast runt november. Vad har ni för erfarenheter av det? För ungefär då är ju mitt Cox Orange också som godast, så den tiden är ju ganska täckt.

När jag googlar lite på era förslag tycker jag att Gravensteiner låter väldigt trevligt. Jag tror att jag får ta en sväng till biblioteket och hitta en pomologibok... :-)
Cilla
Det kan vara behovet av lagring som gör att jag tycker att Aroma/Amorosa är lite karaktärslöst. Har fokuserat på avsmakningen vid direkt plockning från träden. Men många tycker att det är gott direkt också!

Gravensteiner, det är konungen bland äppelträden. Om Åkerö är den ståtliga hovmarskalken, Transparente blanche drottningen med vitpudrade kinder och storbystad krona, så är Gravensteiner trädet i trädgårdens centrum som kräver mycket plats när han breder ut sig på tronen.

Alltså, detta är en av storheterna, som träd betraktat. Sätter man ett Gravensteiner är blir det snabbt en personlighet som kräver plats. På A2 grundstam minst 12 meter i diameter bredd (som du kan skära upp så att du kan gå under det), och ca 10 meter högt eller så. Kapar du för mycket i det som trädet är genetiskt uppbyggt för kommer kräftan som på posten.

Formmässigt är det ett av de vackraste äppelträden i mitt tycke. Vid beskärning är det bara att följa konungens vilja och lätta lite lätt i hans kläder. Ingen omformning av en sådan storhet och glöm alla tankar på att kunna plocka all frukt från marken, om du inte sätter den som spaljé. Här är det härlig klivning på starka elefantarmar och goda greninfästningar som gäller. Att kliva i ett Gravensteinerträd är en fröjd.

Mia i trädgården
Åh, vilka underbara beskrivningar. ;-). Men jag blev så nyfiken...

Gravenstein; går den att spaljera när den egentligen vill bli så stor?

Cilla
Ja det gör den, särskilt om den står på svagväxande underlag.
Om man är beredd att beskära MINST två gånger per år sedan så går det att spaljera på A2 också. Håller man bladmassan nere hela tiden blir också rotsystemet långsamväxande.

Stort vill det alltid bli på starkväxande underlag som A2 eller fröstam, och även om man i 70 år beskurit två gånger per säsong i strikt spaljeform, och då släpper det fritt ett par år, kommer det att vilja uppnå sin fulla storlek och hoppfullt sträcka ut och uppåt!
Mia i trädgården
Ah, kul att veta. Jag har en Gravenstein som jag ympade på B9 i våras. Hade tänkt ha den till kronträd alt spaljera nu när jag läser att det skulle funka.

Tyvärr verkar ympen ha ett kräftangrepp, så jag antar det är bara att kasta den. Eller går det att använda grundstammen igen och ympa på nytt eller kan jag räkna med att den också är kräftsmittad? Jag antar tyvärr det.
Cilla
Risken är stor att också grundstammen är smittad. I alla fall om ymparna tog sig.

Tyvärr är Gravensteiner en kräftkänslig sort. Men så härlig att den är värd ytterligare försök!
Mia i trädgården
Ok, då vet jag. Jag gör nog ett nytt försök.

Tack
Gittegitte
Jag har ett Aromaträd och det ger stora härliga äpplen. Sätter en korg med frukt vid grinden varje år, så de som vill ha kan ta. Jag har fått såå mycket positiv respons och många kommer in o ringer på och vill veta vad det är för sort för de tycker att det är det godaste äpple de ätit !
Friskt saftigt utan att vara surt...gott att äta och gott till mat o bak...en härlig arom.
Har också köpt i affären ..men det är bara en skugga av dess riktiga smak.
Förvarar dem i låda på altanen och jag använde de sista innan kylan kom och de är lika fina hela hösten/förvintern.
Jan af Lisö
CITAT (Gittegitte @ 14-02-2012, 11:57) *
Jag har ett Aromaträd och det ger stora härliga äpplen. .....
Har också köpt i affären ..men det är bara en skugga av dess riktiga smak.
.....


Samma erfarenhet som mitt !!

Misstänker att handels-aroma plockas för tidigt för att hålla längre i diverse lager.
Bengt i Särö
CITAT (kerstinh @ 01-02-2012, 14:43) *
Jag undrar om någon har lust att ge mig lite förslag på äppelsorter. Vi har ett Cox Orange och ett som mognar väldigt tidigt och har gula äpplen. Så nu letar vi efter en sort att komplettera med. Vi gillar inte mjöliga äpplen utan gärna ganska saftiga och så sånt som inte mognar under sommaren men som inte är lagringsäpplen för det har vi ju redan. Någon som har något bra förslag?


Hej kerstinh.

Jag saknar Worchesterparmän engelsk sort,fins väl inte mer i Sverige.
Jan af Lisö
CITAT (Bengt i Särö @ 23-02-2012, 00:00) *
Hej kerstinh.

Jag saknar Worchesterparmän engelsk sort,fins väl inte mer i Sverige.



Visst finns Worcaister parmain i Sverige, jag köpte ympar för att par år sedan och har fått mina första äpplen. Kan tyvärr inte uttala mig om smaken då dessa har varit maskangrippna.

http://apelkonsult.se/index.php?page=ympris
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon