P-A Albinsson
Jag har ett plommonträd som ger massor med rotskott. Fyra av dem har blivit små träd som gav frukt i fjol (samma frukt). Jag har sparat ett antal rotskott till. Några är drygt metern höga nu. Kan jag ympa på en annan sort redan i vår? Eller hur stora måste de vara? Skarvymp?
RibesRubusVitis
Om det finns gott om plantor skulle jag absolut pröva redan nu. Du har ju inget att förlora, men i bästa fall vinner du ett helt år. Vet inte vilken teknik som är bäst; jag har misslyckats med både plommon och körsbär. Men mitt persikoträd är ympat på något slags plommon, så kan du få ympris av olika Prunus-arter kan du ju testa med aprikoser och allt möjligt. På trädgårdsprogrammet i går visades förresten sötmandel, som gav frukt på Österlen...
Jan af Lisö
Plommon är jobbigare att ympa än äpple och päron, men det går det också.

Jag har lyckats (ca 50% utfall) med klyvymp, där ympen läggs något snett gentemot underlaget, för att garantera att det blir cambiumkontakt på minst ett ställe. Är rotskottet tillräckligt grovt så kör gärna med dubbel klyvymp.
Cilla
Jag har också gjort klyvympar. Börjat tidigare att ympa än med kärnfrukten.
Rotskotten som du får upp är Prunus cerasifera, körsbärsplommon. Bästa frukten för kompott och att frysa in som de är och använda i grytor, soppor mm sedan.
P-A Albinsson
Tack för tipsen! Då ska jag testa klyvymp ganska snart!

Om rotskotten är körsbärsplommon så är det gamla trädet det också för frukterna är precis lika. Gula och mycket söta och goda.
Jan af Lisö
Jag har redigerat mitt inlägg on klyvympning då några viktiga ord "föll bort".
P-A Albinsson
Klyvympningen genomförd. Totalt 6 st, två på rotskotten och 4 på de små träden. Några reflektioner: En bra sak med klyvympningen är att ympgrenen redan sitter bra när man för ner den i springan. Det bli enklare att tejpa än när man skarvympar eftersom man då måste hålla i båda delarna samtidigt som man tejpar. Speciellt pyssligt blir det med skarvymp med lite klenare grenar tycker jag. Det var kallare än första gången jag ympade och eltejpen var därmed styvare vilket gjorde det hela svårare.

Sorterna var Sordavala blåplommon och Liisu. Bara att vänta på resultatet nu. smile.gif
P-A Albinsson
sad.gif Det verkar inte så lovande med ymparna på plommonträden. De ser torra ut. Blir nog 0 % i år igen. Äpple och päron ser mer lovande ut. Jag har ympat ca 110 äpple- och päronympar i vår så det kan ju bli rätt mycket som tar sig. smile.gif
P-A Albinsson
Aha! Efter exakt tre månader så är det liv i en av rotskottsymparna. Den har sett rätt körd ut hela tiden fram tills nu. För tidigt att ropa hej, men nu finns det hopp. Intressant att det kan ta såpass lång tid innan det kommer igång.
Cilla
Grattis! Se till att vattna lilla plantan så att den håller sig stark!
P-A Albinsson
Suck! sad.gif Ett sabla blåsväder har blåst av två av mina ympar från i fjol. Av nån anledning de 2 av över 100 som jag helst ville skulle klara sig. En Gyllene Kitajka och så min plommonrotskottsymp. Gyllene Kitajkan plockade jag upp ympen och klippte tre nya av det som växt under förra året och ympade in på nytt. Jag tog även den tvååriga delen och ympade in. För plommonrotskottet så hängde den stackaren i en smal sträng så jag satte försiktigt tillbaka den och tejpade. Vi får se.

Frågan är om man ska tejpa om ymparna innan vintern. Men det är ju ett jäkla pyssel om man har många. Bästa är ju att skaffa nåt vindskydd i min blåsiga trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon