Full version: Rotbeskärning
Mia i trädgården
Jag funderar på att ta en tur och kika efter små viltväxande äppel- och körsbärsträd som växer fritt från kärnor eller möjligtvis rotskott. Det finns ett område som skall röjas inför bygge av flerfamiljshus och jag misstänker/hoppas att det kan finnas några småträd där som jag kan ta vara på för att ympa något gott på.

1) När är bästa tiden att rotbeskära inför flýtten av dem?
2) Hur lång tid behöver de mellan rotbeskärningen och flytten, för att bilda nya rötter?
3) Går det att flytta rotskott om jag skulle hitta några?
4) Behöver de tid för återhämta sig efter flytten innan jag ympar på dem?
5) Några andra kloka tips inför mina experiment?
Mike R Petersen
1) Rotbeskärning görs bäst på sensommaren hösten då träden har sin prmära växt i rotzonen då.
2) Tiden beror helt på trädets storlek plantskolor ligger omplantering med ca 3 årsintervall, då menar jag inte att du skall vänta 3 år men att rötterna snabbast återhämter sig om de inte är mycket äldre, när vi har flyttat stora träd har vi gjort rotbeskärningen 6 mdr till ett år innan flytt.
3) Båda äpple och körsbär är förhållandevis enkla att flytta, resultatet hänger mycket på hur bra du lyckas hålla ihop klumpen.
4) Nu är jag inte expert på ympning men när vi provade under utbildning var det på träd som stått 2 år efter omkrukning, jag skulle säja att träden måste ha etablerat sig precis som vid beskärning dvs min 2 växtsäsonger, eller mer rätt sagt när trädet uppnått full tillväxt.
5) Klumpen är a och o så försök att få lindat jutetyg eller annat liknande runt den när den är lossnat innan du lyftar den.

Tar du helt små träd 3 -5 cm vid basen kan du helt enkelt sitta dem försiktigt upp i en säck eller kruka, mindre träd är också enklare att flytta än störra, speciellt vildvuxna träd då rötterna har en konkurrens situation och därför sprider sig över en störra yta.

Nu bör det kanske inte vara ett problem eftersom tomten skall röjas men kom ihåg att det krävs markägares tillstånd för att gräva upp växter eller ta sticklingar även på vildvuxna tomter och i naturen, i lagens mening räknas det annars som stöld eller skadogörelse.

Lycka till
Mia i trädgården
Tack Mike för dina tips! Jag var just uppe och kollade och hittade en massa körsbärsträd. Äpple var det lite värre med, men jag tycker de är svårare att känna igen så här års, jag får spana när de kommer i blom och får löv.

Jag hittade detta lilla träd, någon tips på vad det kan vara? Jättedåliga bilder, men jag hade bara mobilen med mig (av ett frukt inspirerat företag, så det passade ju i temat - utan att göra reklam för märket wink.gif

Rejäla törnar, lite rödaktig bark på nya skotten men grönare på stammen. Jag tittade inte så noga på knopparna som var små, men jag tror att de inte var parvisa utan en och en (vad det nu kallas). Kan jag ha turen att det är äpple? Har hört att de ofta har törnar i ung ålder om de är frösådda- kan det stämma?

Det du skrev om rötterna hade jag gissat på det motsatta, att om det är konkurrens så blir de inte så utspridda. Bra att du nämnde det.

Jag skall maila markägaren direkt och kolla så det är OK. Det jag tänkte ta är av mindre storlek, 1-2 cm vi basen, så jag hoppas det lyckas. Jag tänkte bara använda dem som grundstam så jag är inte så beroende av att de skall vara "välbyggda" fr starten.

Kom att tänka på att för många år sedan i Danmark såg jag en helikopter flyga ett träd, måste varit ett värdefullt träd, eller en rikt beställare. Kan inte har varit billigt att flyga runt ett träd!



[attachment=67986:bild01.JPG]


[attachment=67987:bild02.JPG]


[attachment=67988:bild03.JPG]



Azur
Hagtorn?
Cilla
Någon sorts prunus är det nog. Kan vara slån, prunus spinosa. Kan också vara prunus cerasifera, körsbärsplommon, konstigt nog är jag inte säker på om de har tornar fast jag har så många själv! Var några månader sedan jag plockade märker jag. Tornar har de som unga i alla fall, är jag nästan helt säker på.

Till Mikes beskrivning av trädflytt är bra, kan tilläggas att det man gör om man flyttar i två steg dvs rotbeskär på sommaren innan flytt, är att stimulera finrötter där man skär av. Görs genom att gräva ett dike med mullrik jord där man skurit av rötterna.

Hur stora träden är avgör. Men satsa på små om du gräver upp i naturen, för som sagt är deras rötter ofta vitt spridda och förgrenade bland stock och sten. I trrädodlingar kan de hållas mindre, där ser man till att god jord finns nära och dessutom rotbeskär man regelbundet för att hålla rotsystemet kompakt och tätt förgrenat nära stammen.
Mia i trädgården
Tack för era tips! Jag fick klartecken från markägaren att jag kan ta några småträd, fanns massor. Han log nog lite åt mitt intresse och min fråga....

Är det lönt att försöka flytta utan rotbeskärning innan? Eller gäller det att ta det stegvist och ha tålamod? ;-)
Huggorm
Det kan vara lönt att prova utan rotbeskärning, men då skall det göras så fort tjälen gått ur marken. Trädet måste få tid på sig att reparera lite av rötterna innan löven slår ut. Sedan gäller även att ta en riktigt stor rotklump, man kan baxa upp den på en skottkärra exempelvis och rulla hem om man bor nära. Och mycket vattning efter plantering är A och O!
Mia i trädgården
Bra! Då äter jag massor av spenat för att blir stor och stark, så ger jag mig ut på småträdsjakt! Ibland han man inte lust att vara sådär tålmodig som man borde vara! ;-)

Jag gör försök både med och utan rotbeskärning så har jag de första ifall de senare inte skulle ta sig.

Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon