Full version: prydnadsbuskar
chaplin
Hej, jag har tänkt plantera lite buskar i min trägård o undrar om dessa ska planteras vår eller höst? tacksam för alla svar smile.gif
Cilla
Vilket som!
Bara du vattnar ordentligt under första bladsäsongen.
KRT
Finns det några buskar som absolut mår bäst av att planteras tidigt på våren eller på hösten? Som är "känsligare" eller mer kinkiga?
Ann i Göteborg
Hej

Några speciella växter ni har i åtanke?

Jag har inte märkt någon skillnad, varje säsong har sina fördelar och nackdelar. Buskarna är ju ofta odlade i kruka dessutom - kolla att de har ett fint rotsystem när du köper dem.

Planterar du på våren hinner plantorna rota sig ordentligt inför vintern, men du måste vattna ordentligt vår och sommar så de inte torkar ut.

Planterar du på hösten är det mindre passning med vatten då jorden oftast håller sig fuktig av naturen, men plantorna får kortare tid på sig att rota sig och det dröjer till nästa vår/sommar innan du hinner se dem grönska.

För oss odlare är nog tidig höst enklast men tidig vår roligast. Båda fungerar enligt mig.



KRT
Jag har faktiskt planterat och flyttat runt buskar både vår, sommar, höst och vinter - men jag tycker det är lite svårt att få vintergröna buskar att fungera bra om man planterar dem sent på hösten eller tidigt på våren.

Planterade två frilandshibiskusar som jag fick då fg ägare gjorde om trädgården ganska sent i somras, de ser inte helt pigga ut nu efter vintern trots att jag vattnade som tusan det som var kvar av sommaren.

De hortensior som jag tvingades flytta i januari, de kommer fint med massor av knoppar och verkar ha klarat flytten bra trots att det blev vinter bara någon vecka efter att jag flyttat dem....

Svårt att veta vad som är optimalt för olika plantor, det verkar som vissa helt enkelt har enklare att rota sig på det nya stället vid olika tider på året?
Alexander-VG-zon3
Vinterkänsliga eller precis på gränsen buskar bör alltid planteras på våren efter att vårfrosten är förbi, dock i milda zoner kan även vinterkänsliga buskar planteras senare allt beror ju på hur vintern blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon