Bookia
Hej,

jag vill gärna ha förslag till blommor jag kan ha i mina blomlådor på balkongen. Det jag är ute efter är blommor som "väller över" blomkrukan och hänger utanpå balkongräcket. Det ser så himla snyggt ut, särskilt när man måste ha balkonglådorna på insidan av balkongen.

Blommorna får gärna vara färggranna, jag har inget emot om de luktar gott och de får gärna vara någorlunda lättskötta. Det viktigaste av allt är att de ska vara lockande för bin och humlor så dessa får god nektar att smaska i sig.

Finns det några blommor som uppfyller alla dessa krav?
Azur
Hängpetunia och hänglobelia är två av mina personliga favoriter. Lobelian uppskattas av framförallt humlor, petunian av olika fjärilar. Lobelian har ingen doft, men petunian doftar gott.
Bookia
Tack för tipset. Färgmässigt ser det ut som att jag kan plantera båda, det blir mer färgprakt.

Hoppas det inte är försent att så fröna nu, eller om jag måste köpa småplantor?
Mollis
Jag tycker att "Snöflinga" med vita små blommor passar jättebra att blanda med och den gråbladiga hängande saken som jag inte kommer på nu vad den heter... säkert nån annan som vet. Jag bifogar två bilder.

Bookia
De där lilablå småblommiga växten var ju jättefin, särskilt ihop med den där med silvriga blad. Jag vill också veta vad dessa heter så jag kan beställa snarast.

Blommorna ska planteras i en STOR 100cm lång balkonglåda som rymmer 32 liter jord, så den rymmer rätt mkt blommor. tummenupp.gif
Mollis
Hej, den blålila småblommiga är Lobelia, den finns i olika varianter och färger, den silvriga är nog Helichrysum kom jag på, den finns också i lite olika varianter och färger.
Bookia
Tack så hemskt mycket. Nu har jag beställt. thanks.gif
mamamaggan
Jag hade lite ovanliga blommor i två stora amplar förra året. Förutom några olika pelargoner klämde jag i två stora sticklingar med hänfuchsia ( olika sorter/färger sär ocks ) , ampellilja coh hjärtan på tråd .

Där vällde det verkligen över. Såg nästan ut som vattenfall när amplelliljan skickade ut sina " sticklingar " och när hjärtan på tråd hängde ner en bra bit.
Bookia
Heter hängfuchia verkligen så? Jag kan nämligen inte hitta den när jag googlar och kollar olika fröbutiker. confused.gif

Hjärtan på tråd och ampellilja känner jag redan till, men ingen av dem blommar och ger nektar men visst skulle de passa in som bakgrundsgrönska till de blommande växterna. yes.gif

Rihane
Strandkrassling doftar fint. Har gått över till strandkrassling istället för lobelia just för doftens skull.

Se om du får tag på varigierad jordreva Glechoma hederacea, sden jag hade förra året blommade visserligen inte men bladen är vackra och doftar samt dom växer snabbt och hänger ner från balkonglådan. Lätt att föröka genom toppskott eller delning om det är en planta du får tag i. (Var ute nyss och såg till min förvåning att den verkar ha övervintrat, börjar komma nya små revor med blad blink.gif .
Penningblad hänger på ett liknande sätt, också den lätt att föröka. Den är dessutom flerårig, iallafall på min balkong. Tror den passar bättre på en balkong än en trädgård för den verkar dyka upp överallt.
officinalis
Slingerkrasse, om det ska vara lite mer rejält överhäng smile.gif
mamamaggan
CITAT (Bookia @ 29-02-2012, 22:10) *
Heter hängfuchia verkligen så? Jag kan nämligen inte hitta den när jag googlar och kollar olika fröbutiker. confused.gif

Hjärtan på tråd och ampellilja känner jag redan till, men ingen av dem blommar och ger nektar men visst skulle de passa in som bakgrundsgrönska till de blommande växterna. yes.gif



Hängfuchsia kan du köpa som stickling , tror aldrig jag sett frön. Hjärtan på tråd blommar fast blommorna är små.

Jag tyckte just blandningen blev bra, ampelliljan blommar faktiskt den också med små vita blommor , men bladen lyste upp . Nästan alla blommorna hade olika färg på bladen och det gjorde det hela mer " levande ".
hattstugan

Den silverbladiga växten Silvernjurvinda går att föröka med sticklingar! Testade förra året!
Blommar gör den också med pyttesmå oansenliga stjärnblommor i svagt gult! Samla frön och så nästa vinter! De är tjuriga och ljusgroende!
malcolm
Petunia är den ultimata balkongblomman för mig, finns i många färger och kostar inte så mycket, vet att många ser ner på den eftersom den är så vanlig men jag tycker om den i alla fall. Det kan dock vara lite trixigt att driva upp petunia från frö då dessa är så pyttesmå, någon som har tips om hur man gör?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon