Orchid70
Hej

Vi köpte avstyckad går och flyttade in i november. Säljaren sa att bonden hade kört över dräneringen (täckdikningen) vid tomtgränsen - inget snack om att det skulle påverka oss eller annat.

Nu gör det det. Det visade sig nu att vår dagvatten är inkopplad på denna urgamla dräneringsrör som förövrigt är flera kilometer långt. Som tur är lutar vår tomt så det finns bara vatten i botten av sista brunnen på vår tomt - så att inte utloppet syns. Till inloppsrören inuti brunnen är det ca 50 cm kvar. Just nu står grundvattnet som högst. I stamdräneringröret står vattnet ända upp.

På den bifogade bilden ser man två pilar - den största pekar på där vårt rör går ihop med med täckdiket, den stora stammen på åkerkanten. Den lilla pekar på vår sista brunn/delningsbrunn på vår tomt. Samt en bild på de enorma popplarna som står alldeles vid tomtgränsen.

Frågan är nu - hur ta död på rötterna sen när vi fällt träden? Finns det några andra träd eller höga buskar som vi kan plantera istället - vi bor på Skånska slätten där det blåser alltid. Dessutom: hur långt ifrån dräneringrör måste vi komma ifrån?

Dessutom berättade bonden om ett till problem som uppkom efter att vår husförsäljerska anlade infiltrationsbädd strax innanför dessa popplar (just där växer träden dock dåligt). Hon berättade själv att kommunen ville placera bädden i motsatt ände av tomten, uppförsbacke - men hon lyckades anlägga och få godkänt anläggningen under den ordinarie tjänstemannens semester av en vikarie -efter två års väntan. Så, med fasit, borde infiltrationsbädden aldrig anlagts där! Efter det har det blivit vattensjukt på hans åker och han kunde inte köra där med traktorn! På bilden ser man hur träden minskar mot infiltrationsbädden till vänster.

Finns det något jag kan göra - utan att flytta på bädden? Funderade på om det finns växter som kan dricka vattnet - men har läst att det funkar inte med infiltrationsbädd och rötterna =O( Har ni råd - jag hatar när folk kör över sina grannar och bara tänker på sig själva!

Hälsningar /Henrietta

[attachment=68364:Brunnarna.jpg]
[attachment=68365:Poppel.jpg]
KRT
Visst finns det "törstiga" träd, men jag vet inte om det finns några som är SÅ törstiga smile.gif
Al och pil är de två träslagen jag kommer att tänka på först, björk kan också vara ganska törstiga. Pil har ju "nackdelen" att de gärna säker sig mot tex dränering etc, så jag vet inte om det är något bra val, men om man ser det estetiskt är ju pil mycket passande här i Skåne, och de växer dessutom ganska fort. Men som sagt, jag vet inte om deras rötter är bättre än poppelns.

Det säkraste är nog att sätta någon form av staket och sedan kanske plantera någon snygg blandhäck innanför, då kan man anpassa höjd och "törstighet" lite efter placering på tomten och närhet till infiltrationsbädden.

Förresten, vad är en infiltrationsbädd egentligen? Är det som en stenkista, dvs för att omhänderta dagvatten?

Låter iaf som att ni ha en del "dolda fel" som ni skulle kunna ta upp och kräva ersättning för gentemot säljaren....
Cilla
Knepigt problem, Dessa träd dricker och torkar ur markerna en hel del (vanligt är 500-1000 liter per dygn och träd under bladsäsong för normalstora lövträd), och samtidigt förmodas de täppa till dräneringsrör?

Ser ut att vara de enda vindstoppande träden i området, bättre vindskydd kan man inte få om det är en faktor också. Ett plank eller häck förslår inte ett dugg i jämförelse.

Jag skulle se över hela dräneringsrörsystemet och infiltratrionsbädden till att börja med.
Garden bliss
Jag kanske är trött, men hur vet nu att det är poppelrötterna som har förstört dräneringsrören? Har ni själva sett det? Så att inte bonden tar en rövare nu när ni är nya och måna om grannsämjan ... (har varit ute för det själv nämligen).
Orchid70
KRT: infiltrationsbädd är en efterrening för avloppsvattnet - efter trekammarbrunnen. Trekammarbrunnen tar hand om papper och det fasta materialet, även kallad slamavskiljare - sedan rinner det vattniga vidare till en infiltrationsbädd t ex (det finns olika allternativ). Det är ett par rör med perforering i botten som ligger ovanpå ett par olika lager dränerande stenmaterial (singel eller makadam). Tillsammans med mikroorganismer och en bra luftningssystem (det finns intag för luft på infiltrationen och utgång för luften oftast på taket av huset eller inne på en kallvind på huset) tar denna dränering/filtering hand om de resterande avfallen i aloppsvattnet - det som rinner ut i botten är sedan tillräckligt rent - om allt funkar som det ska - att gå ner i grundvattnet. Det finns en bra hemsida där det finns exempel och förklaringar:
http://husagare.avloppsguiden.se/avloppsteknik.html

Förr i tiden var det godkänt med en stenkista för bad och köksvatten - det är det inte längre.
Orchid70
Bonden är inte alls bråkig =O) Han är jättesnäll. Gamla cementrör utan gummipackningar i skarvarna är mumsilibaba för poppel och pilrötter!! Det finns en hel del forskning och examensarbeten just om rotinträngning i stadsmiljö framförallt då där måste träd och buskar samarbeta med avloppsrör och andra rör inom ett litet område.
T ex: http://vav.griffel.net/filer/Rapport_2010-04.pdf
Det mest troliga är att det är rötterna. För att vara helt säker måste man kräva eller filma.
Då vår dagvattensystem är inkopplad i detta rör är det även i mitt intresse att dräneringen fungerar. Så det var vi som tog upp detta med honom =O)
KRT
CITAT (Orchid70 @ 08-03-2012, 19:23) *
KRT: infiltrationsbädd är en efterrening för avloppsvattnet - efter trekammarbrunnen. Trekammarbrunnen tar hand om papper och det fasta materialet, även kallad slamavskiljare - sedan rinner det vattniga vidare till en infiltrationsbädd t ex (det finns olika allternativ). Det är ett par rör med perforering i botten som ligger ovanpå ett par olika lager dränerande stenmaterial (singel eller makadam). Tillsammans med mikroorganismer och en bra luftningssystem (det finns intag för luft på infiltrationen och utgång för luften oftast på taket av huset eller inne på en kallvind på huset) tar denna dränering/filtering hand om de resterande avfallen i aloppsvattnet - det som rinner ut i botten är sedan tillräckligt rent - om allt funkar som det ska - att gå ner i grundvattnet. Det finns en bra hemsida där det finns exempel och förklaringar:
http://husagare.avloppsguiden.se/avloppsteknik.html

Förr i tiden var det godkänt med en stenkista för bad och köksvatten - det är det inte längre.


Tack, då är det som jag tyckte mig minnas (var trots allt 13 år sedan jag läste ekobyggteknik smile.gif)
Bassam
Hej

Som sålde huset till er. Han måste ta juridisk ansvar.

H.Bassam
Hans T
Jag tror att popplarna kan vara stor bov i dramat, har sett täta rör av olika slag flera gånger, rören ger både vatten och Luft/gasutbytesmöjliget för rötterna speciellt om det är lite blött och en kompakt jord. Om ni tar livet av träden med motorsåg kan det möjligen komma en massa uppslag me dde kan man bekämpa med trimmer ettpar tre år och sedan är det problemet snart över. väljer man att använda något glyfosatpreparat (typ Roundup) är rötter inget problem. Om ni har problem med att stammen inte sväljer, så kan ni påpeka för markägaren nedströms att han behöver underhålla sin del av stammen så att han inte hindrar ert vatten. (förutsatt att det beror på bristande underhåll.. rensning av rötter, slam i rör el. brunnar eller rasade rör)
I alla fall när det gäller öppna diken är markägare nedströms i ett dike skyldig att hålla sin del rensad och skött så att inga uppströms markägare blir hindrade att bli av med sitt vatten. Ang markbädden så bör den ensamt inte kunna påverka åkermarken så att den blir okörbar utan den bristen tycker jag bör lösas med täckdikessystemet. Vad är det för fel att ha markbädden I fall nedanför huset? -verkar ju betydligt bättre än ovanför... om popplarna verkar må dåligt närmast bädden... rötterna bör ju ha skadats vid grävningen. Om ni vill ha träd och ledning ihop gräv ner en "tät" ledning från er brunn och en bra bit (10-15m) ut i åkern för att komma förbi popplarna. Där sätter ni en brunn. Sedan från den brunn på er tomt ni lade det täta röret drar ni en dränslang paralellt med den nya ledningen till den nya brunnen för att lösa dräneringen den biten.
Ni får: säker vattenavledning av det huvudsakliga och en bit som ni får öppna då och då för att rensa
Cilla
Men också om man fäller behöver man väl rensa rören? Om de nu fungerar och går att använda alls.
Huggorm
Ja, rötterna kommer inte försvinna från rören bara för att man fäller träden. Till slut kommer de väll att dö, lossna och följa med vattenströmmen, men det tar många år. Speciellt som poppelrötter inte dör bara för att man sågar ner träden.
Min brunn består av vanliga betongringar, och granar som växte intill hade skickat in rötter genom skarvarna där. Jag fällde granarna för fem år sedan, men det hänger fortfarande rötter kvar längs brunnskanterna. Jag kanske skulle rensa bort dem :rolleyes.
CillaM
Gamla cementrör för en otrevlig sak med sig nämligen en s.k. erosion, vilket innebär att de söndrar sönder. Och du skriver att ert dagvatten är kopplat till det vilket troligen innebär att mängder med löv har åkt med från hängrännorna. Jag hade just dettta problem själv för 14 år sedan när det blev totalstopp i rören ner till stenkistan, stenkista som jag än idag har kvar förresten. När vi grävde och bröt upp ledningen var det stopp på runt 20 meter i rören, allt var jord och sand. Jorden var förmultnade löv och sanden, ja det var ifrån cementrören.
Orchid70
Det är täckdiket som är av cement.
Våra rör är i plast och fungerar utmärkt - vi har spolat. Det finns inte så mycket träd på de Skånska slätten =O)

Pratade med bonden idag igen. Han hade inte så mycket koll på de gamla rördikena. Han berättade dock exakt var han hade lagt ner nya dräneringsrör förra sommaren - flera meter längre ner ute på åkern.

Så - när vattnet väl har sjunkit får vi väl försöka undersöka hur de gamla rören mår. Möjligen planera för en annan lösning för vårt dagvatten.
Och därefter ta beslut om popplarna.

Jag har fått mycket att tänka på! Saker som är logiska - så fort nån bara påpekar på det =O)

Tusen tack till alla som svarat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon