KRT
Jag vet ju att man inte ska låta gräset växa hela vägen in till stammen på träd som står planterade i en gräsmatta, exakt varför är jag dock inte säker på smile.gif

Men min egentliga fråga är hur stort område av "bar" jord bör jag ha runt trädet? Beror det på ålder, storlek?
Trädet i fråga är ett sötkörsbärsträd, Sam på GiSeLa5 som vuxit mycket bra sedan vi satte det för ca 2 år sedan. Det har mer än dubblat i omkrets och nästan också i höjd. Men förra sommaren fick det väldigt mycket bladlöss och verkade inte helt piggt, jag vet inte riktigt varför. Det KAN har varit lite för blött (det står i "blöta hörnet" och vi har lera under matjorden) men det kan också ha varit gräset som växte in från alla kanter. Jag försökte rensa bort gräset och hålla jorden öppen - men det är SVÅRT när det är blött och gräset växer som, ogräs tongue.gif.

Skulle man kunna lägga tex kullersten under trädet och foga med vanlig sand (alltså inte hårdfog) för att hindra gräset? Eller gillar inte trädet det? Kanske är det bättre att lägga någon slags plattor som gräns och sedan plantera något dekorativt innanför? Eller tar även anueller för mycket vatten och näring från trädet?
Jan af Lisö
Jag vet inte om gröngödningsväxterna skulle kunna vara ett alternativ ?
Jag har för mig att Gisela5 träden har väldigt små rotsystem (dock ej 100% säker på det).
Cilla
Gräsfritt runt stammar på vuxna träd har man för att man inte ska lockas att köra med gräsklippmaskiner där och skada stammarna. Man kan också lägga natursten runt eller ordna med stamskydd på annat sätt. Eller helt enkelt låta gräset växa upp just där.

Gräsfritt över rötterna på unga träd håller man för att gräset konkurrerar hårt med trädet innan det utvecklat många finförgrenade rötter över stor yta. Istället för gräs kan man så i gröngödslingsväxter eller vilka ettåriga växter som helst som skuggar jorden, konkurrerar med gräset och ger tillbaka i form av döende rötter och blad som får förmultna på stället. Man kan också ha täckbark, som förhindrar gräsuppväxt och samtidigt håller korden skuggad. Eller man kan en eller två gånger per säsong rycka bort de grästuvor som vill krypa in över området och fylla på med kogödsel då och då. Men växtlighet som skuggar och håller jorden vid liv är nog ändå det bästa.

har man körsbärsträd är det inte ett tecken på att något är "fel" om man också får körsbärsbladlus. De hör mer eller mindre samman. Man kan minska deras framfart genom att nypa bort de yttersta bladen som de bor i och som krullar ihop sig. Och man kan hoppas på att ett annat år blir bättre, körsbärsbladlusen kommer i mångfalt vissa år och andra år inte.
KRT
Men så skönt att höra Cilla - jag var jätteorolig för mitt lilla pysslingträd!!! Samtidigt som de hade massor med löss fick jag säkert 30 körsbär, och de var SÅ goda!!!

Om jag nu vill ha en "rabatt" med anueller runt trädet - hur stor behöver jag göra den då??? Jag har för mig att träd har ett rotsystem som är lika stort som kronan - gäller det på alla håll, dvs både nedåt och åt sidorna?

Och, ni pratar om gröngödslingsväxter; jag har en påse anuella lupiner som jag inte har vågat sätta eftersom jag försöker utrota perenna lupiner på en annan del av tomten, men de anuella kunde kanske vara något att plantera under körsbärsträdet???
Cilla
Hej!
Om trädet har en tillväxt på 50 cm eller mer per säsong så behöver du inte för markförhållandenas skull göra mer för trädet - då har det redan hittat vad det behöver och kan konkurrera väl med gräset. Att fortsätta stödvattna denna säsong (som väl blir den 3e) är däremot välgörande.

Ettåriga lupiner har jag aldrig testat, men de torde vara bra som gröngödslingsväxter de med, och att sätta dem skadar inte trädet, tvärtom. Hur villigt de ev sprids vet jag dock inte, men att slå ned dem innan frömognad är ett bra tips om du inte vill att de ska komma igen nästa år.

Lupiner har jag sett upphöra att komma på stora fält när man kört över dem med gräsklippare innan fröerna mognat. Det bör gå snabbt att utrota dem också hos dig om du vill det.

Häng några småfågelmatare i körsbärsträdet under våren så att småfåglarna ser trädet som ett matställe också när körsbärslusen börjar komma. Och nyp så fort du ser bladen krulla sig i försommar så hejdar du den första generationen. De har ganska kort säsong och sällan skadar de träden särskilt mycket eftersom bladen får sitta kvar, om än i krullat skick...
KRT
Toppen! Tack för alla tips Cilla thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon