Ådala
Skulle vilja ha lite tips och råd hur jag ska beskära detta två år gamla äppelträd. Jag är osäker på hur man ska göra i toppen. Där är det flera skott. Jag vet heller inte vad som är toppskott och konkurrensskott. Tacksam för all hjälp!


[attachment=68483:Photo_20...16_25_04.jpg]
Bassam
Hej
Du kan ta bort skadad grenar och grenar som korsa andra sedan du kan välja grenar som passar dig, Med form som du tycker om.
H.Bassam
Cilla
Du behöver få igång tillväxten innan du planerar beskärning. Trädet bör växa med ca 50 cm per år eller mer, och detta ser ut att ha vuxit mindre än 1 dm förra säsongen.

Antingen är det för trång växtbädd (hål eller grop). Gräv ett spadtag ned (ca 30 cm) i en cirkel som blir 2-3 meter vid runt hela trädet, vänd på gräsmattesvålen eller skaka ur kokorna från jord tillbaka till växtplatsen, fyll på med 2-3 säckar kogödsel och stoppa ned frö från ettåriga växter i växtbädden som skuggar och ger jorden liv (t ex gröngödslingsfrö eller slingerkrasse).

Och/eller så har du inte stödvattnat. Det här trädet behöver 30-40 liter vatten i veckan under bladsäsongen.

Prova med de här två sakerna, se trädet växa och beskär först våren efter det börjat växa. Då kan vi komma med bra beskärningstips också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon