Mia i trädgården
Vad skulle ni rekommendera för följande fall:

4 st björkstammar från samma rot. 3 stammar har synlig sprängticka på stammen och skall tas ner.

1) Är den 4:e stammen också smittad även om ingen ticka syns? (med tanke på att de är från samma rot, smittas den t.ex via saven från de andra stammarna? )

2) Vad sägs att göra högstammar av dem? Finns det risk sprängtickesmittan fr högstubbarna smittar till de andra träden? Eller hur sprids sprängtickan? Finns det vältrisk med högstamarna med hänsyn till sprängtickan?

3) den 4:e stammen: finns det risk att tickan växer inne i stammen och inte syn och gör trädet till ett riskträd?

4) Nu hänger ett klätternät i någon av stammarna (+ flera andra träd), och den 4:e stammen som blir kvar blir troligtvis utsedd till ny upphängningsplats för en del av nätet. Är det olämpligt att hänga nätet i denna stam med avseende på risk att den har sprängticka i sig, som inte syns, och som minskar stammens hållfasthet?

Nu vet jag att det inte är särskilt lämpligt att nätet hänger i träden, och jag har varit på ägaren som har anpassat upphängningen så den skadar träden mindre, så de är mottagliga för råd vilket är positivt.

Björkarna står nära havskanten där det troligtvis är ganska tunnt med jord eftersom berg i dagen syns på flera ställen. Så de stackarna har det nog tufft med blåst, dålig jord, saltvatten nära och lekande barn i nät ;-)

Har ni några kloka råd och erfarenheter kring sprängticka och hur den sprids?
kerstinbern
Det kan vara lättare om man ser dem. Men ofta blir det inte estetiskt fint att lämna ett träd kvar om det stått mycket tätt intill andra träd, det har tvingats åt sidan och sedan blir det plötsligt ensamt kvar.

Jag tror inte att risken för smitta till andra träd är så stor, det är oftast skadade träd som angrips, eller träd som står fuktigt och nästan bara björkar.
octachoron
Döda björkar blir väl dåliga väldigt snabbt och medför en rasrisk. Tror inte det är värt att spara gamla stammar av björk.
Huggorm
Ja, björk ruttnar snabbt. Men några år står de kvar, och det kan räcka för många generationer skalbaggar. Man måste dock tänka på vart stammarna kan hamna när de slutligen faller i någon storm. Tråkigt om de hamnar på växthuset crying.gif
Cilla
Här finns en illustrativ beskrivning http://www.pallin.nu/pdf/Projekt_vedsvamp%20.pdf

Bra svar och chans till många experters svar får du om du ställer frågorna på Sveriges Arboristsförbunds facebookssida https://www.facebook.com/groups/55063427199/
Mia i trädgården
Tack för bra svar och info-länkar!

Mina kompisar kommer att svimma om jag går med på facebook! I år har de försökt locka dit mig, men jag har inte varit intresserad... förrän nu när jag ser nytta i min favoritfråga, nämligen träd! ;-)

Tack och trevlig helg!
Hans T
Kolla detta... http://blogg.aftonbladet.se/22101/2011/05/...svamp-ett-vapen

Och detta: http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/MiPub...DiagnosisID=279

Inget ont som inte har något gott med sig tummenupp.gif
Cilla
Japp Hans, om man googlar sprängticka får man först en mängd recept....

En annan observation är förstås att den är så vanlig att detta med smittspridning inte är något som vi människor styr. Antagligen! Med svampar vet man inte förrän man frågat expertisen. Kolla SAFs facebookfrågesida och få vännerna att svimma Mia! :-)
Gossen Ruda
Jag kollade i Ursings kryptogrambok och där fanns den inte med alls. Fast den är ju inte på långa vägar fullständig.
Mike R Petersen
Hej Mia,

Det är svårt att säja något 100% utan att ha sett trädet på plats, men generellt-


4 st björkstammar från samma rot. 3 stammar har synlig sprängticka på stammen och skall tas ner.

1) Är den 4:e stammen också smittad även om ingen ticka syns? (med tanke på att de är från samma rot, smittas den t.ex via saven från de andra stammarna? )


4 stammar från samma rot är att räkna som ett träd, vilket altså skulle betyda en reduktion av trädet med 75%, det som är rekomendation i dagsläget är max 1/5 av lövmassan i ett ingrepp och max snittyta på 10cm, vid björk försöker vi oftast ta mycket mindre än 1/5 och hålla snittytorna på 5-8 cm.
Så med tanka på att det är att räkna som ett träd så är det inte att rekomendera att låta en stam stå kvar, och troligtvis är svampen också i den stamdelen som inte har synliga fruktkroppar.

2) Vad sägs att göra högstammar av dem? Finns det risk sprängtickesmittan fr högstubbarna smittar till de andra träden? Eller hur sprids sprängtickan? Finns det vältrisk med högstamarna med hänsyn till sprängtickan?

Att göra högstammar är ett bra alternativ men enbart för biodiversiteten, estetik är jo olika från person till person, men att det på sikt försvagar trädet och skapar en framtida risk med stora renoverings/underhållsbehov kan inte diskuteras,.
Sprängtickan sprids via sporor när fruktkropperna kommer oavsett om det är högstubbe eller ej.
Jag uppfattar det som att det finns en lekplats eller dyl i anslutning till trädet och i det läget skulle jag inte rekomendera att låta högstubber stå kvar!

3) den 4:e stammen: finns det risk att tickan växer inne i stammen och inte syn och gör trädet till ett riskträd?

Ja som sagt alla 4 stammar är att räkna som ett träd och det är mer än sannolikt att svampen finns i sista stammen också, att björkar med sprängticka blir kallat riskträd är sant men det behöver inte nödvändigtvis betyda att de är farliga! ett riskträd kräver kontinuerlig tillsyn beroende på tillstånd (detta bör utföras av kompetent yrkesman och varje tillsyn skall dokumenteras i skrift och bild för att kunne avgöra trädets utveckling) ett farlgt träd bör omedelbart fällas, för att avgöra vad som är fallet här behöver det ses och ev undersökas på plats.

4) Nu hänger ett klätternät i någon av stammarna (+ flera andra träd), och den 4:e stammen som blir kvar blir troligtvis utsedd till ny upphängningsplats för en del av nätet. Är det olämpligt att hänga nätet i denna stam med avseende på risk att den har sprängticka i sig, som inte syns, och som minskar stammens hållfasthet?

Nu vet jag att det inte är särskilt lämpligt att nätet hänger i träden, och jag har varit på ägaren som har anpassat upphängningen så den skadar träden mindre, så de är mottagliga för råd vilket är positivt.


Jag skulle absolut inte ha ett klätternät hängande i några av dessa stammar, inte bara för sprängtickan eller ev röta men minst lika mycket för att 1 svampangrepp och den typen av åtgärd som här föreslås ofta ger åtkomstväg för andra svampar som kanske inte syns i dagsläget men som försvagar trädets styrka.

Mia i trädgården
Tack alla för jättebra och givande svar! Tänk vilken kunskap det finns här! Kul att få ta del av den.

Jag har ingen bild på trädet, ligger lite för långt iväg för att lätt ta en bild, men era svar är både rimliga och kloka, så jag framför dem till ägaren. Han kommer att bli jätteglad att få bra råd.
Mia i trädgården
Hej Mike,
Tack för ett jättebra svar. Jag kom på en följdfrågan inatt - tänk vad hjärnan jobbar även om man sover wink.gif

1/5 regeln känner jag igen. Om man tänker dig detta fall med flera stammar på en rot, vad blir reaktionen om man tar bort 3 stammar (jag kommer inte att rekommendera det men bara nyfiken på reaktionen wink.gif?

1) blir träder så stressat att det skjuter en massa skott vid snittytan?

2) eller försöker den t.o.m. kompensera bladförlusten i kvarvarande stam med en masssa skott på stammen som är kvar el högre upp i kronan?

3) eller dör den kvarvarande stammen av stress?

4) Det står en stor bok hos grannen där det tyvärr inte tillämpades 1/5 regeln utan en jättestor gren kapades bort i syfte att öka ljusinsläppet. Detta skedde för ca 1,5 år sedan, men inte ett extra skott syns i kronan. Jag hade tippat på att det skulle komma massor i ett försök fr trädet att kompensera. Är det olika bland olika trädsorter om de har förmåga att skjuta skott? Boken är ca 80 cm i diameter.
Mike R Petersen
Hej Mia!
Du får ursäkta sent svar men vi har jobbat dygnet runt senaste veckan.

Det är svårt att säja vad reaktionen blir, det kan variera från individ till individ beroende på vitalitet, det som kan säjas med säkerhet är 2 saker.

Det kommer att dra röta och svamp ned i roten med instabilitet till följd.

Angreppet i kvarvarande stammen kommer att öka då trädet båda blir försvagat pga av nedsatt näringstillförsel och för att trädet kommer att skulle mobilisera ett försvar där snitten blivit gjorda = nedsatt kraft för försvar mot svampangreppet i kvarvarande stam.

Eg skulle jag gissa på ingen eller väldig liten skottbildning av samma orsak trädet har helt enkelt inte kraft över för det, men räkna med att den kvaravarande stammen dör tillbaka från toppen och inåt om den inte ramlar först.

CITAT
4) Det står en stor bok hos grannen där det tyvärr inte tillämpades 1/5 regeln utan en jättestor gren kapades bort i syfte att öka ljusinsläppet. Detta skedde för ca 1,5 år sedan, men inte ett extra skott syns i kronan. Jag hade tippat på att det skulle komma massor i ett försök fr trädet att kompensera. Är det olika bland olika trädsorter om de har förmåga att skjuta skott? Boken är ca 80 cm i diameter.


Bok är inte så väldigt aggresiv i att sätta vattskott och jag kommer att tänka på en annan regel 1/3 dels regeln den riktar sig på vart snittet skall läggas och innebär att där du kapar en gren bör den sidogren du kapar till vara min 1/3 av snittytan för att ha kapacitet att fortsätta växten, bok är inte speciellt bra på att valla över stora snittytor och får därför ofta rötskador vid kraftiga beskärningar, detta kan sedan leda till svampangrepp och nedsatt växt grentab mm. men det kommer oftast efter ca 10 år om trädet var i bra kondition vid beskärningstillfället
Mia i trädgården
Tack Mike för ditt svar. Jättegivande, och ingen fara att det dröjde. Tänk, här på Odla.nu är det högst frivilligt att svara, och jobb kan jag nog tycka går före! flirting.gif

Jag har en Arboristkompis så jag har hört att det är en hektiskt tid!

Lärorikt med alla svaren, tack alla. Jag skall ut till stället i helgen och kan kolla hur det ser ut med de förhoppningsvis fd björkarna och så skall jag kolla hur omkringliggande (stående?) träden ser ut att må!

Glad vår till er alla!
Mia i trädgården
Idag pratade jag med ägarna av de 4 björkstammarna med sprängticka. De hade sedan tidigare tagit ner klätternätet som hängde i björkarna och nu hade de tagit ner björkarna.De berättade att det var inte mycket levande ved i stammen, så de var väldigt glada att de hade tagit ner björkarna innan en ev olycka. Så ägarna var väldigt glada för era råd, så jag skickar härmed lite uppskattning till er! thanks.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon