Katarina Odla.nu
Hej!
Är du lycklig ägare av ett blåregn så kan det vara dags för en vinterbeskärning. Det finns artikel på sajten, men jag lägger med Sylvia Svenssons text direkt här i forumet.

I hur hög zon klarar ni blåregn?

Här kommer texten om beskärning.
Hälsningar
Katarina på redaktionen


Beskärning av blåregn
Många läsare på Odla.nu tycker att det är svårt att få blåregnet att blomma. Det kan hjälpa om man beskär den rätt tufft, både på sommaren och vårvintern!

Vinterbeskärning
I mars görs en så kallad sporrbeskärning eller vinterbeskärning. Det betyder att du beskär alla ettåriga skott. Lägg snittet över 2 till 3 bladknoppar på de skott som växte ut under förra sommaren och hösten. Efter att du har klippt ska det alltså finnas 2 till 3 bladknoppar kvar på skottet.

Sommarbeskärning
På sommaren pinceras (=kortas av) de nya skotten som växer fram på sommaren så att man skär tillbaka sidoskotten till ca 25-30 cm längd. Det kommer nya skott hela sommaren, så man får hålla på ändå till senhösten.

Men denna beskärning av blåregn hålls slingerväxten i lagom storlek och blomningen blir mycket rikligare.


Länk till artikeln: Beskärning av blåregn
Almgren
Jag är lycklig ägare till ett blåregn, och ett ganska stort sådant dessutom (tror jag).
Ett väletablerat träd/blåregn fanns på min kolonilott som jag införskaffade förra året!
Men det hade inte beskurits förra våren, och under sommaren lät jag det bara vara. Jag hade massor med andra projekt och trädet blev enormt med hur många skott och blad som helst... Dessutom hade jag inte koll på att det skulle beskäras ganska mycket för att blomma...
Nu har jag läst och lärt mig lite mer (tar ju tid när man inte haft trädgård tidigare...) och häromveckan beskar jag det rejält...

Här finns lite bilder från hur trädet såg ut i somras:
http://ninaalmgren.files.wordpress.com/2011/07/vc3a4xter_rosormfl.jpg(blåregnet nere till höger på bilden)

Och hur det ser ut nu, före resp efter att jag varit framme med sekatören...
http://livetpalotten.files.wordpress.com/2012/03/blc3a5regn_beskc3a4rning2012.jpg

Ska bli kul att se om detta gör att det blommar i år!
CillaM
CITAT (Katarina Odla.nu @ 15-03-2012, 09:35) *
Hej!
Är du lycklig ägare av ett blåregn så kan det vara dags för en vinterbeskärning. Det finns artikel på sajten, men jag lägger med Sylvia Svenssons text direkt här i forumet.

I hur hög zon klarar ni blåregn?

Här kommer texten om beskärning.
Hälsningar
Katarina på redaktionen


Beskärning av blåregn
Många läsare på Odla.nu tycker att det är svårt att få blåregnet att blomma. Det kan hjälpa om man beskär den rätt tufft, både på sommaren och vårvintern!

Vinterbeskärning
I mars görs en så kallad sporrbeskärning eller vinterbeskärning. Det betyder att du beskär alla ettåriga skott. Lägg snittet över 2 till 3 bladknoppar på de skott som växte ut under förra sommaren och hösten. Efter att du har klippt ska det alltså finnas 2 till 3 bladknoppar kvar på skottet.

Sommarbeskärning
På sommaren pinceras (=kortas av) de nya skotten som växer fram på sommaren så att man skär tillbaka sidoskotten till ca 25-30 cm längd. Det kommer nya skott hela sommaren, så man får hålla på ändå till senhösten.

Men denna beskärning av blåregn hålls slingerväxten i lagom storlek och blomningen blir mycket rikligare.


Länk till artikeln: Beskärning av blåregn



Mycket bra information som jag tänker lagra. I morgon ska jag ut o beskära mitt blåregn smile.gif
Bassam
Hej

Om växter behöver inte beskära, man ska inte beskära dem, vad menar jag om växter mår bra på grönskar och blommor,men behöver inte beskära dem.



H.Basssam
CillaM
CITAT (Bassam @ 15-03-2012, 23:17) *
Hej

Om växter behöver inte beskära, man ska inte beskära dem, vad menar jag om växter mår bra på grönskar och blommor,men behöver inte beskära dem.
H.Basssam



Man måste beskära blåregn för att få dom att blomma! Det är då överlevnadsinstinkten vaknar hos växten, den skjuter blomknoppar för att föröka sig med fröer som följd.
Alexander-VG-zon3
Man måste inte beskära, mina föräldras blåregn har aldrig klipps och det blommade överdådigt varje år tills det frös ihjäl vintern 10/11. Blåregn blommar på fleråriga grenar (dock vissa kan ju få åter blomning). När jag beskär så beskär jag vartannat år, bara man inte kapar för mycket fleråigved.

Bra artikel tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon