Full version: Fågelbad
evelina
Tänker gjuta ett fågelbad i cement! Tacksam för goda råd hur man går tillväga? wacko.gif



Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder laugh.gif laugh.gif
Magnus von platen
mia
Enklaste modellen är ju att forma en hög av sand. Lägg på ett stort blad, t.ex. rabarber eller pumpa och ovanpå detta klafsar du på cement eller betong i ett jämt lager på några centimeter. Bygg upp en liten "platta" på också, så det står stadigt på marken sedan. Täck med plast så det inte orkar för fort, gör det det så blir det skört.
Lycka till!

/mia
evelina
CITAT (mia @ 19-03-2004, 12:58)
Enklaste modellen är ju att forma en hög av sand. Lägg på ett stort blad, t.ex. rabarber eller pumpa och ovanpå detta klafsar du på cement eller betong i ett jämt lager på några centimeter. Bygg upp en liten "platta" på också, så det står stadigt på marken sedan. Täck med plast så det inte orkar för fort, gör det det så blir det skört.
Lycka till!

/mia

Bra tips,tror jag sett det någonstans.Men vad ska man behandla det med, vill nog gärna ha färg på den?? smile.gif
Berith
Läs gärna här en annan diskussion om att gjuta fågelbad, bl.a. hur du ska göra för att få det vattentätt.
VUB
hej

vid frukostbordet imorse läste jag ett par artiklar i boken "Enkla projekt för trädgården" av Malena Skote. UJUJ! sådana idéer jag fick!!! Däribland var just det du efterlyser; fågelbad direkt i marken. Det är något jag kommer att utöva. Vill gärna få ett litet vattenblänk i den upphöjda blomsterkulle (modell större) i vårt trädgårdshörn så... i sommar geggar jag på med stor förväntan i blick o sinne!/Ullagumman


PS. Boken finns på biblioteket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon