Full version: Flygande växthus
fridasj
Har precis fått bevittna hur mitt växthus lyft från sitt fundament, voltat över hela tomten och landat uppochner mot björnbärsspaljen. Eländes, elände!! ranting.gif

Försöker vara tacksam över att jag inte har glas utan plastrutor, men hela stommen verkar ha vridit sig under kullerbyttorna så vi får se om det går att rädda överhuvudtaget.

Har förtöjt hela eländet i spaljen till stormen är över....

crying.gif

Hur har ni det? Är det mycket som blåst sönder hos er?
Helen i Piteå Zon 5
Nej, usch så fruktansvärt tråkigt!
Hoppas verkligen det går att reparera...
Här hos mig blåser det inte alls just nu men för några dagar sedan blåste det regält. Turligt nog stod växthuset stilla det enda som syns är att det ligger grenar och kvistar över hela tomten.
Bassam
Hej
Denna kommer när människa gör fel från början, för de tror att de sparade pengar och tid, men resultatet är ofta ödesdiger.
H.Bassam
fridasj
Ja jösses, Tack för det totalt obefintliga moraliska stödet Bassam! blink.gif
Till viss del har du rätt, men växthuset har klarat av flera års vår/höststormar tidigare och var från början riktigt skapligt förankrat. Material utarmas ju med åren...
jaj-51
Beklagar eländet, hoppas det går att rikta och montera på plats igen.

Min största olyck med nya växthuset var en mutter som lossat och två rutor sprack.
men det är ju bara en baggatel ...

Hops det blir färdigt till odlingarna skall ut
katah
Ush, det är sånt man bävar, men vilken tur att rutorna var av plast.
Jag såg triljoner glasbitar framför mig efter en rullande växthus -cry-.gif

(När vi köpte en begagnat växthus sprack en ruta på asfalten mellan huset och garaget, även om vi sopade och damsög och sopade och .... hittade man fortfarande bitar efter ett år och två.)

Är det lätt att lossa rutor medan ni riktar ramen? jag bara funderar om riktningen är enklare att göra då när det inte finns rutor?
Man har ju alltid lite marginal på utrymmet för rutorna, så rättningen behöver kanske inte bli perfekt på millimetern för att det ska fungera ändå.

( Bassam försöker nog sitt bästa, det är bara att ta emot när hans råd är goda, och bläddra förbi, om hans kommentarer är korthuggna och oempatiska, det är mitt råd)
fridasj
Tack för medkänslan allihopa.
Idag blåser det inte, så idag har vi kunnat inspektera eländet lite mer ordentligt.
Har faktiskt lyckats montera tillbaka alla rutor utom en. Lite korkskruvsvarning på hela huset är det ju , men det får jag nog leva med.
Fästena till dörren är dock helt kaputt så där får vi försök konstruera något nytt.
Det finns alltså hopp trots allt, men nu vill jag inte ha mer vårstormar innan jag fått dörren på plats igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon