Cilla
De rödbladiga träden är lite speciella, ger sådant mäktigt intryck bland allt det gröna. Kan lysa med sin skönhet, eller upplevas som att man drar ned en rullgardin eftersom flera av dem är så mörka.

Speciella nu på våren eftersom många har grönt bladutspring som sedan övergår i rött.

Jag tycker om många av dem. En individ jag planterade för inte länge sedan väntar jag på nu. Man får vara snabb för att se hur bladen ändrar färg!

Betula pubescens "Rubra", finsk rödbjörk. Upp till zon 6.




En annan nykomling hos mig är Quercus rubra, rödeken, men den blir ju röd först på hösten. Fast då med besked!



En häftig buske är perukbusken, Cotinus Coggygria. Nu finns det flera olika sorter, den jag satte för några år sedan var mer storbladig och skimrande i olika metalliska röda nyanser än de sorter som verkar säljas nu. Finns sorter som blir starkt mörkröda med lite mer rundade blad också. Häftig när den slår ut, färgstark särskilt i motljus på sommaren och så ett färgsprak till på hösten. Inte så krävande med jorden men vill ha zon 1-3.

ingrids
Jag måste tyvärr säga att jag blivit besvikna på de blodbjörkar jag sett här i zon 5, de är inte vackra träd för mig. Fast ingen av dem jag sett har vuxit sig särskilt stor än så de kanske tar sig. Blodbok däremot, särskilt på våren smile.gif
malarmaster
jag älskar alla växter med annorlunda bladfärg,inte bara röda utan gulbladiga vitbrokiga m.m.
bland röda har jag acer platanoides "fassens black",acer pseudoplatanus atropurpureum( mörkt gröna blad med vinröd undersida,så läcker!!!),prunus virginiana"schubert" (öppnar på våren med gröna blad som vid midsommar skiftar till mörkt röda),massa berberis,fläder,malus,+ en massa olika perenner.
men man får akta sig,det röda kan ta överhand och ge ett lite dystert utseende.men uppblandat med klargrönt o gula former riktigt läckert, ulf
Huggorm
För min del räcker det med röda bladskaft på annars gröna löv rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
Jag har lite svårt för rödbladigt, vissa buskar är snygga men just träd vill jag ha gröna.

Dock gillar jag denna rödbladiga björk som jag tog kort på i småland, men det är nog mest för att den inte är så extremt röd mer lila/grön/svart kanske ?


Den är inte lika röd som den som du visar Cilla ?


Min rödbladiga poppel gillar jag, dock den är mer lila röd med svarta skott, så alla träd behöver väl inte vara gröna. Men röda lönnar och blodbok har jag svårt för.

Lånade bilder på nätet på den

kangas
Det finns en liten bok som heter Fagus sylvatica 'Ansorgei'. Den är smalbladig och inte så stor vilket gör att den inte blir sådär övermäktig som vanliga blodbokar kan bli.
Annars tycker jag att rödbladig katsura och vissa japanska lönnar också är fina, men jag har hittills inte känt för att plantera ett storvuxet rödbladigt träd.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon