Full version: Hjälp, bygg spalje
Frokenudd
Hej,

Jag har beslutat att bygga upp en spalje över en bänk på min balkong.
Spalten skall föstas i balkongräcket på något sätt, det är i metall, platt så det går bra att kryta/fästa i det. Sen ska den sträcka sig som en båge längst med kortsidan och fästas nära taket på långsidan.

Som denna http://www.apartmenttherapy.com/look-livin...-a-tiny-b-82059

Behöver dock lite tips och idéer om vad jag kan använda för att bygga denna, spaljen skall vara ca.4*1m.
Tjejen som gjort denna använde kopparrör, men några sånna har jag inte liggandes och känns lite väl att köpa endast för detta ändamål om det går att använda nått annat.

Så finns det någon härlig här som kan ge mig nått tips skulle jag bli glad smile.gif
Margith
Välkommen hit till Odla!

Min första spontana tanke när jag ser bilden var att borde det inte gå att använda armeringsmatta? Nu rostar ju den och det kanske du inte gillar.
Den kanske man kan naja fast i balkongräcket, eller använda kattstrypare... vad heter de egentligen? shy.gif buntband kanske... Hur du ska få fast den i väggen vet jag inte.
Du får säkert fler förslag, från de här som vet hur man bygger saker och ting smile.gif

Men det ser riktigt läckert ut. Bra idé tummenupp.gif

Frokenudd
Tack margith, har varit inne på armeringsmatta för det gillar jag smile.gif men är rädd för att det ska bli för tungt.
Kattstrypare säger jag wink.gif fackligt heter det nog buntband tongue.gif
Peztis
Eller två armeringsjärn som du knyter fast ett snöre (typ sisal el liknande) i.

Eller ribbor av trä som du borrar hål och trär på armeringsjärnen. Detta gör ju att armeringsjärnet håller ihop och håller formen bättre.

Såvidare snyggt blir det ju inte men VP-rör kan man ju också använda.

Vidare kan du ju införskaffa pil som man kan gör amycket roligt med.

Har du skog i närheten borde du kunna gå ut och klippa två slanor som du sedan med najtråd binder fast smalare grenar i.

Klippa slanor => Såga av... biggrin.gif
cocosboll
Kanske grovt nät kan funka, sånt man använder till stängsel och sånt? Finns ju olika varianter och tjocklekar.
Whiskuchi
vp-rör som du borrar hål i och trär i pinnar eller möjligen snören? Inte världens snyggaste konstruktion men lätt och den ska ju ändå täckas med växtlighet wink.gif
fridsbacka
böja 6-8 mm amreingsjärn och kycklingsnät emellan , elelr svetsat 4 kanstnät ? går att fästa med buntband eller vanlig ståltråd
maht
Om du vill ha en inte så tung konstruktion, så går det inte att använda elrör (heter de så dem man drar elkablar i.)

Du kan borra hål i dessa för att få igenom buntband. Då kan du göra och fösta tvärslåarna på samma sätt, eller bara borra hål och dra snöre mellan.
Huggorm
CITAT (maht @ 02-05-2012, 22:37) *
Om du vill ha en inte så tung konstruktion, så går det inte att använda elrör (heter de så dem man drar elkablar i.)

Du kan borra hål i dessa för att få igenom buntband. Då kan du göra och fösta tvärslåarna på samma sätt, eller bara borra hål och dra snöre mellan.

VP-rör heter det, och det verkar vara ett populärt material. Själv hade jag nog föredragit bambu, men det går ju inte att böja så där snyggt som på bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon