kangas
Om du fick välja ett endaste träd/buske att plantera, vilket skulle det då bli?
Eftersom det här är en hypotetisk fråga, behöver man inte bry sig om växtzon, men vi kan väl hålla oss till det som är möjligt i Sverige. smile.gif
Själv har jag massor av favoriter, men jag återkommer med dem.
Huggorm
En vanlig svensk rönn, det mest mångsidiga och kompletta träd som finns.
*Stintan*
En lind, helst redan minst 50 år gammal.
Gåsis
Alm! Den blir jättevacker i min zon, som en bonsai av ek fast lite större.

/Åsa
KRT
Camellia japonica, antingen Mrs Tingley, Nuccio's Bella Rossa, Pink Perfection eller Brilliant, eller någon liknande (röd-rosa fyllda blommor) smile.gif

Hur vacker är denna;
http://www.esveld.nl/htmldiaen/c/cajmti.htm
Peztis
Oh, vilken svår fråga!

Jag gillar ju stooora träd och en fin björk är ju oerhört vacker... Precis som eken i dess majestät... almar.. Har en rönn som är oerhört vacker... äppelträd...

Men åååå! Vad svårt!

Ska jag kunna få drömma helt fritt så vore en stor hängpil som doppar sina grenar vid ett vatten helt underbart att få ha! Så stort att man kan sitta under det, klättra i det och hoppa ned i vattnet från det!
Men jag har varken pil eller vatten i min trädgård!

Så om jag ska hålla mig till den trädgård jag då har? En hängkargan, kanske! Men den ska också vara så stor att man kan gå in under den och ha picknick där! Såg en i en botanisk trädgård som var helt underbar!
Alexander-VG-zon3
Svårt att välja

Buske - fikon såklart var jag än kommer bo i Sverige så kommer jag plantera ett fikon i marken OCH har gjort hitintills.

Träd - är svårt att välja, men för tillfället skulle det nog bli valnöt.
mamamaggan
Ek får det nog bli.

Vackert träd tycker jag men det ska vara sådär 100 år gammalt förstås.
malcolm
Ek eller björk.
Cilla
Beror lite på i vilken miljö det gällde. Är det mest publika delen av staden, första stora trädplanteringen på ett hustak eller nära bostaden där jag bor...

Om jag fick plantera endast ett träd där jag bodde blev det en ek, Quercus robur.
evelina
Lind älskar surret av bin och den vackra färgen den har på hösten. Jag har en utanför sovrumsfönstret.
Myosotis
Det beror helt på träden runtomkring. Om det skulle vara det enda trädet jag fick träffa skulle det bli en björk.
malarmaster
då jag har över 200 vedartade växter varav 75 träd från hela världen så är det sista trädet som jag skulle såga ner,också det första jag skulle plantera på en kal tomt acer rufinerve,rostlönn. fantastisk bark,snygga löv och ett vackert växtsätt. Ulf
merlin68
En lind. Den är vacker, blir gammal och det blir så gott lindblomste också smile.gif
niggle
Äppelträd!!!
Kan man inte leva utan.
Gärna en sommarsort, vars frukt bara är tjänlig i en vecka. Typ Transparente Blanche.
kangas
Jo, jag inser att det beror mycket på sammanhang och även jag är också mycket förtjust i vanliga träd. En stor ek eller bok eller för den delen tall är ju svårslaget.

Av lite mer ovanliga sorter är Acer tegmentosum en av mina absoluta favoriter - den har så många kvalitéer (och rätt lik rufinerve, eller..?). Nothofagus tycker jag också är ett träd som är vackert året om. Sorbus Dodong och aria 'Lutescens' tycker jag också är fina.
På buskfronten ligger Fothergilla och Ulmus 'Jaqueline Hillier' bra till.
När det gäller barrträd finns det många jag gillar väldigt mycket, men nummer ett förblir Pinus sylvestris.

Sedan är det förstås ytterligare femtielva stycken som jag just nu inte kommer att tänka på.
Hans T
Blodbok... sleeping.gif att vila under på sommaren (för barnbarnen )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon