Full version: Råspont?
Sara i Malmö
Kan jag använda råspont till att bygga egna pallkragar?
Min tanke är i så fall att lägga en liner på insidan som motverkar fukt från jorden, och olja utsidan mot väder och vind.
Bengalow
Det är en god tanke, det är det billigaste du kan köpa. Råspont är relativt tunt <20 mm, så du kan inte bygga för långa lådor, <1 m, för att inte jordtrycket skall göra, att väggarna buktar. Man kan också slå ner ett stöd på utsidan, som hjälper till att hålla tillbaka trycket. Allt beror också på hur höga väggar du skall bygga, och hur mycket jord du skall lägga i bädden
Sara i Malmö
Jag har hittat råspont hos en av de stora byggmarknaderna som ligger 22x95, det känns (för mig, men jag har inte full koll så vad vet jag smile.gif ) ganska stabilt, men helt klart värt att ha extra stöd om jag behöver det.
Jag har inte funderat klart vad gäller storleken än. Det beror på vad jag kommer fram till i mina funderingar kring val av byggvirke. smile.gif
Huggorm
Råspont är ett jäkla bra material, jag använde mängder av det när jag byggde min stuga. Jag använde det även som botten på min släpkärra, men det var inte riktigt lika bra för när det regnade och träet svällde så gick många av skruven av rolleyes.gif
Sara i Malmö
Huggorm: Ojdå! ohmy.gif
Men om jag behandlar som jag tänkt, tror du att det funkar då?
Bengalow
Något som är väldigt bra, och vattentåligt, är formplywood. Det kan man köpa begagnat lite här och där. Det skulle du lagt i din släpkärra, Huggorm. Ibland bedrar snålheten visheten...
Margith
Jag har använt råplan till mina, 22*95.

I hörnen har jag en bräda som jag har glömt vad den heter, men den är 4*4 cm.

Jag har målat mina in- och utvändigt med falu rödfärg och häftat fast markväv på insidan. Det fungerar alldeles utmärkt.
De som är 1*1 meter har jag bara den fyrkantiga brädan i hörnen, den som är 1*2 meter har jag stagat på mitten.
Peztis
Har också snickrat av råspont till växthusodlingsbäddarna samt till dem ute i trädgården.

Jag har grundoljat allt, laserat utvändigt och täckt med presenning invändigt.
Räknar med att der i alla fall ska hålla några år.

Och japp, tänk på att jord trycker åt alla håll och kanter så det är bra att slå ned mothåll i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon