Woodii
Ja, sånt ser man ibland om olika växter, och jag undrar varför? Smittor, eller lakar de ur marken på något särskilt? Hur viktigt är det?

Såg detta om någon kryddväxt nyligen, kanske anis, minns inte riktigt. Räcker det att man har två platser och växlar mellan, så att de bara står vartannat år, eller måste man flytta till nya ställen hela tiden med sådana växter? Hur långt isär måste platserna varit, kan man ta den en meter åt höger nästa år eller...?

Läste också att rosor inte ska odlas där det stått rosor någon gång tidigare. Hmm, jag har en gammal trädgård som är i princip tömd på blommor, har ingen aning om var ev. rosor funnits... Vad händer om man råkar ställa nya rosor i en fd rosenrabatt?

Tror också jag läst detta om potatis, men det är väl väldigt vanligt att folk har en fast plats för potatislandet?

Någon som kan förklara detta? confused.gif
RibesRubusVitis
Det är inte bara sjukdomar. Vissa växter skapar näring som kan utnyttjas av helt andra sorter. Här en gammal video med Monty Don:
http://www.gardenersworld.com/how-to/proje...otation/94.html
Rebecca
Orkar inte dra allt nu men kan ändå inte låta bli att kommentera. Googla lite på "Rosaceae jordtrötthet". Där har du lite teorier om varför i alla fall rosor (och andra växter ur Rosaceae-släktet) inte ska planteras på samma ställen.
EKLO
När det gäller grönsaker är man rädd för att kålväxter ska få rotklumpssjuka, vilket kan ta 10-20 år att bli av med, enligt böckerna. För potatis är det också en hel del sjukdomar man är rädd för att ge underlag till genom att trötta ut jorden med samma gröda. För de flesta som odlar för hushållsbehov är detta säkert inte så lätt att göra, man har liten yta och odlar många sorter i samma land, men man kan väl tänka på att flytta "raderna" på de plättar man har, så riskerar man ingenting.

Mer än 2 år bör det helst vara mellan. fyra brukar man rekommendera.
Woodii
Intressant, crop rotation har jag ju läst om men bara när det gäller lantbruk.

Vad många rosaceae-växter det fanns!
malcolm
Förr i världen lät man marken ligga i träda för att få bättre skördar sedan. Jag har hört att om man odlat potatis på ett ställe så skall man odla ärtor där året efter men jag har som sagt ingen större erfarenhet om saken.
katah
Jag köpte i vintras Paul Teepens bok om just ämnet vilka växter kan odlas ihop, och vilka inte.
Man blir totalsnurrig om boken, om man inte har varit det innan.

Det är flera saker som spelar in. Som sagt sjukdomar i jorden, en växt tar näring ur jorden på
samma propotioner hela tiden (just de näringsämnen sinar), vissa tillför näring till jorden ( baljväxter),
några växter håller odjur borta från kompisen. vissa kan ge dubbelskörd på samma yta om man kombinerar växter smart.

Snurrigt. Väldigt snurrigt.

När man läser Teepens book blir man total mörkrädd och vågar knappast kombinera något med något. whistling.gif Men visst har jag läst därifrån många viktiga saker, som om att jag kan plantera solros och ärtor ihop.
Jag vill vara rädd om min jord, jag har bara en villatomt 900kvm, så jag försöker rotera 5 års mellanrum så gott det går.
Gunilla T
Här är en enkel och lättillgänglig översikt om växtföljd från Fobo;

http://www.fobo.se/om/vaxtfoljd.shtml
Bassam
Hej
För varje grupp av växter har insekter Och sjukdomar som passar denna

växter Grupp, men när vi ändrar denna grupp av växter, så nya generationen av insekter och sjudomar.
De kan inte träffa mat och miljö som passar dem, så det säkert kommer de att dö.
vi fick bli av med dessa insekter och sjukdomar utan att använder vilket material som helst.
Obs

om in är intresserad, kan ni skicka till mig namn på växter som ni tycker plantera, och jag ska skicka, vilka insekter och sjukdomar attackera dem.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon