sneuman
Hör ni! Nu är det så att trädgårdsmästaren i huset, alltså undertecknad, fått för sig att anlägga ett stort område bakom uthuset till en trädgård. Hela vår tomt är på 1070kvm, men eftersom uthuset är väldigt dåligt placerat och delar upp tomten ganska rejält så blir området bakom bara outnyttjat. Med min farfars jättestora trädgårdsland (som inte finns mer) i tankarna vill jag ha ett ställe där jag kan plantera och härja runt precis som jag vill, bygga upp ett litet paradis.

Min stora, och första fråga blir helt enkelt hur jag ska göra med gräsmattan, som till största delen består av mossa. Ska jag "skala bort" den och sedan luckra upp jorden med jordfräsen, eller ska jag helt enkelt bara köra ner allting i jorden?

Sen finns det också tre stora pilar på rad, och jag skulle gärna ta ner alla tre, eftersom de skräpar ner, och ger så mycket skugga... För det finns ändå träd runt som skuggar (plus ett vattentorn och ett närliggande hus). Men, är det dumt gjort, borde jag lämna kanske ett träd?

Hoppas det är någon trädgårdstokig där ute som kan hjälpa mig spekulera om vad som är smartaste lösningen. smile.gif


Bakom uthuset

Gunilla T
Du får väl gräva dig fram en bit i taget - platsen är ju inte så stor så det går att handgräva. Var inte rädd för lite skugga, de flesta växter gillar vandrande skugga eller det ljus som silar ner mellan trädkronor, stekhet brännande sol hela dagarna är det få växter som gillar.

Använd inte jordfräsen - den tar kål på maskarna och andra småkryp som du behöver i dina odlingar och dessutom sprider den ogräsrötter som blir svåra att hantera.

Förresten, är det vattentornet i Nykarleby som skuggar?
sneuman
Precis det vattentornet är det som skuggar!! smile.gif Det röda tegelhuset som syns på bilden är det enda som står mellan oss och vattentornet. På sommaren tror jag ändå att solen hinner gå över så att vi får mer sol på bakgården också.

Jag är medveten om att vandrande skugga är bra för växterna, men jag tror inte pilarna gör så stor nytta, utan faktiskt mest är i vägen. Det är en sak som jag ännu får fundera över hur jag ska göra med dem. Att ta bort dem vore enklare eftersom de har stora rötter som kommer ivägen för odlingsbäddarna. Jag får plantera något i kanten istället som skuggar wink.gif

Ah, tack för tipset med jordfräsen... eller snarare rekommendationen att inte använda den wink.gif Området är kanske 30 meter långt och 5 meter brett, så det känns som alldeles tillräckligt med yta att gräva upp wink.gif
jaj-51
Börja med en inre vison och starta med små etapper så trädgården inte blir ett andra jobb måste.

Jag skulle börja med at ta bort en Pil kanske några grenar på de övriga.

En inramning med stora spaljer, kanske av armeringsjärn, armerings mattor.

Land / rabatter lite i taget, döda gräset med ättika och sedan fräs.

Framför allt låt det ta tid och njut av varje lilla delmål.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon