KRT
Kan inte alla ni som har köpt/byggt/fått humleholkar, fjärilsholkar, bostäder för igelkottar, solitärbin etc lägga in bilder och byggbeskrivningar, tips om uppsättning osv?

Det behöver ju inte vara svårt, eller dyrt att göra något för trädgårdens nyttodjur, men inspirationen kan ju ibland tryta smile.gif

Och just nu är ju en PERFEKT tid att sätta igång tummenupp.gif
Gunilla T
Denhär köpte jag från Granngården nu i veckan , finns i olika storlekar. Har satt upp den i trädgården på en skärm vi gjort av bräder och bambu.

http://www.granngarden.se/category/tradgard

Sedan har jag köpt ett litet bibatteri och en fjärilsholk samt holk för tornseglare från en privatperson som pysslar med detta. Allt går nog att göra själv om man vill...
Gunilla T
Såhär ser fjärilshotellet ut, tror jag visat det förut, fyllt med stora barkflagor.

[attachment=68962:DSCN13770001_1.JPG]
KRT
CITAT (Gunilla T @ 06-04-2012, 11:33) *
Såhär ser fjärilshotellet ut, tror jag visat det förut, fyllt med stora barkflagor.

[attachment=68962:DSCN13770001_1.JPG]

Så estetiskt tilltalande! Kul med något som både är snyggt och funktionellt!

Själv gjorde jag den enklaste solitärbi-boet förra året, jag borrade hål av olika storlekar i ändarna på en vedklabbe som jag hängde upp under takutsprånget på vedskjulet i solen. Uppenbarligen var vissa håldiametrar populärare än andra, eftersom de snabbt blev bebodda. Ska göra fler i år, men då väljer jag nog den populäraste diametern smile.gif

Undrar om man kan bestämma hyresgäst beroende på vilken håldiameter de väljer?
octachoron
Hur ska man sätta upp insektsholkar/humleholkar?
Jag har en kombinationsholk för flera olika sorters insekter och nu undrar jag vilket väderstreck som är bäst för den? Samt gör höjden som man sätter upp holken på någon skillnad?
Fotograf Johanna
[attachment=69135:120412_5386.jpg]

En träbit där jag har borrat 100 hål (mest 4,5,6-millimeters, men också några 3,8,10-millimeter) och en bit takpapp. Den sitter åt sydost på ca en meters höjd.
Whiskuchi
Jag har köpt en insektsholk på granngården och blir inte klok på instruktionen "Se till att holken är vänd mot söder för att möta morgonsol". Ska den ha morgonsol vore väl öster bättre?
Whiskuchi
Till sist satte jag upp den på södersidan av garaget, ganska högt så takutsprånget skyddar mot regn och den värsta gassande solen mitt på dagen. Den väckte stort intresse med en gång, både från humlor men främst från murarbin.

Vad är den översta barken till för och vad ska kottarna locka till sig? Nyckelpigor? Guldögonsländor? Annat?
Fotograf Johanna
[attachment=70271:120528_5697.jpg]

Nu är det snart fullsatt! Stora hål verkar mest attraktiva.
Whiskuchi
De större hålen föredras här också, nästan alla bamburör är upptagna men de mindre hålen ovanför är sorgligt obesökta.
ängsvädd
Tack för inspirationen smile.gif Vad häftigt smile.gif
emmma
Gör en liten kommentar i den här tråden för det här är ju perfekta saker att pyssla med nu när det är vinter och man helst vill vara inne ..

Hälsningar Emma
Chili Linkan
Inspirerande verkligen! Skall nog göra mig några insektsholkar, samt fågelholkar. Vad ska man tänka på när man konstruerar div insektsbostäder? Vilka håldiametrar är det som funkat bra för er, samt vilka har inte varit bra? Tacksam för svar.
Monarda
CITAT (Fotograf Johanna @ 28-05-2012, 18:18) *
[attachment=70271:120528_5697.jpg]

Nu är det snart fullsatt! Stora hål verkar mest attraktiva.

Det här måste jag testa! Hur djupt borrade du?
emmma
Jag skall kapa ner lite gamla syrener och skall då passa på att spara ved för insektsbon. (Syrenen hänger över kolonistugan så måste tyvärr bli av med några grenar). Det kan nog hända att jag också spar lite smala grenar också, tänkte tälja lite snygga grenar att markera nysådda rader med smile.gif
ingmet
Jag har förutom insektsholkar investerat i fladdermusholk... jojo.. jag vet att fladdermössen äter insekterna.. men men.. Fladdermusholken är uppsatt under takfoten i norrläge enligt instruktion. För den som inte vill snickra själv kan jag tipsa om [url="http://www.vivara.se "] - här finns det olika slags holkar, storlekar och priser.
Fotograf Johanna
CITAT (Monarda @ 14-01-2013, 13:14) *
Det här måste jag testa! Hur djupt borrade du?

Förlåt, såg inte frågan förrän nu. Jag borrade så djupt som borren räckte.
Lavin
På BBCs 'A to Z of TV gardening', bokstav I, så hade det en fantastisk "insektsmur". Tänk en tegelmur där en kvadrameter var ersatt me armeringsnät fylld med terracotta krukor, trasiga tegelstenar, små rör och annat. En mängd skrymslen som var fina varma boplatser för kryp. De hade också en del om bra växter. Eftersom allt var tegelfärgat blev det som ett vackert lapptäcke. Kanske lite i stor skala, men själva grejen att pussla in olika bitar i en nätbur var väldigt vacker.

Om man laddar ner en expatshield så kan man se avsnittet här.
http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b01r6...ening_Letter_I/

hittade denna fina lista om vad man behöver för växter för olika sorters larver och fjärilar.
http://www.montgomeryparks.org/brookside/d...fliesbg2010.pdf
Whiskuchi
I morse såg jag att alla bamburör som varit igentäppta nu var öppna. Har någon fågel varit där och ätit eller kan de redan ha kläckts och krupit ut när det var varmt några dagar?
zerounu
Vad nice dem ser ut WOW
Fotograf Johanna
[attachment=76270:130509_5026.jpg]

Årets första gäster har kommit
EvaKlemming
Köpte en biholk från granngården i går. Jättegullig. Men varför holken ska in frostfritt under vintern? Har inte riktigt något sådant utrymme. Och om det blir rumstemperatur, vaknar inte bina då och vad gör man i så fall? Släppa ut dem går ju inte pga kylan? Många frågor från mig. Hoppas jag får några hyresgäster snart. (Dottern är allergisk så i brist på hund eller katt vårdas små vilda luddiga saker) Humleholk finns sedan tidigare men gästerna uteblev förra sommaren. Ekorrmatare har jag gjort, byggde en sån här http://krukmakerskan.blogspot.se/2011/03/den-fungerar.html Men ännu ingen gäst där heller. Jag bör nog inte hålla på med små djur. Kanske är det vad naturen försöker säga mig.
Natur liv
Jag har nyligen satt upp ett insektshotell i trädgården. Jag tog en rulle med bamburör, som egentligen är till för rabattkanter. Jag kilade fast dem mellan två björkstammar och la en tegelpanna som tak. Jag hoppas att någon snart vill flytta in.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon