Full version: Rädda gamla vinbär
lewellyn
Letade men hittade ingen tråd som riktigt passade... Kanske ett helt döfött och dumt projekt, men jag vill ge det en chans i alla fall smile.gif

Jag har ett gäng gamla och tidigare ganska miss-skötta vinbärsbuskar som skulle behöva beskäras. Både svarta och röda. När vi flyttade till gården så var buskarna uppgrävda och kastade åt sidan och legat så under ett års tid. De hade dock haft en stor jordklump med sig och satte lite blad och något enstaka bär i somras. Jag grävde ner dem, gödslade och vattnade och hoppas förstås på att kunna rädda dem. Som jag har förstått har de ha stått här åtminstone i ett par decennier... men kan även ha stått mycket längre än så. Övriga buskar etc på gården vet jag planterades hit när gården byggdes i mitten av 30-talet, då det även odlades potatis i anslutning till bärbuskarna och har gjorts så varje år sedan dess. (Med enda undantag för året då det grävdes sönder och kastades iväg buskar...)

Gården var bebodd fram tills 90-talet ungefär, sedan har den bara använts till sommarställe, potatisland och så vidare innan de som vi köpte av började röja runt. Vi har även grävt ner ett par andra vinbärsbuskar, några år gamla de med men inte äldre än 3-4 år.

Hutr som helst...
Jag tänkte beskära dem nu innan bladsprickningen, men när ungefär kan jag räkna med att det händer? I dagsläget tittar 3/4 delar av buskarna upp ur snön, och vi har minusgrader på nätterna men syren och hägg har börjat få små bladknoppar som ser ut att vilja spricka upp inom den närmaste veckan... Kan jag beskära "nu" utan att riskera att döda grenarna, eller bör jag vänta ytterligare några veckor? Kommer jag behöva beskära hårt på de riktigt gamla buskarna eller är det bättre att göra det i omgångar över flera säsonger?

Bör jag gödsla nu på våren också? Duger det med brunnen hästgödsel (utan spån) eller ska man ha nåt kraftigare? Jag använder helst det som finns på gården redan men är inte säker på att hönsgödseln är färdigbrunnen redan i vår. Den blir nog för kraftig.

Egentligen är väl det bästa att ersätta dem med nya buskar, men jag vill så gärna ha kvar samma buskar och äta av "samma" bär som gårdens ursprungliga familj... lantlig sentimentalitet eller nåt kanske.

Jag tänkte gå lite hårdare åt de svarta buskarna än de röda, då de röda verkar vilja ha kvar gamla grenar för att ge bär... på de "nya" buskarna då. De riktigt gamla räknar jag inte direkt med någon skörd på redan i år. Jag bor på gränsen mellan zon 6 och 7.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt klippa vinbär nu i norra sverige, och du gallrar ur de äldsta grenarna nere vid marken, ta bort max runt 1/3-1/2, ta inte ner allt, gamla buskar kan ibland ha svårt komma igen ifall man kapar dem för hårt. Man kan ju klippa lite till nästa år med ifall det behöver föryngras mera. Mylla ner gödsel i översta laget jord runt buskarna när jorden rett sig och glöm inte att vattna under säsongen vattningen är viktigare än gödningen.
lewellyn
tack för svaret! Det borde ju gå bra om jag lägger snittet strax övanför snökanten då...?

Jag räknar med att behöva föryngringsbeskära några år framöver.
jax_74
Det är klart att du vill ha kvar samma sort. Kan du inte samtidigt eller senare i vår ta några sticklingar också för säkerhets skull? Jag har lyckats både genom att sätta i vatten och sticka ned en avklippt gren rakt i jorden. Och ännu bättre brukar det ju gå att lägga ned en gren med sten över att bilda nya rötter. Det har du säkert redan tänkt på, du räddar ju sorten men det tar några år innan det blir bär.
jaj-51
Ett enkelt sätt att föröka.
Böj ner en gren och läg en sten ovan på, grenen slår rot under stenen.
Nästa år kapar du av grenen och har en ny planta.
Busenkelt kräver ingen skötsel och kan inte misslyckas (nästa inte)

Överkurs är att knäcka gernen, skala av lite bark o.s.v.
lewellyn
Tack för svaren och påminnelsen! Sticklingar hade jag absolut planerat att ta, ska prova alla sätt tänkte jag. smile.gif

Skönt med odla också, att det inte är konstigt att man vill ha kvar samma gamla sort... tongue.gif
*Stintan*
Vet man bara att de gamla buskarna är friska så ska man självklart försöka bevara dem tycker jag.
malcolm
Jag tog reda på en stickling som av misstag blivit som jaj beskrev och det blev en fin planta av den som jag gav bort sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon