Kabbeleka
Jag kommer att anlägga en ny plantering i sommar och söker efter en växt som kan locka till sig fjärilar. Buddlejan är fantastiskt fin men som jag förstår det så klarar den inte av zon 5. Finns det något alternativ jag kan planera för istället?
vanjalarsa
Rosenflockel drar väldigt mycket fjärilar , och är härdig
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

CITAT (vanjalarsa @ 07-04-2012, 20:15) *
Rosenflockel drar väldigt mycket fjärilar , och är härdig
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Ett tillägg :Rosenflockeln är ingen buske utan en perenn. Den kan bli väldigt hög ,och den står stadigt ändå.
mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Peztis
Om det är ok med annat än buskar finns det mycket att välja bland: bolltistel, rudbeckia, kärleksört, solrosor...
Det där var verkligen bara ett fåtal.
Kabbeleka
Tack för goda tips smile.gif Jag tar till mig dessa och fortsätter skissa på den blivande planteringen!
Shabbadang
En buske som är härdig i zon 5 och som drar fjärilar är syrenhortensia. Klipps på samma sätt som buddlejan. finns nu många olika intressanta sorter. Googla på Hydrangea paniculata så får du se.
Eva 33c
CITAT (Shabbadang @ 21-04-2012, 00:18) *
En buske som är härdig i zon 5 och som drar fjärilar är syrenhortensia. Klipps på samma sätt som buddlejan. finns nu många olika intressanta sorter. Googla på Hydrangea paniculata så får du se.

Syrenhortensian är klart härdig i zon 5, men jag har aldrig tänkt på den som fjärilsbuske här faktiskt. Jag tror att den blommar lite väl sent hos oss för att vara nån större fjärilsmagnet faktiskt. Eller har du andra erfarenheter av den än jag, bor du i zon 5?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon