Mia i trädgården
I år skall jag prova lin resp bovete som skuggning under mina fruktträd. Är de olika kräsna på sol, fukt, go´jord m.m.?

När vågar man så? Är de känsliga för kyla?

Andra bra tips?
Cilla
Lin har jag efter tester tagit bort från listan över skuggningsväxter över växtbäddar till träd. Antingen är jorden för mager och de växer alltför glest och skuggar nästan inget alls. Eller så är jorden bra och de pinnar på och blir höga. Efter första regnet lägger de sig ned... Testa honungsfacelia istället om du vill ha blå/lila blomning istället!

Bovete är bra, en utprövad gröngödslingsväxt dessutom. Kanske inte den vackraste men heller inte ful. Frodig.

Vill du ha något riktigt knalligt rött - så blodklöver.

Jag brukar i zon 2-3 så i början på maj, men man kan nog starta redan i april. Det är tåliga saker det här, men de vill ha lite luckert och vatten för att gro.
Mia i trädgården
Tack för ditt svar. Då skall jag satsa på att rensa ogräs, fixa jorden så kan jag så om några veckor. Honungsfacelia Hade jag undet ett träd förra året. Humlor, bin var helt tokiga! Jag kör m dem i år också, har massor av frön kvar fr höstens skörd.

Skall man slå medan växterna är gröna, eller skall de få frön och vissna ner? Förlorar man kvävefixeringen om de får vissna ner, eller sker den i rötterna.

Facelian var itne så rolig när den hade lagt sig, man kanske skall satsa på en andra omgång i det läget, att klippa ner och så på nytt?
Cilla
Nä facelian lever sitt underbara liv, vacker och med humlesurr, och sedan lägger den sig ned och somnar. Jag brukar så den två gånger. Den andra gången innan den första lagt sig ned. Man dräller fröer som om ytan var tom, sedan vattnar med dusch nära markytan och mellan de befintliga faceliorna. Då myllas fröerna ned och gror i fukten av skuggan av de gamla. När de gamla lägger sig pinnar de nya upp...

Om man ska ha maximal näringstillförsel tillbaka slår man innan de går i frö, med blom och allt. Så har jag aldrig gjort i trädgårdar faktiskt. Jag satsar på döende rötter och nedbrytning av vissnande ovanjordiska växtdelar istället och njuter av blomning, markskuggning och växter istället.

Baljväxter är ju mycket bra för kvävefixering. Ärtväxter av alla slag. Men vem kan slå ned en sockerärta... utan att äta dem? Inte jag! :-)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon