LaPaloma
Jag har en del i min trädgård (ja, det finns faktiskt flera) där min inspiration har tagit slut. Jag tycker inte om detta ställe i min trädgård och stenpartiet med olika växter vill aldrig ta sig riktigt. Jag fyller på med jord varje år, gödslar men jorden försvinner under marken. Stenparti tycker jag om men detta stenparti har blivit en plåga. Nuförtiden sätter jag bara ner växter i väntan på en annan plats.

Vad tror ni jag kan göra åt denna plats? Stenpartiet ligger ca 0,5 meter från växthuset och ca 0,5 m från en skyddande häck. Bakom häcken finns havet så häcken måste vi ha kvar. Till höger om stenpartiet finns en stor markplätt (ca 10 m långt och bredden är oändlig...) som man kunde göra något åt (avslutas med en trapp ner mot havet). Det enda som finns därimellan är rabarberna och dessa måste finnas kvar där för det är det enda stället på hela tomten som de har tagit sig på.

Tanken är att kanske bygga en pergola av något slag. Att kunna sitta under ett bladtak av växter. Kan det vara något? Tänkte att vi har ju häcken så det kanske ser "kaka på kaka" ut? Men jag vill gärna ha det lummigt. Ska jag behålla stenpartiet och försöka rusta till det eller plocka bort det?

Vilka tåliga växter kunde jag ha? Träd, buskar, klätterväxter?

Just nu har vi mycket snö kvar men det är nu jag har tid att fundera och planera. När väl våren sätter igång hos oss (zon 5) så går det mycket snabbt och då kliar det i fingrarna att få sätta igång.

Hjälp mig med lite inspiration!

[attachment=69009:tr_dg_rd_020.jpg]

[attachment=69010:tr_dg_rd_084.jpg]
Peztis
Du säger att jorden försvinner...

Om du lägger en markduk och sedan jord på den, då borde ju jorden i alla fall ligga kvar...

Är det en daglilja som växer där i framkanten? Den verkar i alla fall trivas så varför inte satsa på fler av den sorten?

Annars skulle jag knappast kalla det där för skamfläck. herrejisses, vad skulle du i så fall kalla mina rabatter? biggrin.gif
Gunilla T
Jag tycker det ser rätt hyfsat ut - jag gillar oregelbundna kanter som inte är radade och här ser det ut att vara just så. Det som syns på bilden är iaf att gränsen mot gräsmattan innebär ett ständigt problem, dels äter sig gräset in i rabatterna, dels måste det kantklippas manuellt för att det skall se prydligt ut. Ett renoveringsarbete jag skulle göra är att få till en snygg avskiljning till gräsmattan. Det kan ju se ut på flera sätt - ett sätt kan vara att rensa och gräva ut runt rabatterna, i gräsmattan alltså, då kommer planteringen att se större ut och du hindrar ogräset att växa in i rabatten. Du kan sätta markduk i botten på det du gräver ut och fylla med grus/sten - det håller iaf 3-4 år och då kan du köra med gräsklipparen.

Men det andra jag tänker på är att i stenpartiet är det inga stenpartiväxter utan diverse höga perenner - jag ser bl.a. tigerliljor och lupiner båda fröar av sig kolossalt och platsar inte i ett stenparti. Stenpartiväxter är låga och oftast inte så näringskrävande så om du gör en jordförbättring och blandar massor av grus, för dräneringens skull, i jorden och planterar riktiga stenpartiväxter så skall du se att det blir bra
LaPaloma
CITAT (Peztis @ 08-04-2012, 18:55) *
Du säger att jorden försvinner...

Om du lägger en markduk och sedan jord på den, då borde ju jorden i alla fall ligga kvar...


Markduk! Just det ja, att jag inte har tänkt på det. Ska nog ta ett krafttag och göra om detta stenparti riktigt från grunden.



CITAT (Gunilla T @ 08-04-2012, 19:14) *
Jag tycker det ser rätt hyfsat ut - jag gillar oregelbundna kanter som inte är radade och här ser det ut att vara just så. Det som syns på bilden är iaf att gränsen mot gräsmattan innebär ett ständigt problem, dels äter sig gräset in i rabatterna, dels måste det kantklippas manuellt för att det skall se prydligt ut. Ett renoveringsarbete jag skulle göra är att få till en snygg avskiljning till gräsmattan. Det kan ju se ut på flera sätt - ett sätt kan vara att rensa och gräva ut runt rabatterna, i gräsmattan alltså, då kommer planteringen att se större ut och du hindrar ogräset att växa in i rabatten. Du kan sätta markduk i botten på det du gräver ut och fylla med grus/sten - det håller iaf 3-4 år och då kan du köra med gräsklipparen.

Men det andra jag tänker på är att i stenpartiet är det inga stenpartiväxter utan diverse höga perenner - jag ser bl.a. tigerliljor och lupiner båda fröar av sig kolossalt och platsar inte i ett stenparti. Stenpartiväxter är låga och oftast inte så näringskrävande så om du gör en jordförbättring och blandar massor av grus, för dräneringens skull, i jorden och planterar riktiga stenpartiväxter så skall du se att det blir bra


Bra idé att gräva runt stenarna. Jag har faktiskt haft problem med gräs och det har varit jobbigt att alltid handklippa för att det ska se snyggt ut.

Växterna som finns där är bara ditsatta i väntan på flytt till annan rabatt. Jag har som gett upp detta stenparti då jag har tyckt att det inte har fungerat men nu ska jag ta itu med det.

Vad tror ni om att bygga en pergola till höger om stenpartiet? Vill gärna ha det lummigt och nu har vi en trädgårdsmöbel där. Tänkte att den kunde kanske få vara kvar, inbäddad i grönska. Eller har ni något annat tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon