Hultan
Hej hopp!
Har nu äntligen flyttat till en lägenhet med liten täppa, och jag har stora planer! Är en nybörjare när det kommer till odling, har tidigare bara odlat småsaker på balkongen. Nu har jag fått tag i 8 pallkragar smile.gif jag har två funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

1. Kan jag fylla ut i botten med skräp från min marsvinsbur? Jag tänkte stapla kragarna 3 eller 4 på varandra för bra arbetshöjd men vill inte fylla allt med jord p.g.a ekonomi. Undrar därför om jag i hälften kan ha marsvinsspillning, hö, halm och toalätt ( papperspellets) sen på med kogödsel och sen planteringsjord? Är det klokt eller oklokt? Tänker mig att marsvinsspillning borde vara typ som hästgödsel.

2. Jag vill gärna ha kragarna intill köksfönstren. Bor i bostadsrätt. Kan man ställa dom nära fönstret/husväggen eller är det dumt? Tänker på om det kan skada huset på ngt vis? Om det kan skada, hur nära vågar man ställa dom?

Tacksam för svar!!
Meriona
Så mycket gödseleffekt tror jag inte att det är i marsvinspluttar, de äter ju oftast upp dem en gång för att få ur näringen en gång till liksom. Men däremot borde det funka ypperligt som bottenfylle.
CillaM
Ställ inget för nära husväggarna, aldrig bra. Räkna med 50 cm avstånd från vägg till pallkrage, för säkerhets skull. O se till att rensa rent mellan vägg o krage då o då.
Eva i Västerås
Jag har haft marsvinsavfall som botten i odlingslådor och som bas i kompost så länge vi hade marsvin.
Det gav jättebra jord, lucker och fin. Vi ströade med kutterspån, men vilket organiskt strö som helst är nog bra.
Du bör fixa en kompost för att ha fortsatt tillgång till gödsel och jord.
Det räcker med marsvinsgödsel, strunta i kogödseln.
Det är inte "kulorna" utan urin, hörester och strö som ger allra mest gödseleffekt.
Men det blir ju inte så mycket fylle i lådorna på en gång om du inte har många marsvin. Du kanske ska försöka få tag på ett lass hästgödsel? Stallen och ridskolorna får nästan alltid betala för att bli av med gödseln, så dom är glada att bli av med lite.
2-3 säckar per krage går det åt, så med 3 kragar på varann blir det 6-8 säckar per låda. Sedan 1 påse plantjord ovanpå, som INTE ska blandas ner. Den jorden kan du så i, kanske med lite sand eller såjord i själva raderna för sånt som gror riktigt sakta (t.ex. morötter, persilja).
Jag hade jord i mina kragar enligt detta recept som var så lucker att jag kunde sticka ner armen till armbågen i jorden, och det växte enormt.
fridsbacka
använde vårat marsvins avfall som kompost , tog allt och det funka bra MEN man kan få räkna med att det växer lite havre blandannat , sen kan man ju ge olika blandningar som innehåller lite allt möjligt . Hällde lite i skogen och sen växte det havre där =)
Meriona
CITAT (Eva i Västerås @ 12-04-2012, 08:31) *
Jag har haft marsvinsavfall som botten i odlingslådor och som bas i kompost så länge vi hade marsvin.
Det gav jättebra jord, lucker och fin. Vi ströade med kutterspån, men vilket organiskt strö som helst är nog bra.
Du bör fixa en kompost för att ha fortsatt tillgång till gödsel och jord.
Det räcker med marsvinsgödsel, strunta i kogödseln.
Det är inte "kulorna" utan urin, hörester och strö som ger allra mest gödseleffekt. Men det blir ju inte så mycket fylle i lådorna på en gång om du inte har många marsvin. Du kanske ska försöka få tag på ett lass hästgödsel? Stallen och ridskolorna får nästan alltid betala för att bli av med gödseln, så dom är glada att bli av med lite.
2-3 säckar per krage går det åt, så med 3 kragar på varann blir det 6-8 säckar per låda. Sedan 1 påse plantjord ovanpå, som INTE ska blandas ner. Den jorden kan du så i, kanske med lite sand eller såjord i själva raderna för sånt som gror riktigt sakta (t.ex. morötter, persilja).
Jag hade jord i mina kragar enligt detta recept som var så lucker att jag kunde sticka ner armen till armbågen i jorden, och det växte enormt.

Det har du såklart rätt i, så långt tänkte inte jag! tummenupp.gif
Hultan
Tack för alla fina svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon