Cilla
Nyplanterade träd och buskar, häckar, gröngödslade områden kring träd, släntplanteringar - för alla sådana har jag absolut bäst erfarenhet av att droppbevattna.

Man lägger ut en slang med små hål i, kuvigt och S-format över ytorna eller runt om rotklumpar eller rakt i raka häckplanteringar. På med vattnet och sedan strilar det ut långsamt. Kan ligga på med vatten länge utan att man blir ruinerad eller översvämmad.

Jag har använt alla möjliga slags slangar. Sämst har så kallad "svettslang" varit, den är svindyr och köptes på Plantagen - läckte alldeles för mycket. Näst sämst är de som är mycket breda och som blir så stela med åldern eller kyla att man inte kan rätta till dem när de på något ställe sprutar åt fel håll.

Man behöver mycket slang. En billig som ett par av mina kunder använt med bra resultat under tre år är denna http://www.tradgardsteknik.se/katalog/arti...ter/2818-57-11/

6 spänn metern. Fler som har erfarenhet av denna eller annan slang?
Anna-Karin Lundberg
Jag använder slangen från Trädgårdsteknik och det har funkat bra till mina nyplanterade häckar! Den har legat ute två vintrar och verkar fortfarande OK, fast jag har inte testvattnat efter den här vintern.
EKLO
Hej,

Jag som odlar annat än träd - grönsaker mest - undrar om det är någon skillnad på vad för slangar som är bäst för att droppbevattna? Borde inte samma slangar funka lika bra för att bevattna vilka slags växter som helst?
Cilla
Att man vattnar är det viktigaste för resultatet. Sedan kommer hur man vattnar. Om man öser ut hink, vattenkanna, låter spridare stå eller låter droppa/strila.

En del beror på hur man kan ägna tiden åt vattning, hur man har tillgång på vatten och vad som passar en.

Men helt klart är att häckar, träd och t o m grönsaker som man låter få vatten långsamt genom dropp på jorden ger mycket bra resultat. Och har man möjlighet att lägga droppslang så återstår frågan om vilken slang man ska ha. Vissa kostar 50 kr metern, andra 6...
EKLO
Hej igen, jag uttryckte mig slarvigt innan - menar egentligen helt enkelt: Är det ngn skillnad på droppbevattningsslangar som lämpar sig för träd/häckar, jämfört med slangar för t ex en grönsaksodling?
Cilla
Nej, det är samma slangar.

För träd finns det säck också som man sätter på stammen första åren, bevattningssäckar. Mycket bra om man köper klumpade träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon