Full version: persika
Powerowic
Hur grova grenar och hur mycket kan man beskära på ett persikoträd. Jag har ett riga som planterades 2010, toppskottet växte inte till och istället blev det ett årskott som växte ut ca 1 m som blev mer som toppskott. Jag återkommer med en bild så blir det lite lättare att se
Cilla
Jag har haft hand om ca 25 persikor i mitt liv så kunskapen är minst sagt begränsad. Framför allt känns kunskap begränsad när man inte sett så många fullvuxna persikoträd, och de har jag sett ännu färre av tror jag!

Med unga stamträd har jag så tidigt som möjligt låtit grenarna växa utan inkortning. Vissa av träden är redan beskurna i plantskolan med inkortning medan andra inte varit det, jag har inte sett någon skillnad på hur de växer sedan (men erfarenheten är för liten). Däremot har jag tagit bort grenar som vuxit in i kronan och alltför långt ned. Jag tror att man kan också arbeta på andra sätt när trädet fått god etablering på stället och har bra tillväxt, och att man då kan korta in grenar som man vill ska bilda grundstruktur.

Låt oss kolla på vad det är för struktur man ska skära fram när man skär i det unga trädet, och vilka tyngder trädet ska kunna bära:


Ganska typiskt - många smala grenar, böjliga, utan inkortning, i princip friväxande med viss gallring.


Kina. Så här gamla blir sällan persikoträd i Sverige, och här ser det ut som att man småknipsat, i princip med nagelsax, regelbundet. Dessa är formbeskurna och antagligen inte skurna för att ge mängder med frukt utan ha prydnad.


Grekland, troligtvis kommersiell fruktodling. Så här hårt inhållna tror jag itne att de klarar att vara i Sverige och det är inte nödvändigt heller om man inte eftersträvar maximal storlek på frukten.


Så här ser många vuxna persikoträd ut, dvs ganska friväxande. Jag skulel tro att man i början sett till att man med kronträden tog bort de allra lägsta grenarna för att få kronan att börja på en höjd man ville ha.
Powerowic
Tack för svar, tycker nog att den nedersta bilden ser rätt trevlig ut, Hur högt blir ett persikoträd, det är ju kanske inte så snyggt att få dubbelstam om de blir höga
Cilla
Jag vet inte hur höga de kan bli i Sverige. Som spaljé har jag sett 5 meter hög, som träd högst 4 meter. Men de kan säkert bli högre.
Tyvärr begränsar krussjukan dem, många dukar under innan de blir så gamla.
Powerowic
Här kommer äntligen bilden, det blev lite mörkt men det kanske går att få några råd om jag behöver göra något i höst.[attachment=69486:DSCN3181.jpg]
Cilla



Nu i vår:

1. Gräset konkurrerar kraftigt med trädet. Lyft bort nätet tillfälligt. Gräv ytligt bort grässvål (gräs med rötter) från stammen och ut en bit från kronan, ungefär som cirkeln. Lägg en säck kogödsel i imrådet, vattna. Ev kan du så ettåriga växter här som får skugga jorden och berika den när de vissnar. Gröngödslingsfrö ger bra växter för detta, finns i handeln på påse.

2. Trädet borde ha rotat sig nu. Tag bort bandet som håller trädet mot stolpen. Greppa tag i stammen, rör långsamt och försiktigt åt alla håll och kika på marken. Lyfter sig den har rötterna inte fäste, lyfter den sig inte ska stödet bort. Behåll stolpen om den behövs för nätet men frigör trädet. träd som har stöd för länge växer rangligt, som om de skulle ha stöd hela livet.

Sommar:

3. Skär inte på hösten, då är svampar som mest aktiva att sprida sig. Skär en torr dag i juli eller augusti. Tag bort de lägst sittande grenarna och några av dem som växer inåt i kronan. Nästa år kan du ta några till som växer inåt.
Powerowic
Tack för svar, gällande trädstödet så har jag kompletterat eftersom den inte satt ordentligt fast, hade endast en pinne först, men den behövde en till.
Cilla
Hej,
Om trädet inte sitter fast i backen efter ett par år så är det markföhållandena det behöver hjälp med. Om den inte fäst sina rötter kan det ha med markbeväxningen att göra, det är för kompakt. Kanske var planteringsbädden för smal också från början. Kan man rätta till genom luckring i efterhand.

Trädet ska vaja och röra sig, men rötterna ska få hjälp att inte ruckas i marken medan trädet fäster sig i backen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon