Sidor: 1, 2
Ramoth
Från skräckinjagande monster på marken vid fåglebordet till de mer timida vännerna med fjädrar och ingjudningskort.

Hur länge brukar ni mata fåglar på våren?
Eller håller ni på året runt kanske?
Ändrar någon i så fall på utbudet i foderautomaterna?

Hörde att det var olämpligt att utfodra för länge eftersom fågelungarna då skulle bli matade med enbart frö från automaterna och bli svaga pga av ensidig kost, med andra hävdat att starka och mätta föräldrafåglar lättare klarar att dra upp friska, starka ungar.

Här ser jag till att det finns foder framme till fåglarna, men åtgången har minskat markant.
Däremot var det "kö" här under ruskvädersdagarna med snö som vi hade runt Påsk.
kerstinbern
Mata åtminstone tills det finns insekter för dem att äta, och det finns det ju inte mycket av ännu.
Huggorm
De flesta affärerna har ju redan slutat sälja fågelmat
Gröna mormor
Jag gör som "kerstinbern" säger, matar dom tills det finns insekter. Fast dom får "bara" jordnötter och talgboll.
Gossen Ruda
Jag matar bara så länge det är kallt och snö, sen får de klara sig själva. Det är mest fröätare och blandätare som finns här nu, det dröjer innan insektsätarna kommer.
Monarda
Jag matar i stort sett året om och har aldrig upplevt att ungarna blivit matade med frön. Däremot är det ett ivrigt plockande i buskar och träd och bättre hjälp att hålla ohyran borta kan man väl inte få. Eftersom föräldrarna lätt kan stilla sin egen hunger med frön orkar dom ju samla mer mat åt sina ungar och följaktligen borde ungarna bli gynnade.

[attachment=69263:P9130622a.jpg]
Fotograf Johanna
Jag har fortfarande en hel del jordnötter kvar så jag matar tills det tar slut. Uppskattas särskilt av hackspetten.
Myosotis
Jag matar inte på våren och jag tycker inte man ska göra det. Jag matar lite för min egen skull på vintern. Ska man absolut hålla på och mata bör man köpa nyttigare mat. Konditionen på t.ex. mesar som enbart matas med solrosfrön är sämre än om man inte matar. Att hänga upp holkar, inte rensa bort ogräs, inte använda insektsmedel är åtgärder som kostar mindre och har stor effekt. Tänk om man kunde ta alla pengarna som folk slänger bort för fågelmat och göra något vettigt med dem, något som gynnar fåglarna, inte bara vårt samvete. Lantbrukets och det öppna landskapets fåglar är de som minskar mest idag. Ladusvalan och göktytan kommer att dö ut oavsett hur mycket ni matar talgoxarna. Det behövs beteshagar, myror och flugor.
Ramoth
Ja, beteshagar ser maken o jag till att det finns eftersom den mark som hör till vår lilla gård betas. Så vi drar det strået till stacken.
Något inte alla *kan* göra av rent praktiska orsaker.

Men vad menar du med "nyttigare mat"?
Jag tar gärna emot förslag.


Myosotis
CITAT (Ramoth @ 20-04-2012, 15:57) *
...den mark som hör till vår lilla gård betas...

tummenupp.gif Härligt! Själv har jag ingen mark så det är som du säger inte så många som kan ha betesdjur.

Ursäkta om jag var kort/lät lite sur men tidigare brukade jag skriva halva uppsatser om det här och ingen lyssnade ändå. Folk har svårt för att medge att det är för sin egen skull de matar.
Jo det finns studier som visar att mesar som bara äter solrosfrön får nedsatt kondition. De är allätare och äter naturligt en del animaliskt även på vintern. De klarar sig bra och behöver inte vår hjälp. Men om man nu tycker det är roligt att mata dem så kan man åtminstone mata lite mer varierat. Talgbollar, insektsblandningar etc. Vet inte om/var man kan köpa sånt i Sverige, men det finns här t.ex.
Huggorm
Jag har ingen som betar min mark, men jag antar att även blomsteräng kan komma någon till nytta
Myosotis
Ja, och du har väl skog dessutom? Klart olika biotoper behövs. Du kanske kan satsa på död ved.
Huggorm
Död ved finns i mängd nere vid vattenbrynet, 400m härifrån. Det ser ut som kriget där bävern dragit fram.
Monarda
Det finns en utmärkt bok som heter "Mata fåglar" av Niklas Aronsson. I den kan man läsa att bra mat för fåglar är feta, energirika fröer och nötter, tillsammans med fett och talgbollar och för en del arter även olika slags frukter och russin. Solrosfrö är bland det bästa och mest energirika man kan ge en fågel, 100 g frö innehåller nästan 600 kilokalorier. Och dom svarta har högre energiinnehåll än dom strimmiga.

Den här kalla våren med snöfall behöver fåglarna all hjälp dom kan få.

Här är några stackare som råkat illa ut.

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.4622757...ngades-nodlanda
zaaritha
Så länge det snöslaskar.
Monarda
Tills värmen kommer och det blir fart på insekterna.
pyttsan
Här vräker snön ner, sitter och kollar vad jag kan ge t.ex bofinken för föda. Ännu går det inte att sluta mata fåglarna hör....
Myosotis
CITAT (pyttsan @ 21-04-2012, 06:43) *
Här vräker snön ner, sitter och kollar vad jag kan ge t.ex bofinken för föda. Ännu går det inte att sluta mata fåglarna hör....

Jo det går, de har klarat sig i alla tider utan att människan har lagt sig i. Men om du vill mata bofink passar det bra med solrosfrön.
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 21-04-2012, 09:08) *
Jo det går, de har klarat sig i alla tider utan att människan har lagt sig i.


Så är det ju Myo men samtidigt lever vi i en tid där just människans negativa påverkan på naturen aldrig har varit så stor..

Och visst, vi som matar gör det utifrån egen behovstillfredsställelse - precis som vilken filantropisk gärning som helst vare sig det gäller människor eller djur men det behöver inte vara sämre för det.
Myosotis
Nej det behöver inte vara skadligt, det jag försöker säga är bara att man bör vara medveten om att det kan vara skadligt och då blir det lite fel.

Vi har förstört naturen och utrotat arter och gjort så att många arter har minskat, men vi kan som sagt inte rädda göktytan genom att mata bofinkar.
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 21-04-2012, 10:18) *
Nej det behöver inte vara skadligt, det jag försöker säga är bara att man bör vara medveten om att det kan vara skadligt och då blir det lite fel.

Vi har förstört naturen och utrotat arter och gjort så att många arter har minskat, men vi kan som sagt inte rädda göktytan genom att mata bofinkar.


kompiskram.gif önskar alltid jag kunde göra mer...och du har naturligtvis rätt i att det krävs kunskap. Jag har aldrig riktigt förstått när människor dräller ut kemikalier i trädgården samtidigt som man matar småfåglarna på vintern.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 21-04-2012, 09:08) *
Jo det går, de har klarat sig i alla tider utan att människan har lagt sig i. Men om du vill mata bofink passar det bra med solrosfrön.


Men är det inte så att människan faktiskt förvärrat situationen för fåglarna genom att förändra landskapet. Varför har annars vissa fågelarter mer eller mindre försvunnit. Jag tror att det är för enkelt att säga att fåglarna har klarat sig i alla tider utan att människan lagt sig i. Om man ska mata eller inte beror på vem man frågar men t.ex. Naturskyddsföreningen uppmanar till matning och så även Wildlifegarden och Naturhistoriska Riksmuséet. Att mata fåglarna med solrosfrö, hampafrön, nötter, talgbollar, russin, hackad ost, äpplen, kokosnöt mm. kan då inte jag se som något fel. För vissa småfåglar kan det vara livsuppehållande under vintern. Sen är det bara en bonus att man genom matningen har möjlighet att på nära håll kunna studera fåglarna i sin trädgård. Jag har väldigt svårt att tro att det på något sätt skulle vara fel att mata fåglarna även vår och höst. Åtgången på fågelmat minskar när de finner mat i naturen för fåglarna är inte dumma.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 21-04-2012, 10:42) *
Men är det inte så att människan faktiskt förvärrat situationen för fåglarna genom att förändra landskapet...

Det är ju precis det jag säger! Mellanspetten utrotades för att människan högg ner alla ekar. Som sagt är det just nu lantbrukets fåglar som är värst drabbade: ladusvala, tofsvipa, sånglärka osv. Dem kan du inte mata vid ditt fågelbord på vintern, de har andra problem. Du matar mesar, bofinkar och andra vanliga arter som skulle klara sig lika bra ändå. Om du matar med allt du räknar upp så är det varierat och bra och lär inte skada fåglarna, men ladusvalan är i Afrika då och kommer fortfarande att dö ut. Jag begriper mig inte på folk som uppmanar allmänheten att mata fåglar. Antingen tjänar de själva pengar på det eller så har de vikt sig för trycket: alla vill mata, alla säger att det är bra att mata - jaja, mata då, det gör väl ingen större skada.
Kungsfågeln, Sveriges minsta fågel, väger bara 4-5g och är stannfågel. Inte ens den har några problem att överleva vintern, de kommer inte till några matningar utan äter pyttesmå spindlar och insekter i skogen. Är det inte fantastiskt? Tänk vilken energiåtgång att hålla en sån liten kropp varm och vid liv en hel lång vinternatt. Jag tycker det är respektlöst att påstå att inte talgoxarna skulle klara sig själva som är mycket större, nyfiknare och äter mer varierat.
Jag matar ju lite själv på vintern för att det är så roligt att ha fåglarna nära och titta på dem. Men jag gör mig inte illusionen att jag räddar världen genom det. Naturhistoriska Riksmuséet och de andra kanske också inser att fördelen med att få folk att känna empati för fåglarna överväger eventuella nackdelar med själva matningen.

Smittspridning
*Stintan*
Såg inte det du skrev emellan här för jag fick lgöra lite avbrott i mitt skrivande. En observation bara, ta gråsparven, visserligen finns det massor av såna men den är numera inte alls lika frekvent vid matbordet som pilfinken är iallafall min observation. Vad vet vi om hur många talgoxar och andra som dukar under på vintern?
Kungsfågeln är ju en utpräglad insektsätare och lever ju i såna biotoper att den kan klara sig så inte konstigt att den inte besöker fågelborden.

Visst man räddar inte de värst drabbade flyttfåglarna genom att mata stannfåglar på vintern men vad är det som säger att man därför inte ska mata fåglarna. Jag har t.o.m matat fasanerna med havrekross och dom städar bra under matbordet. Många säger ju att dom minskat väldigt i antal men hos mig fanns det massor. Hackspettar gillade också att bli matade. Vad menar du skulle vara nackdelarna? Jag vet ju att du är oerhört kunnig om fåglar så det är intressant att höra dina synpunkter. Hur man räddar de värst drabbade flyttfåglarna ser jag som en annan problematik.
Huggorm
En del svaga och sjuka individer skall stryka med under vintern, för att stärka arten. Även om de klarar sig blir de utkonkurrerade av de andra i kampen om revir, så de får ändå inga bra fågelliv
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 21-04-2012, 13:16) *
En del svaga och sjuka individer skall stryka med under vintern, för att stärka arten. Även om de klarar sig blir de utkonkurrerade av de andra i kampen om revir, så de får ändå inga bra fågelliv

Det är ett argument. Svagare individer får svagare avkomma som de inte klarar av att föda upp lika bra. Många säger sig vilja minska lidandet för djuren genom att mata. Jag har ingen aning om hur man ska räkna ut i lidande hur det blir om man matar eller inte matar. Kanske är det några svaga individer som klarar vintern tack vare din matning, de slipper svälta ihjäl men då kanske deras ungar dör nästa sommar. Vilket är bättre? Vem bestämmer vad som är det rätta?

Ensidig kost har jag redan nämt, om mesar äter enbart solrosfrön får de sämre kondition (och även deras ungar får sämre förutsättningar).

Sjukdomar sprids lättare vid matningar eftersom fåglarna är koncentrerade på ett onaturligt sätt. Många tror tyvärr fortfarande på den gamla sagan att man inte skulle få sluta mata när man väl har börjat, så de fortsätter fast fåglarna dör av salmonella. Min granne gjorde så för ett antal år sen. Jag sa till henne att det sitter en sjuk domherre i din häck, du kanske bör sluta mata ett tag så du inte får en salmonellaepidemi. Hon bara skrattade ut mig och fortsatte mata, som vanligt med hänvisning till skumma självutnämnda tv-experter. Domherrarna dog. Men det var inte domherrarnas liv som var det viktiga utan känslan av att ha gjort någonting bra.

Gråsparven minskar. Den följde efter människan pga hästarna som fanns förr, i hästspillningen fanns det gott om osmälta frön. När hästarna försvann från gatorna anpassade de sig och har klarat sig bra, men nu händer det något. Man la inte ens märke till det i början för att de var så vanliga att ingen tittade på dem. Gråsparvar är fröätare men precis som de flesta andra finkfåglar matar de sina ungar med insekter. Ungar som föds upp på bröd och annan skräpmat får proteinbrist och kan få sämre utvecklat skelett t.ex. har jag för mig, det finns en bra länk men jag hittar den inte nu, återkommer om jag hittar den. Så även om du skulle hälla ut obegränsat med spannmål på gatorna skulle det fortfarande finnas kvar en brist på lämpliga insekter vid rätt tidpunkt. Om alla trädgårdar och parker tilläts att vara lite ostädade skulle det hjälpa många fåglar mer. Inget gift, inhemska växter, ogräs.

Visst är kungsfågeln en insektsätare, det jag menade med att ta upp den var att även mesar hittar och äter sånt på vintern plus att de äter annat och har lättare för att hitta nya födokällor pga sin nyfikenhet och intelligens. Det är just såna fåglar som klarar sig bäst, kråkfåglar är ett annat exempel.

Fasanen har jag inga synpunkter på, den är inte inhemsk och borde inte finnas alls, men den har faktiskt hittat en nisch där den inte konkurrerar ut några inhemska arter så den stör mig inte. För att fasanpopulationen ska vara stabil måste man mata och släppa ut, det är egentligen en jaktfråga som jag inte bryr mig så mycket om.

Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 21-04-2012, 13:10) *
Hur man räddar de värst drabbade flyttfåglarna ser jag som en annan problematik.

Ja, det har du rätt i, det är en helt annan fråga. Men om man skulle ta alla pengarna som folk så meningslöst och onödigt lägger på fågelmat så skulle man kunna göra något roligare för dem. Köpa upp mark för att bevara hålträd, anlägga en våtmark, hävda en äng, stängsla in ett område så det kan betas igen, ge pengarna till forskningen... Eller kanske ta ledigt från jobbet en dag och plocka ogräset för hand istället för att använda gift.
*Stintan*
Tack Myo! Det är ju lite märkligt då att så stora organisationer och andra som borde ha kunskapen ändå rekommenderar att man ska mata fåglarna på vintern och även med vad. Själv tror jag nog att de svaga och sjuka individerna dör oavsett man hänger ut talgbollar eller ej.
Huggorm
Om man vill göra något för fåglarna, men inte har möjlighet att göra något stort så är det alltid bra att sätta upp en holk. Eftersom det är stor brist på ihåliga boträd på grund av människans härjningar så påverkar holkarna balansen åt rätt håll, tillbaka mot den naturliga nivån.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 21-04-2012, 14:44) *
Det är ju lite märkligt då att så stora organisationer och andra som borde ha kunskapen ändå rekommenderar att man ska mata fåglarna på vintern...

Ja jag tycker det är väldigt urskiljningslöst att säga att man ska mata. Det känns lite som om de idiotförklarar folk istället för att gå in på för- och nackdelar och låta folk bilda sig en egen uppfattning. Men om man tar SOF t.ex. så är det väl så att några ören per förpackning såld fågelmat går till dem? Inte konstigt om de i så fall vill manipulera folk.

Myosotis
CITAT (Huggorm @ 21-04-2012, 15:20) *
Om man vill göra något för fåglarna, men inte har möjlighet att göra något stort så är det alltid bra att sätta upp en holk. Eftersom det är stor brist på ihåliga boträd på grund av människans härjningar så påverkar holkarna balansen åt rätt håll, tillbaka mot den naturliga nivån.

tummenupp.gif Holkar behövs. På tal om kunskap och förhastade svar så känner ni väl till Susanne Åkesson? Mycket kunnig forskare, allt hon säger/skriver brukar vara vansinnigt intressant, klokt och genomtänkt, jag gillar henne verkligen. Men för ett tag sen var hon med i naturmorgon som jag lyssnar på ibland. På en fråga om holkar svarade hon att man bara kunde sätta upp en holk i en normalstor trädgård fear.gif Det trodde jag inte om henne att hon skulle säga något så ogenomtänkt. Men så banala saker som vintermatning och fågelholkar kanske inte är av intresse för forskare. Jag skulle säga ju fler holkar desto bättre! Starar och tornseglare bor ändå i kolonier, och mesar och flugsnappare avgör själva hur nära varandra de vill bo. Några holkar förblir tomma - so what, bättre tur nästa år. Flugsnapparen kastar ut ett mespar när den kommer i maj, det kan ju vara bra om det finns en tom holk kvar då så mesarna kan flytta. Har man riktig tur kan man få en göktyta eller kattuggla i sin holk, det är bara att sätta upp en massa holkar i olika storlekar och med olika håldiameter och hålla tummarna. Det enda man måste tänka på är att insidan av framsidan inte får vara hal och att för små bottenplattor leder till mindre kullar, det är ju onödigt.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 21-04-2012, 15:20) *
.... Men om man tar SOF t.ex. så är det väl så att några ören per förpackning såld fågelmat går till dem? Inte konstigt om de i så fall vill manipulera folk.

Varför skulle de få det? Mer än möjligen att något enskilt företag eller kedja valt att sponsra?
Flemming
Matar året runt och jag tänker inte sluta !

Talgoxeparet har redan flyttat in i holken.
Blåmesen har hämtat massor av hundhår vilka jag tryckte in i en hållare för energikakor.
Energikakorna var/är värdelösa och dom enda som äter sk*ten är kråkfåglarna men då skall maten först mosas innan dom rör den...
Flera holkar på balkongen (Talgoxe, blåmes,rödhake och en större öppen holk/hylla) endast talgoxarna ville bo här förra säsongen.
Maten är en blandad kompott,jordnötter hela/hackade som är favoriten,krossade talgbollar,havregryn,skalade solrosfrön,hela solrosfrön,vetekross...
Ett stort vattenbad och ett mindre vilka är väldigt populära bland fåglarna.

Hålla rent runt maten är A o O för att det inte skall spridas sjukdomar,byt vatten dagligen och kolla fågelmaten,är den smutsig BYT.
Att fåglarna skulle bli klena och eländiga av att få lite mat,det ger jag inte mycket för...
Tvärtom,Herr och fru talgoxe åt så det knakade när dom var igång och matade sina tre småttingar i holken.
Småttingarna fick krossad talgboll och annat lättsmält från "restaurangen" på balkongen.
Insekter flögs in i parti och minut,så kosten var blandad och definitivt inte ensidig !
Hela familjen kom till bordet under sommaren och än idag finns det flera som hälsar på för lite mat...

Gråsparvarna är inte utdöende,kom hit och titta på/ i grannens ligusterhäck eller panntaket,här finns en uppsjö gråsparvar och dom hjälps åt att bygga bo under takpannorna.
Vi har nog aldrig haft så många sedan jag flyttade in här 2005 och dom har ökat radikalt sedan matningen startade...
Pilfinkarna var här i vintras men har numera flyttat till sina egna domäner.

Rädda världen kan inte en människa men tillsammans är vi starka och det gäller fortfarande !
Ta dit ansvar och hjälp fåglarna/djuren !

Här dör endast fåglarna av katter och rovfåglar men då har vi kommit in på minerat mark...
Myosotis
CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 18:46) *
...Energikakorna var/är värdelösa...

Är de? Var köpte du dem? Jag har bara haft en sån en gång, koltrastarna blev saliga. Det finns ju säkert olika kvalité.

Bra att du håller rent och matar varierat. De blir inte klena och eländiga av att få lite mat utan det jag har sagt är att allätares kondition försämras om de bara äter solrosfrön. Studien verkade seriös och resultatet vettigt, jag ser ingen anledning att tro att de har fel.

CITAT (Meriona @ 21-04-2012, 18:10) *
Varför skulle de få det? Mer än möjligen att något enskilt företag eller kedja valt att sponsra?

Jag har sett det på nån förpackning, men det finns säkert olika märken så de kanske bara stödjer vissa confused.gif
Flemming
Köpte kakorna på Ekohallen i Malmö,har för mig att dom även fanns på Coop Forum.
Definitivt slut på Ekohallen men Vivara.se http://www.vivara.se/product/id=370/litet_fettpaket.html har tydligen året runt...
Vet att du hatar länkar men vill man se,då måste man titta !
Här blev koltrastarna endast saliga över russin,äpplen och riven ost.
Dom äter fortfarande russin men inga större mängder och endast några få "kolisar" dyker upp,vilket är helt normalt.
Okej,jag skall säga till dom att äta allsidigt smile.gif


Gick ut och tog en bild på hållare...
Myosotis
CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 19:39) *
Vet att du hatar länkar...

Det visste inte jag, nu blandar du nog ihop mig med någon. Vivara låter bekant. Den där med torkade insekter verkar väl bra, var det den du hade? Varför var den inte bra?

CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 18:46) *
Ta dit ansvar och hjälp fåglarna/djuren !

Tycker inte man ska ge folk dåligt samvete när de inte matar nono.gif alla har väl inte råd och så får de samvetskval helt i onödan.
Myosotis
CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 18:46) *
Gråsparvarna är inte utdöende...

Gråsparven minskar

Vanliga fåglar minskar

Gråsparven i Storbritannien
Flemming
CITAT (Myosotis @ 21-04-2012, 20:02) *
Det visste inte jag, nu blandar du nog ihop mig med någon. Vivara låter bekant. Den där med torkade insekter verkar väl bra, var det den du hade? Varför var den inte bra?


Tycker inte man ska ge folk dåligt samvete när de inte matar nono.gif alla har väl inte råd och så får de samvetskval helt i onödan.


Du har själv skrivit i ett inlägg att länkar gillar du inte,men den exakta ordalydelsen kommer jag inte ihåg.
Kanske jag letar upp den en dag men inte just nu.

Torkade insekter stämmer och varför den inte var bra,skall fråga fåglarna men dom åt inte av den...
Kändes smetig och lite halvhård i konsistensen.
Började med att ha den i hållaren men därefter hamnade den mitt på fågelbordet,ingen reaktion överhuvudtaget.
Torkade insekter är säkert bra men det var kanske "smeten" som inte gillades.

Se där,jag missade ett t i ordet ditt och tydligheten var nersatt...
Jag menade/menar,kan man göra något för fåglarna/djuren dvs. allt det du föreslog tidigare i tråden och kanske lite mer,då bör man göra det !
Alla kan göra något t.ex. skrämma bort grannens katt när den sitter och suktar efter småfåglar innocent.gif

Läste dina länkar och hittade även en undersökning angående navelludd,tog endast fyra (4) för en forskare att lösa gåtan...
Forskning är en sak och verklighet en annan,jag har massvis av gråsparvar men det har inte folket i det andra huset,som ligger 20 meter från mig...
Statistik kan bli riktigt farlig,om den används på ett felaktigt sätt !
Däremot kommer vi inte ifrån att jordbruket,skogsbruket och miljön har förändrats,en del har blivit bättre i vår värld men mycket har tyvärr blivit sämre.
Personligen tror jag att rovfåglar tar mycket fågel i skogen men även i parker och andra områden med mycket grönt.
Motorvägen mellan Malmö och Svedala är för det mesta en syn i ond bråd död,massor av rovfåglar som har hamnat framför ett fordon och då börjar man förstå varför dom "vanliga" fåglarna minskar,vi har helt enkelt varit lite väl rädda om rovfåglarna.
Jag är ingen vän av jägare men en glesning av rovfåglar måste säkert till för att återställa balansen.
Katter är ett annat problem och tyvärr dödar dom många fåglar,oftast är katterna sk tamkatter men får ströva fritt för "lilla Sessan" skulle aldrig kunna döda !
Vill inte ta katterna av dagen men ibland dess ägare...

Myo: Hittade länken,du hatar inte,endast lat ! "Måste erkänna att jag också är för lat för att klicka på länkar"
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=9...hl=öppna+länkar
Förlåt,rätt skall var rätt blomma.gif
Monarda
CITAT (Myosotis @ 21-04-2012, 19:10) *
Bra att du håller rent och matar varierat. De blir inte klena och eländiga av att få lite mat utan det jag har sagt är att allätares kondition försämras om de bara äter solrosfrön. Studien verkade seriös och resultatet vettigt, jag ser ingen anledning att tro att de har fel.
Jag har sett det på nån förpackning, men det finns säkert olika märken så de kanske bara stödjer vissa confused.gif


Vem har gjort den studien och var finns den publicerad?
*Stintan*
CITAT (Monarda @ 21-04-2012, 22:44) *
Vem har gjort den studien och var finns den publicerad?


Undrar också det. Sen undrar jag om så många matar fåglarna med bara solrosfrö. Jag tror de flesta som matar ger dom en massa annat också.
Huggorm
CITAT (Monarda @ 21-04-2012, 22:44) *
Vem har gjort den studien och var finns den publicerad?

Det har hon berättat förut, så jag letade upp inlägget åt dig:
CITAT (Myosotis @ 26-04-2008, 16:28) *
Jag har inte personligen genomfört någon studie och får därför själv gå efter vad som låter rimligt och trovärdigt. Främst håller jag mig till vad som sägs i "Taschenbuch für Vogelschutz" (2001), utgiven av Klaus Richarz, Einhard Bezzel och Martin Hormann. Vet inte om boken finns på svenska, förmodligen inte. I avsnittet om fågelmatning hänvisas till flera vetenskapliga studier som jag utgår ifrån är korrekta.
Det som sägs på tv och i radio av låtsasexperter är däremot tyvärr ofta kvalificerat skitsnack. Jag lyssnar då hellre på forskarna.

Jag skulle tro att man kan jämföra en hel vinters ätande av solrosfrö men att som människa äta enbart på macdonalds. Visst överlever man, men man lär få bristsjukdomar till slut
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-04-2012, 02:27) *
Jag skulle tro att man kan jämföra en hel vinters ätande av solrosfrö men att som människa äta enbart på macdonalds. Visst överlever man, men man lär få bristsjukdomar till slut



Är det någon mer än Myo som pratat om att mata fåglarna med enbart solrosfrö? Vet inte de flesta som matar och bryr sig om fåglarna att dom behöver även annat. Förr hängde man t.ex. upp talg i träden och möjligen ibland krossade brödkanter på fågelbordet, inte fick dom några solrosfrön då. Hur kunde folk då veta att fett var viktigt. Sen kan jag undra om dessa forskare studerat fåglarna under svenska förhållanden eller om studierna skett i Tyskland. Det är ju inte precis samma klimat förhållanden där som här om man inte bara räknar de sydligaste landskapen som Sverige. Letade upp en artikel i Natur och Trädgård av en svensk forskare som jag läst tidigare. Har han helt fel? Vore intressant om man kunde hitta någon svensk rapport.http://www.naturochtradgard.se/naturtradga...gelmatning.html
Myosotis
Tack Huggorm.

CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 22:38) *
Hittade länken,du hatar inte,endast lat ! "Måste erkänna att jag också är för lat för att klicka på länkar"

Det stämmer, jag orkar mycket sällan klicka på en länk för att se en bild.

CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 22:38) *
en glesning av rovfåglar måste säkert till för att återställa balansen.

Skitsnack.

Nu orkar jag inte mer.
Azur
Det är självklart att matning hjälper fåglar. Flera fåglar som tidigare varit flyttfåglar klarar nu att övervintra i Sverige, t.ex. koltrast, och eftersom flyttning är otroligt farligt, påfrestande och tidskrävande så är det enorm fördel att slippa flytta.

Sen tror jag man ska vara försiktig vid tolkningen av studier. Om fåglar vid matbordet har lägre snittvikt behöver inte det bero på att maten är dålig för dem, jag skulle snarare tro att det beror på att fåglar som inte hunnit äta upp sig inför vintern eller som är sjuka helt enkelt dör om de inte matas och därför saknas i statistiken för omatade områden.

Man ska förstås ändå tänka på vad man ger fåglarna. Grundregeln under vintern är "ju fetare dess bättre" eftersom fåglarna då i första hand behöver energi.

CITAT ("Flemming")
Personligen tror jag att rovfåglar tar mycket fågel i skogen men även i parker och andra områden med mycket grönt.
Motorvägen mellan Malmö och Svedala är för det mesta en syn i ond bråd död,massor av rovfåglar som har hamnat framför ett fordon och då börjar man förstå varför dom "vanliga" fåglarna minskar,vi har helt enkelt varit lite väl rädda om rovfåglarna.
Jag är ingen vän av jägare men en glesning av rovfåglar måste säkert till för att återställa balansen.

Nonsens. Rovfåglarna är inte begränsande för småfågel i sverige, utan det är vintrarna och tillgången på föda och boplatser. Gråsparven t.ex. har minskat för att det finns färre hästar och därmed mindre hästskit att plocka frön ur, plus att det finns färre boplatser; flera andra arter, bl.a. måsar, minskar för att soptippar nu mer måste täckas över eller för att det dumpas mindre spill från fiskebåtar; och sen har vi det moderna jord & skogsbruket som blir allt effektivare på att hindra diversitet.

Har du inte funderat på varför ormvråkarna samlas längs motorvägarna? Vi har genom breda vägrenar gett dem perfekta jaktmarker som inga andra rovdjur kommer åt, och med belysning och stängsel perfekta sittplatser att spana efter smågnagare från. Plus då och då en bonus i form av överkörda djur.

För du insåg att de ormvråkar man ser längs vägar inte äter småfågel, medan hökar inte sitter längs motorvägen, eller hur?
Myosotis
CITAT (Azur @ 22-04-2012, 10:09) *
Om fåglar vid matbordet har lägre snittvikt behöver inte det bero på att maten är dålig för dem...

ohmy.gif Vikten hänger snarare ihop med förekomsten av predatorer. Att mat eller dålig mat skulle leda till för låg vikt har jag då aldrig hört talas om.
*Stintan*
Appropå den minskade förekomsten av lärka så kan man köpa en lärkruta! http://www.uof.nu/nyheter/Larkruta_info.pdf
Flemming
En del av oss börjar gå lite OT,det handlar faktiskt om fågelmatning !
Jag är en del av dom och skall därför fatta mig kort: Mina åsikter kvarstår !
Om jag sedan har trampat någon på tårna,ja det må vara hänt men som jag skrev igår,katter och rovfåglar är och förblir minerad mark.

Kajan har varit här och den plockade något från alla faten,likaså gjorde talgoxen strax därefter.
Flemming
CITAT (*Stintan* @ 22-04-2012, 11:04) *
Appropå den minskade förekomsten av lärka så kan man köpa en lärkruta! http://www.uof.nu/nyheter/Larkruta_info.pdf


Den är starkt knuten till odlingslandskapet och vill ha 11 hektar öppen mark runt sig för att häcka.
Stora krav och rutorna säljs tydligen endast i Uppland
Om jag tolkar SOF rätt,så skall det säljas rutor i hela landet under 2012.
Kan nog vara värt en 50-lapp,men någon form av kontroll behövs,en del spannmålsbönder har "luckor" på markerna redan nu men det är oftast vattensjuka områden
där det inte går att odla...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5043866
Azur
CITAT (Myosotis @ 22-04-2012, 10:26) *
ohmy.gif Vikten hänger snarare ihop med förekomsten av predatorer. Att mat eller dålig mat skulle leda till för låg vikt har jag då aldrig hört talas om.

Med kondition avses hur stora energireserver fågeln har. Om de inte bara mätte vikt så mätte de säkert något som starkt korrelerar till vikt, som bröstmuskelns tjocklek. Det de ville ha reda på var hur friska och feta fåglarna var, och eftersom du inte anger vilka studier det var går det inte att kolla ifall de på något vis kompenserade för att svagare och sjuka djur har större chans att överleva om de matas.

Jag förstår inte ditt motstånd mot fågelmatning. Man matar för att öka mängden småfåglar genom att hjälpa dem genom den svåraste tiden på året, och det fungerar; det är däremot väldigt oklart för mig vad du vill uppnå genom att argumentera mot matning. Det mesta av ditt argument är obegripligt - vad har t.ex. det faktum att svalor i afrika inte äter vid fågelbord att göra med ifall matning är bra eller inte för de fåglar som faktiskt äter vid fågelbord?

Annars håller jag med om annat du säger, jag tycker också att man ska ge flera olika sorters foder för att täcka in fler fågelarter, och skulle tillägga att jag tycker det är bra om hökar också förser sig vid fågelbordet. De behöver mat de med, och det är ingen brist på småfågel.

EDIT:

Här är en studie som visar på positiv effekt av matning

Här är en som visar att inte bara antal fåglar utan även antal fågelarter i olika områden av England gynnas av matning

Det finns ett antal studier som är mer skeptiska till matning, men då mestadels för att matningen snedvrider selektionen (t.ex. genom att låta fåglar överleva utan att flytta, och genom att låta svaga individer överleva).
Ramoth
Apropå talgbollar, energikakor och insektsblandningar så finns det att köpa hos Vivara naturpordukter - som nämnts tidigare i tråden. www.vivara.se Dyrt som tusan bara ...
De har många olika frö- o insektsblandningar.
Testade deras talgbollar med insekter nu i vinter. Personligen tyckte jag att de innehåller för mycker frön. Det ger jag fåglarna vid sidan om. Fåglarna (talgoxe, gråsparv, blåmes, entita, grönfink, mfl) föredrog talgbollarna från Granngården (blandade i automaten)
Fettpillren därifrån var inte heller så intressanta, utan fåglarna föredrog jordnötter (blandade i automaten)

Men för att inte bara vara kritiskt så gillar jag deras utbud av foderautomater och inte minst alla holkar.
Hur bra/dåliga deras fröblandingar är kan jag inte uttala mej om.
Något som jag verkligen gillar så är det inte bara om fåglar som gäller i Vivaras utbud, utan också om igelkottar, ekorrar, groddjur och fladdermöss.
Riktigt roligt!

Bara för att jag inte kan hjälpa alla fåglar o fågelarter ser jag ingen anledning att låta bli att stödja dem jag kan.

Här på gården finns en stor flock välfödda och starka jägare - våra katter.
De skickligaste bland dem klarar att då och då ta en fågel. Förhoppningsvis är det de svagaste som stryker med. En av orsakerna till att jag mata är för att kompensera överlevarna för de djur mina katter tar.
Denna vinter - då vi flyttat platsen för matningen bort från vår terass - har vi sett betydligt färre spår efter lyckad fågeljakt. Detta trots att antalet fåglar som kommit för att äta har mångdubblats.
Känns onekligen mycket bra för mej som gillar både katter och vilda fåglar!
Tog upp detta i en "fågelmatartråd" i höstas o där kom många förslag på hur man matar fåglar utan att mata katterna - ni förstår vad jag menar whistling.gif
Flera av ideérna därifrån har kommit till nytta här och ser ut att ha gjort nytta.

Här syns det tydligt att vädret långsamt blir bättre - ju bättre väder, ju färre fåglar vid foderautomaterna.
Det borde tolkar jag som att de spontant letar upp sin natuliga föda i första hand och fyller på med det jag serverar när det inte riktigt räcker till.
Talgbollar är det av någon anledning fortfarande strykande åtgång på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon