adilovan
Vår således. Rabatten ska rensas. Förra ägaren var en pysslig herre. Senaste åren har knappt ens det viktigaste gjorts. Och jag känner på sin höjd igen en maskros!


Vad är det? Ska det sparas? Finns massor och ser lite medvetet utplacerade ut...


Det i mitten, med (i mina ögon) persiljeliga blad. Bra eller anus? Och vad är det strax ovanfö med lite rödskimrande blad?


Vad har han planterat här?


Kan man se vad för sorts nässlor det är?
Gåsis
Bild ett och två vet jag inte. Trean är akleja eller aklejruta och nässlor är nässlor.
Åsa, mälardalen zon 2
1. Tycker jag liknar prästkrage

2. De rödaktiga små plantorna tycker jag ser ut som nån frösådd Cotoneaster
Peztis
Här är mina förslag:
1, prästkrage
2, ogräs
3, aklejruta
4, brännässla
Anki V
Jag tror som Peztis

1, prästkrage
2, Anus
3, Aklejruta
4, nässla som nässla

/Anki
Eva 33c
Håller med er andra, men undrar vad som gör att ni tror aklejruta istället för akleja? Ser ni nåt speciellt som gör att ni kan skilja dem åt i det här stadiet? Jag har inte så många rutor i trädgården ärn men massor med aklejor och skulle gissat på en sån om ni frågat mig : )
Ålgryte
Kan "persiljebladen" vara körvel ? Hos mig sprider den sig som ogräs !
maramara
Jag tror att "persiljebladen på 2:a bilden kan vara rosenkrage . Dessa skulle jag vara rädd om.
adilovan
Spännande!
Låter dem vara kvar då, så ser jag kanske vad set blir av'er.
Återkommer med nästa bryderi när jag hunnit ta mig an lite mer rabatt.
Tills dess ska jag bildgoogla akleja och aklejruta!

Limeblossom
Jag tror att persiljebladen är hundkäx... och dom rödskimrande bladen är inte det en häckväxt? Typ nyutslagen oxbär eller dylikt?
Peztis
Aklejrutans blad är inte lika flikade som aklejans, det är min erfarenhet.
Eva 33c
CITAT (Peztis @ 19-04-2012, 17:08) *
Aklejrutans blad är inte lika flikade som aklejans, det är min erfarenhet.

När båda växterna är utväxta kan även jag se skillnad på bladen för det mesta, men i det där stadiet på bilden tycker jag det är väldigt svårt. Största skillnaden här (har precis varit ut och tittat...) är möjligtvis att aklejorna har kommit längre än rutorna.
LundaKarin
Jag tror också tvåan kan vara ett hundkex. Jag har ett rödbladigt sånt i en rabatt och den ser ut ungefär så just nu (fast lite rödare då...)

I övrigt instämmer jag med övriga wink.gif

/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon